وزیر بهداشت و درمان در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور:

برای برچیدن بازار سیاه ناصر خسرو به یکی از سیستم‌های امنیتی کشور پناه بردیم حاصلی نداشت

سامانه تی‌تک حاوی اطلاعات ارزشمندی است، اما مشكلاتي هم دارد که همه را مامور کرده ایم که آنها برطرف کنند

13 شهريور 1398 ساعت 13:40

سالم خبر: وزیر بهداشت و درمان امروز بر ضرورت به کارگیری سامانه تی تک و ضرورت نظام سلامت الکترونیک در جهت شفاف سازی در حوزه بهداشت و سلامت کشور به ویژه دارو تاکید کرد.


سالم خبر: وزیر بهداشت و درمان امروز بر ضرورت به کارگیری سامانه تی تک و ضرورت نظام سلامت الکترونیک در جهت شفاف سازی در حوزه بهداشت و سلامت کشور به ویژه دارو تاکید کرد.

سعید نمکی در در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشوربا اشاره به کاستی های فعلی کارکرد سامانه تی‌تک و اراده سازمان بر رفع این نواقص گفت: سامانه تی‌تک حاوی اطلاعات ارزشمندی است، اما مشكلاتي هم دارد که همه را مامور کرده ایم که آنها برطرف کنند، این سامانه باید در اختیار حاکمیت باشد تا اطلاعات حاکمیتی مصون بماند، اینها مباحثی است که از چندماه قبل با جدیت آغاز کرده ایم و هر ماه هم عده ای به جمع همراهان این رویکرد پیوسته اند و خواهند پیوست و هر روز به تحقق اهداف و آرمان ها در این مسیر نزدیک تر می شویم. ٣٠

وی همچنین بازارسیاه ناصرخسرو را یکی از لکه های ننگ سیستم دارویی کشور خواند و گفت: 30 سال قبل که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، در آن زمان، به عنوان لکه ننگ سیستم دارویی کشور به یکی از سیستم های امنیتی پناه بردیم که ناصر خسرو از محدوده كنترل ما خارج است و کمک لازم داریم، طبق یک قرارداد بنا شد که سرویس دریافت کنیم و سقف ریالی هم برای قرارداد تعیین شد و بعداز مدتی کوتاه، کوپن سقف ما تمام شد و حاصل آن تنها شناسایی وانت مملو از داروی قاچاق زیر يكي از پل هاي شهر بود. از 30 سال قبل که در نظام سلامت حضور دارم، مشکل ناصر خسرو را داریم.

وزیر بهداشت همچنین ادامه داد: در سازمان غذا و دارو که متاسفانه گاهی تعدادی از مجرمین این مجموعه شریک یا رقیب مجموعه هاي خارج از سازمان بودند را با افراد خالص دانشگاهی  جايگزين كرديم.
 
وي افزود: آرزو می کنم روزی کسوت وزارت را کنار گذارده و با مردم راحت و بی ملاحظه صحبت کنم و بگویم گاهی سازش ما با  فساد که به صغیر و کبیر مملکت رحم نکرده، چه بلایی سر آنها آورده است. به گفته سعدی، "مرا دردیست اندر دل اگر گویم زبان سوزد، اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد"

وزیر بهداشت گفت: روزی باید همه ما پاسخ دهیم در روزهای سخت مملکت کجا بودیم و چه کردیم؟ امیدوارم آن روز مجبور نباشیم بگوییم زیر چشمان ما با IRC پودر کاکائو و نارگیل، داروی قاچاق وارد کرده و توزیع کردند و کارمند ما هم پشت سیستم و سامانه این موضوع را تایید کرده است، یعنی به جای چرتکه، به دزدها، ماشین حساب داديم! خدا کند که نگوییم سامانه ای داشتیم که در آن، این قابليت وجود داشته که یک خانم دکتر در ١٣ یا ۱۴ مركز، مسئول فنی بود و سیستم و سامانه او را ریجکت نكرده بود.

وی عنوان کرد: پرونده الکترونیک سلامت را راه اندازی کردیم و سوال اینجا است که چرا این پرونده سال ها اجرایی نمی شد؟ و چرا سه ماهه امکان استقرار آن ایجاد شد؟  چرا امکان آن فراهم نشود بسیاری از مسائل شفاف شود. چرا نسخه نویسی الکترونیک با مقاومت روبه رو مي شود؟ اگر مقاومتی باشد، از آن روست که می دانند، تنها علاج جلوگیری از قاچاق، ثبت صحیح و نظام جمع آوری داده ها است. چرا برخی ها از اینکه همه چیز شفاف شود، مقاومت می کنند؟ بايد بگويم، ما این مسیر را با همت تک تک شما و همکاران پاکیزه بسیارمان در نظام سلامت این کشور خواهیم پیمود.

وی همچنین افزود: پرونده الکترونیک سلامت به ما کمک خواهد کرد که پزشکی خانواده، راهنماهای بالینی و سیستم ارجاع را مستقر کنیم؛ کسی به دنبال اجرایی کردن این موارد است که بخواهد مملکت به سمت پاکیزگی برود و کسی که مخالفت می کند، قطعا نمی خواهد مملکت نظم و صلاح پیدا کند.


 


کد مطلب: 5472

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5472/برچیدن-بازار-سیاه-ناصر-خسرو-یکی-سیستم-های-امنیتی-کشور-پناه-بردیم-حاصلی-نداشت

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com