۰
جزییات جدید از ماجرای نابینایی برخی بیماران با داروی اوستین در سال 93

داروی قاچاق اوستین موجب نابینا شدن چهار بیمار شد نه 52 نفر

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۵۴۲۵
داروی قاچاق اوستین موجب نابینا شدن چهار بیمار شد نه 52 نفر
سالم خبر: داروی قاچاق اوستین در سال 93 موجب نابینا شدن دو بیمار در کرج و دو بیمار در تهران شد.

به گزارش سالم خبر؛عباس مسجدی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره پرونده داروی اوستین ‌و نابینا شدن برخی بیماران چشمی دچار دیابت پس از تزریق این دارو به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پرونده‌های مربوط به داروی اوستین مربوط به سال ٩٣ بوده و ١٠ پرونده در پزشکی قانونی ثبت شده است.

وی درباره تعداد پرونده‌های مرتبط با داروی اوستین در پزشکی قانونی کرج و تهران اظهار کرد: ١٠ پرونده در پزشکی قانونی مربوط به اوستین تشکیل شده است که ٢ پرونده مربوط به استان البرز بوده که آنان دچار نابینایی کامل شدند.

رییس پزشکی قانونی با اشاره به شمار نابینایان با تزریق داروی
اوستین در تهران بیان کرد: ٨ پرونده شکایت مربوط به عوارض داروی اوستین در تهران ثبت شده است، از این تعداد یک نفر نابینایی کامل و یک نفر دچار ضعف شدید بینایی در حد نابینایی شده و این فرد تنها قادر به تشخیص نور است؛ همچنین ۵ نفر دچار افت بینایی شدند.

تحریف و موج سواری از پرنده اوستین

اگرچه نابینا شدن حتی پنج بیمار نیز یک فاجعه ی پزشکی در نظام سلامت کشور محسوب می شود اما تحریف این واقعه و موج سواری و خط کشی‌های سیاسی و بهره برداری سوء از نابینا شدن شهروندان خود کم از مقصران و مسببان این فاجعه ندارد.

پرونده نابینا شدن چهار بیمار مبتلا به دیابت که در تریبون های سیاسی به 52 نفر تبدیل شده است با اینکه مربوط به سال 93 می باشد اما مانند هر پرونده ای؛ در آستانه هر
انتخابات سیاسی دوباره زنده می شود و از آن بهره برداری های خاص می شود.

این ماجرا به پرونده‌ای مربوط به سال ٩٣ برمی‌گردد که به گفته منابع غیررسمی در آن زمان ۵٢ نفر به دلیل تزریق داروی اوستین در ٢ کلینیک جراحی محدود چشم در کرج و تهران نابینا شدند. اوستین دارویی است که برای درمان سرطان های پستان و روده مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد ثانویه آن درمان بیماری‌های چشمی است.

به گفته منابع آگاه از پرونده دارویی ، نابینایی و آسیب چشم به دلیل قاچاق بودن دارو و نگهداری آن در انباری در شهر تهران و شرایط دمایی نامناسب بود و به دلیل رسوب ماده درون آن، دارو فاسد و پس از تزریق، موجب آسیب به چشم ۵٢ نفر از بیماران شد که از این تعداد چهار نفر بینایی خود را از دست
دادند و مسئول فنی کلینیک جراحی محدود در کرج ابتدا بازداشت و با قرار وثیقه سنگین آزاد اما پس از مدتی این فرد ۵٠٠ هزار تومان جریمه و آزاد می‌شود.

برخلاف برخی ادعاها، این دارو در ایران به قیمتی ارزان تر از نمونه مشابه اصلی در ترکیه و حدود یک میلیون و ۶٠٠ هزار تومان به کلینیک‌های جراحی محدود فروخته شده است.

اما سوال مهمی که در این میان پیش می آید این است که آیا این دارو پس از خلع امتیاز واردات انحصاری آن نمایندگی شرکت رُش در کشور به طور قاچاق وارد کشور شده است یا وارد کننده تک نسخه ای آن این دارو را در اختیار مصرف کنندگان آن قرار داده است؟

اوستین های مصرفی قاچاق بودند
آ
با وجود تمامی ابهامات در این باره و حتی اظهارات پرغلط از سوی مبادی غیر مسوول و حتی
غیر مرتبط با آن هنوز مسوولان حوزه بهداشت و سلامت یا حتی سازمان غذا و دارو هم در این زمینه اطلاع رسانی و شفاف سازی نکرده است.

محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو درباره پرونده اوستین و ارتباط آن با سامانه تی تک به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: داروهای اوستین در سال ٩٣ در چند مرکز جراحی چشم مصرف شدند.

او ادامه داد: اوستین‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته بود قاچاق بودند و تعداد زیادی چشم آسیب دیدند و باید توجه داشت که این دارو به صورت قاچاق وارد کشور شده بود.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: مراجع قضایی به پرونده رسیدگی می‌کنند و اطلاعات لازم به مراجع قضایی اعلام شد و درباره شکایات و آمار باید سازمان پزشکی قانونی اظهارنظر کند.
 
 
کد مطلب : ۵۴۲۵
نام شما

آدرس ايميل شما