ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو شورای مشورتی قرارگاه سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

برای خروج داروهای مشابه داخل از پروسه واردات اعلام آمادگی کردیم، جدی نگرفتند

9 شهريور 1398 ساعت 11:51

سالم خبر: این روزها ترجیع بند سخنان مسوولان و متولیان نظام سلامت و داروی کشور و گاه نمایندگان مجلس از قضا اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، ارائه‌ی آمار و ارقامی مربوط به صنعت داروی کشوراست که هر روز سر به راه تازه ای می گذارد.


سالم خبر: این روزها ترجیع بند سخنان مسوولان و متولیان نظام سلامت و داروی کشور و گاه نمایندگان مجلس از قضا اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، ارائه‌ی آمار و ارقامی مربوط به صنعت داروی کشوراست که هر روز سر به راه تازه ای می گذارد.

اعداد مربوط به میزان تولید دارو، واردات دارو، قیمت گذاری دارو، تعهدات ارزی دارو و... و تازه ترین آن مربوط به قیمت داروست که در آخرین اظهار نظرعلی نوبخت، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرده است چرا یک بسته قرص آسپرین قبل از تحریم ۴۲ هزار تومان بوده اما بلافاصله پس از تحریم، قیمت آن به ۱۴۵ هزار تومان می‌رسد. این یعنی یک جای کار می‌لنگد و باید علاوه بر قوی‌تر شدن سیستم‌های نظارتی فروشندگان هم شرف داشته و به مردم در زمان تحریم احجاف نکنند.

ضمن آنکه او با زیر سوال بردن ادعای قرارگاه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مبنی بر عدم افزایش قیمت دارو این سوال را مطرح می کند که چرا وقتی قیمت ارز پایین آمد شاهد کاهش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی و یا سایر مایحتاج مردم نبودیم؟

اگرچه باید به انتظار پاسخ قرارگاه غذا و دارو نشست تا چه موضع یا پاسخی در برابراظهارات این نماینده مجلس خواهد گرفت اما نکته اینجاست
که مگر شان نزول قرارگاه غذا و دارو با همراهی یک شورای مشورتی برای برچیدن فضاسازی های حاشیه ای در شرایط پرفشار تحریم های ظالمانه و تامین امنیت دارویی و روانی درجامعه نبود؟

برخی تئوری پردازان مرتبط یا غیر مرتبط با صنعت دارو یا برخی مدیران ارشد که خود از قضا یکی از اعضای قرارگاه نیز هستند از کجا آمار و اطلاعات خود را که هر یک طوماری از نقد به دنبال دارد،استخراج می کنند؟ آیا قرارگاه تاکنون برای اظهارنظرهای خود از اطلاعات و نظرات مشورتی اعضای شورای مشورتی ای که خود تعیین کرده بهره برده است؟

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو شورای مشورتی قرارگاه سازمان غذا و دارو در این باره به سالم خبرگفت: بنده تاکنون در یکی از جلسات این شورا حضور داشته ام، اما در همان جلسه هم به اتفاق همکاران مان حرف ها و انتقادات خود را مطرح کردیم و در مواردی حتی جناب وزیر از ما دلجویی کردند؛ اما فاصله شنیدن حرف تا عمل و حصول نتیجه زیاد است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که معمولا زمان برگزاری جلسات شورای مشورتی با اعضای قرارگاه خیلی دیر اطلاع رسانی می شوند و به همین دلیل همکارانی که در سفر کاری هستند یا در شرایطی قرار دارند که نمی توانند برنامه خود را تغییر دهند امکان حضور در جلسه را از دست می دهند.
 
ریاحی ادامه داد: در جلسه ای که بنده در آن حضور داشتم دستور جلسه همان جا اعلام شد و زمان این که ما از قبل مواردی را بخواهیم به صورت مکتوب و با زبان آمار و ارقام تهیه کنیم و به اطلاع ایشان برسانیم، وجود نداشت.
 
این عضو شورای مشورتی قرارگاه سازمان غذا و دارو در توضیح بیشتر نقش و اثرگذاری اعضای این شورا بر تصمیمات قرارگاه گفت: ما در فروردین ماه امسال، یعنی پیش از همه اتفاقات اخیر، طی نامه ای خطاب به رییس وقت سازمان غذا و دارو، همراه با رونوشتی برای مدیرکل دارو و وزیر بهداشت، اعلام کرده بودیم که ما به عنوان واردکنندگان دارو نه تنها اصراری به واردات داروی مشابه ساخت داخل نداریم، بلکه خودمان همکاری می کنیم این داروها از پروسه واردات حذف شوند و اگر نگرانی از قاچاق آنها هم وجود دارد، خودمان تیم هایی مستقر می کنیم که قاچاق آن را کنترل کنند.
 
وی افزود: از آن مهم تر اعلام کردیم با توجه به اینکه حجم فعالیت واردکنندگان کم می شود، آنها نقدینگی مازاد و اعتبارات بانکی مازاد خواهند داشت که حاضر هستند آن را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند. ضمن آنکه ما تعداد کمی شرکت تامین کننده دارو داریم که صرفا واردات انجام دهند و آنها علاوه بر واردات، به تولید دارو هم می پردازند.
 
ریاحی با بیان اینکه این نامه به تایید مجمع واردکنندگان دارو و هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو رسیده بود گفت: با این حال در جلسه شورای مشورتی ای که در آن حضور داشتم این مساله را دوباره مطرح کردم و متوجه شدم که خود شخص وزیر درباره این نامه حضور ذهن نداشتند و نامه را به خاطر نمی آوردند. علاوه بر آن با تغییرات مدیریتی در سازمان غذا و دارو هم مسوولان و مدیران جدید اطلاعی از آن نامه نداشتند.
 


کد مطلب: 5440

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5440/خروج-داروهای-مشابه-داخل-پروسه-واردات-اعلام-آمادگی-کردیم-جدی-نگرفتند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com