۰

یک وعده قلیان مضرتر از ۱۰۰ نخ سیگار است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۵۴۷۰
یک وعده قلیان مضرتر از ۱۰۰ نخ سیگار است
سالم خبر: یک نخ سیگار ۷ تا ۱۰ پک را شامل می‌شود ولی یک وعده قلیان ۷۰ تا ۱۰۰ پک است، این یعنی به طور متوسط ۱۰۰ برابر دود بیشتر وارد ریه می‌شود.
 
به گزارش سالم خبر از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، غلامرضا حیدری رییس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،با تاکید بر مضرات قلیان گفت: حتما پشت اتوبوس‌ها دیده یا در رادیو شنیده‌اید که مصرف یک وعده قلیان برابر با ۱۰۰ نخ سیگار است، شاید در ابتدا این مطلب را نوعی گزافه‌گویی تلقی کنید اما این موضوع مستندات علمی دارد طوری که یک پک به سیگار با خلاء و مکشی که در دهان فرد حاصل می‌کند در مقایسه با یک پک قلیان با خلاء مکشی که در قفسه سینه توسط دیافراگم و عضلات بین دنده ای فرد حاصل می‌شود، بسیار مضرتر و خطرناک تر است.
 
وی ادامه داد: یک سیگار به طور متوسط ۱۰-۷ پک دارد ولی یک وعده قلیان برابر ۱۰۰-۷۰ پک است که این موضوع ثابت می‌کند یک وعده مصرف قلیان برابر با مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است.
 
رییس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات ضمن تعریفی مختصر از پیشینه مصرف دخانیات، به اهمیت کنترل دخانیات در کشور اشاره کرد و از افزایش بیماری‌های مربوط با دخانیات و میزان مرگ و میر وابسته به آن در دنیا خبرداد.
 
وی با اشاره به مقایسه ارائه خدمات ترک سیگار در کشورهای منطقه، بر اساس گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی گفت: درمانگران حوزه اعتیاد باید در درمان دخانیات حین درمان مداخله داشته باشند و درمان ترک دخانیات باید به عنوان بخشی از مراقبت های پزشکی ارائه شود.
 
رییس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات با اشاره به این که تجربیات علمی در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد ارائه خدمات ترک مواد و دخانیات با هم می‌تواند در درمان وابستگی به مواد مخدر کمک کند، گفت: در صورتی که مقدار مصرف داروی نگهدارنده مواد مخدر کمتر شود، میل و رغبت به مصرف مواد کاهش می‌یابد و در ادامه میزان موفقیت در ترک مواد مخدر افزایش یافته و احتمال افزایش و یا قطع درمان و برگشت به مصرف مواد کاهش می‌یابد.
 
رییس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات گفت: مصرف کنندگان قلیان جدا از دریافت مقادیر زیادی دود، برابر ۳ لیتر مونوکسیدکربن که ناشی از سوختن ناقص ذغال سر قلیان است را نیز وارد ریه خود می‌کنند.
 
وی در خاتمه با اشتباه خواندن این تصور که حالت سمی دود قلیان پس از عبور از درون آب از بین می رود، گفت: دود قلیان به دلیل نوع توتون و تنباکو دارای فلزات سنگینی است و نکته اینجاست که عبور دود قلیان از میان آب نه تنها تصفیه‌ای انجام نمی‌دهد بلکه با مرطوب شدن دود زمینه برای جذب دود و در پی آن مشکلات ریوی و خونی در بدن فرد سریعتر مهیا می شود. 
 
سیزدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد در مرکز همایش‌های رازی برج میلاد برگزار شد که مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان دکتر مسیح دانشوری توانست کارگاه آموزشی با عنوان"ترک سیگار حین درمان سوء مصرف مواد، رویکردی نوین" را در این کنگره برگزار کند.
کد مطلب : ۵۴۷۰
نام شما

آدرس ايميل شما