۰
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی:

راه نجات صنعت دارو صادرات ظرفیت مازاد است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۵۴۷
راه نجات صنعت دارو صادرات ظرفیت مازاد است
سالم خبر: راه نجات صنعت دارو در کشور استفاده از ظرفیت مازاد برای صادرات است چون بیش از 60 درصد ازظرفیت این صنعت خالی است.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و علوم پزشکی در نشست خبری در پاسخ به سوال سالم خبر مشکل صنعت دارو را در حال حاضر ناشی ازتوسعه بیش از ظرفیت کشورعنوان کرد و گفت: باید با صادرات مازاد داروهای تولید شده این مشکل را مرتفع کرد.

اگر چه حریرچی در سخنان خود علاوه بر کسب بازار بین المللی بر لزوم بالا بردن سطح استانداردهای بین المللی داروهای تولید داخل نیز تاکید کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره افزایش قیمت دارو در کشوربا بیان اینکه دیرکرد بیمه ها در پرداخت بدهی ها مشکل اصلی ماست،  تصریح کرد:درباره قیمت دارو  ممکن است چند درصد از دارو ها افزایش یا کاهش یابد که دلایل خاص دارد و داروهای محدودی را شامل می شود. به طور کلی اجازه افزایش قیمت سبد دارویی در کشور را نداریم.

حریرچی خاطرنشان کرد: معمولا کمبود نیم درصدی در برخی داروها پیش می آید که طبیعی است ولی در قیمت داروهای ژنریک تفاوت چندانی ندارد ولی این در داروهای برند ژنریک متفاوت است . بیمه ها طبق قانون فقط داروی ژنریک را تحت پوشش قرار می دهند و برند ژرنریک را شامل نمی شوند.

وی در پاسخ به این سوال درباره افزایش قیمت دارو در کشور که حتی برخی از داروهای تولید داخل با ١٥٠ درصد افزایش روبه رو شده است، چرا باید به داروخانه ها سهمیه دارویی داده شود و برخی داروها کمیاب باشد، ادامه داد: ممکن است یک یا چند داروی ما کاهش قیمت پیدا کند اما علت های خاص موردی وجود دارد و مواد اولیه یک دارو در سطح جهانی افزایش می یابد اما درباره سبد دارو اجازه افزایش قابل توجهی را نداریم و صنایع دارویی وقتی پرداخت با تاخیر را دارند نمی توانند دارو را با ضرر ارائه دهند.

حریرچی درباره کمبودها نیز گفت: گاهی طبق معیارهای سازمان بهداشت جهانی کمبود نیم تا یک درصدی پیش می آید البته در قیمت داروهای ژنریک تفاوت چندانی وجود ندارد اما در برند ژنریک این مشکل وجود دارد و همان داروی تولیدی در کشور است که مابه التفاوت آن را از بیمار می گیرند که در برخی مواقع افزایشی را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بیمه ها فقط داروی ژنریک را تقبل می کنند ، افزود: اما این موضوع درباره داروهای برند ژنریک صدق نمی کند. البته داروهای برند ژنریک در کشور موجود است اما تفاوت قیمتی با داروهای ژنریک در کشور دارد.
حریرچی افزود: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه ششم چند بند درباره دارو وجود دارد و به استفاده از داروی ژنریک تاکید شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که امسال سال حمایت از کالای ایرانی است اکنون اقدامات وزارت بهداشت برای استفاده از تجهیزات داخل کشور چیست، اظهارکرد: فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان است و در واقع می توان گفت مجموعه عملکرد وزارت بهداشت، کشور را از یک کشور وارد کننده پزشک و پرستار و پرداخت کننده ارزی به یک کشور توریسم درمانی تبدیل کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در حوزه دارویی و تجهیزات توجه ویژه به بازار صادرات است افزود: اکنون سازمان غذا و دارو با سازمان تجهیزات پزشکی، هدف بزرگی دارند که بازار صادراتی را تا ١٠ برابر افزایش دهند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی طب سنتی را مناسب نمی دانند، اظهارکرد: درباره مراجع که فکر می کنیم این موضوع مطرح باشد چون در دیدار با وزیر بهداشت، حجت را تمام کردند و اگر کسی بخواهد نظر علمای دین را بداند روشن است و ما با کسانی که ادعای غیرعلمی دارند و کسانی که هرگونه جراحی را نفی می کنند و هرگونه مصرف دارو را منع می کنند برخورد می کنیم چون به سلامت مردم لطمه می زنند و این موضوع حتی از طریق شکایت به دادگاه های ویژه روحانیت رسیدگی کرده ایم و امیدواریم طب سنتی گسترش پیدا کند.
 
حریرچی درباره بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت گفت: کسانی که بیمه شده تامین اجتماعی یا بیمه سلامت هستند از وزارت بهداشت خدمت می گیرند و پارسال پنج هزار میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکتی قرار بود به تامین اجتماعی داده شود تا در حوزه سلامت هزینه شود که بخشی از آن تاکنون داده شده است.

وی با بیان اینکه ما خدمات را برای بیماران صعب العلاج افزایش داده ایم، اظهار کرد: حتی با اجرای طرح تحول سلامت بخشی از هزینه های این بیماران کاهش داده شد.

حریرچی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم خدمات را برای بیماران صعب العلاج گسترش دهیم.
 
کد مطلب : ۵۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما