تجهیزات پزشکی بازیافتی در مراکز درمانی تهاتر می شود

7 مهر 1398 ساعت 13:14

سالم خبر : هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران طی نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرد: تجهیزات پزشکی قابل بازیافت موجود در مراکز درمانی وابسته، مورد تهاتر قرار می‌گیرد.


سالم خبر : هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران طی نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرد: تجهیزات پزشکی قابل بازیافت موجود در مراکز درمانی وابسته، مورد تهاتر قرار می‌گیرد.
 
به گزارش سالم خبر از مهر، هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در این نامه عنوان داشته است؛ میزان نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مراکز درمانی وابسته به تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای سالانه حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. نگاهی اجمالی به وضعیت تخصیص اعتبارات نظام سلامت نشان می‌دهد در سال‌های اخیر با توجه به شرایط خاص کشور و عدم تحقق کامل منابع درآمدی مذکور در قانون بودجه بسیاری از ردیف‌های اعتباری بخش بهداشت و درمان به ویژه اعتبارات مربوط به خرید متمرکز تجهیزات پزشکی سرمایه محقق نشده است.
 
هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در حال حاضر با حجم قابل توجهی از درخواست‌های اعلام نیاز تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای مواجه است که علی‌رغم صدور حواله تامین آن‌ها از سوی حوزه‌های تخصصی وزارت بهداشت به ویژه معاونت درمان به دلیل عدم تخصیص منابع اعتباری کافی از محل ردیف های بودجه مصوب ولی محقق نشده در فهرست انتظار خرید باقی مانده است.
 
عدم تامین به موقع تجهیزات مورد نیاز موجب افزایش صف انتظار دریافت خدمت بیماران، کاهش رضایتمندی بیماران از وضعیت و کیفیت خدمات ارائه شده، افزایش استهلاک تجهیزات سرمایه‌های موجود به دلیل ناگزیری از استفاده فرا ظرفیتی از این دستگاه‌ها می شود.
 
از سوی دیگر بر اساس برآوردهای اداره کل امور ملزومات و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در حال حاضر حدود ۱۲۰/۰۰۰ میلیارد ریال تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی کشور مراکز درمانی وابسته وجود دارد که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد این تجهیزات به ارزش تقریبی ۳۶۰۰۰ تا ۴۸۰۰۰ میلیارد ریال به دلایل مختلف از رده مصرف خارج شده و در انبارهای دانشگاه و مرکز درمانی به صورت بلا استفاده انباشته شده‌اند.
 
تجربه موفق و رو به گسترش کشورهای توسعه یافته در انجام تعمیرات اساسی، ارتقا، به روزرسانی و بازآفرینی تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای تحت عنوان صنعت بازچرخوانی یا ریفربیش تجهیزات پزشکی نشان دهنده امکان استفاده از این ظرفیت‌های مغفول ولی موجود در نظام سلامت است.
 
هیئت امنای صرفه جویی ارزی بر آن است تا در راستای تامین نیازهای تجهیزاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مراکز درمانی وابسته( بر اساس الزامات نظام سطح بندی ارائه خدمات) با در نظر گرفتن محدودیت منابع اعتباری قابل استحصال در نظام سلامت و لزوم مدیریت بهینه این منابع با همکاری و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان ارائه دهنده خدمت نسبت به فعال‌سازی صنعت ریفربیش تجهیزات پزشکی سرمایه در نظام سلامت کشور اقدام نماید.
 
لذا خواهشمند است دستور فرمایید بعد از کارشناسی انجام شده در مدیریت تجهیزات پزشکی آن دانشگاه، اقلام قابل بازیافت موجود در انبار های آن دانشگاه و مراکز درمانی وابسته به تفکیک تجهیزات پزشکی سرمایه سبک، متوسط و سنگین( در سه جدول مجزا و شامل اطلاعات مورد نیاز ذیل) حداکثر تا تاریخ پایان مهر ۹۸ جهت این هیئت ارسال شود تا پس از انجام کارشناسی فنی و قیمت گذاری بر اساس ضوابط و مقررات و موازین مربوطه با مطالعات هیئت امنا از آن دانشگاه مورد تهاتر قرار گیرد.


کد مطلب: 5517

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5517/تجهیزات-پزشکی-بازیافتی-مراکز-درمانی-تهاتر-می-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com