آیا اهالی روستای چنارمحمودی برای درمان به خانه بهداشت مراجعه می کنند؟

والدین برخی کودکان و خردسالان مبتلا به ویروس HIV چندین سال به این بیماری مبتلا بوده اند

13 مهر 1398 ساعت 15:13

سالم خبر : آلودگی و ابتلای شمار قابل توجهی از اهالی روستای چنار محمودی به ویروس HIV در حالی محرز شده است که مشخص شده برخی بیماران از پنج تا ده سال قبل به این بیماری مبتلا بوده اند.


سالم خبر : آلودگی و ابتلای شماری از اهالی روستای چنار محمودی به ویروس HIV در حالی محرز شده است که مشخص شده برخی بیماران از پنج تا ده سال قبل به این بیماری مبتلا بوده اند.

به گزارش سالم خبر؛ تشخیص برخی کودکان و خردسالان مبتلا به ویروس HIV در این روستا این واقعیت را برجسته می کند که این کودکان از طریق پدر یا مادر آلوده‌ی خود همراه با ویروس ایدز به دنیا آمده اند.

شایعه ی استفاده از سرنگ آلوده در نمونه گیری قند خون در ابتلای اهالی این روستا به بیماری ایدز به گونه ای در روستا تاثیرگذار بوده است که برخی اهالی که هنوز ابتلای آنان به ویروس HIV محرز نشده بود به صرف اندازه گیری فشار خون در خانه بهداشت منطقه از احتمال ابتلای خود به این ویروس دچار تردید و واهمه شده بودند.

التهاب حاکم بر روستای چنار محمودی این روزها در حالیست که از دیرباز اهالی این روستا با بیماری سل مقاوم نیز دست و پنجه نرم می کردند و حال مساله تشخیص و درمان این دو بیماری در این روستا وارد فاز جدیدی شده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان امروز هم در حاشیه همایش روز ملی دامپزشکی به این مساله واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه چند روز پیش از سوی یکی از مقامات محلی به صورت غیرکارشناسی ادعا شد که سرنگ آلوده عامل شیوع ویروس HIV در این روستا بوده که قطعا با مستندات بسیار دقیق و کارشناسی که داریم باید بگوییم که هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه بهورز زحمت کش و خدوم روستای چنارمحمودی مورد اتهام قرار گرفت و پاسخ ما این است که سرنگ آلوده، عامل شیوع این بیماری نیست و عوامل را شناسایی کرده ایم البته مردم شریف و پاکیزه آن منطقه بی دلیل و یا از راه هایی به این ویروس آلوده شده اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند. کودکی که از مادر مبتلا به HIV متولد می شود، معصوم تر از آن است که مورد اتهام قرار گیرد و یا زنی که به شیوه ای آلوده شده باشد که شاید اطلاعی از آن نداشته باشد.
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: ما و همکاران مان برای مردم شریف آن منطقه احترام ویژه ای قائل هستیم و به هیچ فردی در آن منطقه نباید اتهام آلودگی بی مورد زد و آنچه برای ما رسالت است، درمان بیماران است چون پرسنل بهداشتی و درمانی آن منطقه در ابتلای بیماران به این ویروس، هیچ نقشی نداشته اند ما باز هم نمی توانیم وقتی بیمار مبتلا به ویروس HIV به ما مراجعه کرد بگوییم ما در ایجاد این بیماری نقشی نداشته ایم پس در درمان و کنترل آن نقشی نداریم.
 
نمکی افزود: خود را مکلف به درمان این بیماران صرف نظر از هر عامل ابتلا به ویروس HIV می دانیم و خوشبختانه امروز داروهای درمان HIV بسیار خوب عمل می کنند و تمامی این بیماران را درمان می کنیم و آزمایشات گسترده ای بر روی مردم این منطقه انجام می دهیم و امیدواریم بتوانیم تمامی بیماران این روستا را درمان کنیم.
 
وی با بیان اینکه هزینه های درمان مبتلایان به ویروس HIV کاملا رایگان است، گفت: کمترین هزینه ای را در این زمینه به مردم تحمیل نمی کنیم و در مورد عوامل آلودگی به این ویروس نیز بعد از بررسی دقیق کارشناسان بهداشتی، اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
آیا اهالی روستا برای درمان خود اقدام می‌کنند؟

اینکه با جو حاکم و پیش آمده در این روستا آیا اهالی آن برای دریافت درمان به خانه بهداشت این روستا مراجعه می کنند مساله ای که باید به طور جدی بدان پرداخت و منتظر بود که روستاییان چگونه با درمان خود و مساله ای که برای روستاییان پیش آمده و آنان را بر سرزبان ها انداخته برخورد خواهند کرد.
 
کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با تایید ابتلای برخی بیماران به مدت پنج تا ده سال برخی مردان روستا را تایید کرده و می گوید: استفاده از سرنگ آلوده در نمونه‌گیری قندخون در بهترین شرایط و با در نظر گرفتن بالاترین آمار مبتلایان نمی‌تواند به تعداد انگشتان دست آلودگی ایجاد کند و اینکه گفته می‌شود به‌تازگی این افراد مبتلا به ایدز شده‌اند از لحاظ علمی کاملاً افسانه تلقی می‌شود.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه در میان مبتلایان به ویروس HIV در روستا کودکان و خردسالانی هم مشاهده می‌شود مشخص است که موضوع چیزی نیست که مربوط به رویدادی مشترک باشد، برای مثال بر فرض محال حتی اگر همه اعضای روستا با سرنگ آلوده تست قندخون انجام داده باشند باز هم سرنگ آلوده نمی‌تواند یک جمعیت ۱۸۰۰ تا دو هزار نفری را آلوده کند.

جهانپور همچنین در مورد تشخیص و درمان بیماران این روستا عنوان کرد: برای ما شناسایی افراد HIV  مثبت و هدایت آنها به سمت مسیر درمان مهم است و این مساله از مدت ها قبل و از بیش از چهل روز پیش، گزارش‌هایی از موارد آلودگی با ویروس HIV داشتیم که همکاران ما بسیار آرام و بی صدا و با حفظ حرمت مردم شریف آن منطقه، کارها را پیش می بردند.


کد مطلب: 5546

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5546/آیا-اهالی-روستای-چنارمحمودی-درمان-خانه-بهداشت-مراجعه-می-کنند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com