۰
در نشست خبری نمایندگان بخش خصوصی در حوزه تولید و واردات دارو مطرح شد:

ارز ترجیحی 4200 تومانی باید از حوزه صنعت دارو و تجهیزات‌پزشکی خارج شود

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۵۴۱۹
ارز ترجیحی 4200 تومانی باید از حوزه صنعت دارو و تجهیزات‌پزشکی خارج شود
سالم خبر: نمایندگان بخش خصوصی در حوزه تولید و واردات دارو امروز در یک نشست خبری با اصحاب رسانه به ابهامات و هجمه های اخیر علیه آنان درباره ی گم شدن ارزهای دولتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پاسخ گفتند.

به گزارش سالم خبر، آنان با تاکید بر اختلال‌زا بودن وجود ارز دولتی 4200 تومانی در صنعت دارو، خواستار برچیده شدن آن شده و اعلام کردند دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی منابع خود را از کانال بیمه‌ها به دست مصرف‌کننده برساند.

در این نشست خبری که در محل اتاق تهران برگزار شد، فعالان حوزه دارو از مدیران بنگاه‌های تولید دارو گرفته تا واردکنندگان این بخش به شفاف‌سازی درباره میزان ارزهای تخصیص داده شده پرداختند و اعداد و ارقامی را که طی هفته‌های اخیر از سوی برخی مسئولان دولتی بیان شده‌است، به چالش کشیدند.

فعالان حوزه دارو همچنین در این نشست اعلام کردند که اکثریت تولیدکنندگان و شرکت‌های واردکننده دارو موافق برچیده شدن ارز 4200 تومانی در بخش دارو هستند و خواسته‌شان از دولت این است که هرچه سریع‌تر بخش دارو از حیطه شمول ارز 4200 تومانی خارج شود و کمک دولت در قالب بیمه‌ها به مصرف‌کننده داده شود تا حداقل در حوزه تولید و تامین دارو بیش از این اختلال ایجاد نشود.

مراقب عواقب
اعلام آمار غلط باشیم


رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، صنعت دارو را یکی از خوشنام‌ترین‌های اقتصاد ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی دانست و با بیان اینکه در طول چند دهه اخیر، به‌رغم فشارهای بین‌المللی بر کشور، اتحاد و پیوند صنعت و تجارت دارو با مردم و دولت همچنان حفظ شده و اجازه داده نشده است تا تامین مایحتاج دارویی مردم دچار اخلال شود، به انتقاد جدی از برخی آمارهای ارائه شده از سوی مقامات و مسئولان دولتی در ارتباط با ارز تخصیص داده شده به تولید و واردات دارو پرداخت.

محمود نجفی‌عرب طرح چنین مسائلی را موجب گسست پیوند کاری میان صنعت‌گران و کارآفرینان بخش ‌خصوصی با دولتمردان دانست.

وی همچنین عنوان کرد که به نظر می‌رسد برخی مسئولان از سر ناآگاهی در پی به جان هم انداختن تولیدکنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان دارو و واردکنندگان دارو هستند و این در حالی است که در شرایط کنونی کشور، همه باید با آرامش کامل به فکر برآوردن نیازهای دارویی مردم باشند.

نجفی عرب همچنین از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی خواست تا از انعکاس آمار و ارقام کارشناسی‌نشده بخش دارو خودداری کنند چون به آرامش روانی جامعه و به‌ویژه بیماران صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

ناصر ریاحی عضو هیات
رییسه اتاق تهران نیز در این نشست خبری، آمار مطرح شده اخیر در خصوص ارز تخصیص یافته به بخش دارو را گمراه‌کننده و نادرست دانست و گفت: انتظار بخش‌خصوصی از دولت این است که در حوزه دارو آمارهای درست و واقعی که کارشناسی شده باشد را بیان کند تا افکار عمومی مشوش نشود.

هاله حامدی‌فر، عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نیز، با بیان اینکه جنجال‌های اخیر که علیه صنعت دارو کشور شکل گرفته، عمدتاً فرافکنی‌هایی است که رسانه‌ها باید مراقب باشند در دام آن نیفتند، گفت: اظهارنظرها و بیان آمار و ارقام مربوط به حوزه‌های تخصصی نباید توسط افرادی که تخصصی در آن حوزه ندارند، بیان شود چرا که در این صورت، فضای عمومی جامعه به‌شدت آسیب خواهد دید.

آمار واقعی ارز تخصیص یافته به بخش دارو

اما در ادامه این نشست خبری، نایب‌رییس اتحادیه واردکنندگان دارو برای آنچه که تنویر افکار عمومی عنوان کرد، در حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به تشریح اعداد و ارقامی پرداخت که مستند به داده‌های سازمان غذا و دارو کشور است.

امیرحسین معینی زندی با اعلام اینکه بر اساس آمار سازمان غذا و دارو کشور، در سال 97 رقمی معادل یک میلیارد و 373 میلیون دلار به شرکت‌های دارویی کشور تخصیص داده شد، گفت: این در حالی است که برای تامین مواد
اولیه دارو و مواد بینابینی ۹۱۸ میلیون دلار پرداخت شده است.

به گفته وی، در این سال شرکت‌های دارویی برای بسته‌بندی محصولات دارویی نیز رقمی معادل 89 میلیون دلار هزینه کرده‌اند.

نایب‌رییس اتحادیه واردکنندگان دارو همچنین به اعداد و ارقام دیگری نیز اشاره کرد از جمله اینکه در این سال، 32 میلیون و 700 هزار دلار برای واردات شیرخشک و غذای ویژه و همچنین 27 میلیون و 500 هزار دلار نیز برای ملزومات دارویی، ارز توسط شرکت‌های این حوزه خریداری شده است.

معینی زندی سپس کل رقم تخصیص داده شده به صنعت دارو طی سال 97 را 2 میلیارد و 441 میلیون و 314 هزار و 776 دلار اعلام کرد و افزود: طی مدت هشت ماهه سال گذشته، ۱۴.۶ درصد از کل میزان واردات داروهای ساخته شده مربوط به واردات بدون مشابه داخلی بوده است در حالی که ۱.۶ درصد مربوط به واردات داروهای فوریتی و ۸.۶  درصد نیز داروهای وارداتی بودند که مشابه تولید داخلی داشته‌اند.

وی در عین حال سهم شرکت‌های دولتی از این بازار را 1.15 درصد عنوان کرد و افزود: میزان واردات موز طی سال گذشته 350 میلیون دلار بود و بر اساس مطالعه‌ای که در یکی از دانشگاه‌های کشور انجام شد، میزان واردات دارو در سال ۹۸ نمی‌تواند کمتر شود و این میزان واردات تقریبا کف واردات است.
 
فرآیند واردات مواد اولیه
دارویی فرسایشی است


مدیرعامل شرکت داروسازی دانا نیز در این نشست خبری، توضیحاتی در ارتباط با فرآیند خرید دارو و مواد اولیه از شرکت‌های خارجی و رفع تعهد ارزی توسط شرکت‌های داخلی در این صنعت ارائه داد.

احمد خارزی با اشاره به اینکه فروشندگان خارجی دارو و مواد اولیه آن به دلیل تحریم‌ها، بسیار محدود شده‌ است، از زمان‌بر بودن پروسه تامین مواد اولیه صنعت دارویی کشور خبر داد و گفت: بر خلاف سال‌های گذشته که شرکت‌های داروسازی ایرانی تنها با 10 درصد پیش‌پرداخت می‌توانستند کالا را خریداری کنند، در حال حاضر 100 درصد پول را باید به تولیدکنندگان خارجی پرداخت کنیم تا آنها فرآیند تولید سفارش شرکت‌های ایرانی را آغاز کنند.

وی در عین حال، نقل‌و‌انتقال پول میان شرکت‌های داروسازی ایرانی با تولیدکنندگان خارجی را پروسه‌ای طولانی‌مدت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در هر یک از کشورهای چین و هند فقط یک بانک وجود دارد که با ایران روابط کارگزاری بانکی دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت داروسازی دانا، رسیدن محصولات خریداری شده به گمرکات کشور نیز فرآیند زمان‌بر و فرسایشی دیگری است که شرکت‌های داروسازی داخلی باید از سر بگذرانند تا بتوانند اقدام به تولید دارو در داخل کنند.
 
واردات داروی‌های
ساخته‌شده در 25 مرحله


پیام دین‌دوست، مدیرعامل گروه دارویی بهفار نیز فرآیند واردات داروی ساخته‌شده به داخل کشور را در 25 مرحله عنوان کرد و گفت: این فرآیند زمان‌بر و فرسایشی، از هماهنگی با سازمان غذا و دارو و مجوزگذاری در TTAC آغاز می‌شود و تا مرحله رفع تعهد ارزی ادامه دارد.

وی به تفاوت مراحل واردات داوری ساخته شده با دیگر کالاهای مشمول ارز دولتی اشاره کرد و افزود: هر داروی ساخته‌شده دارای سهمیه واردات تعیین شده‌ای است که باید رعایت شود حال آنکه واردات این محصولات باید فرآیندهای دیگری از جمله تایید قیمت خرید ارزی با توجه به قیمت‌های جهانی و مناقصه داخلی، تایید و نظارت بر قیمت فروش تک‌تک اقلام دارویی و همچنین نظارت بر توزیع مویرگی تمام داروها تا مرحله تحویل به بیمار را نیز طی کند.

فعالان صنعت دارو در این نشست با اشاره به نظارت‌های سفت و سخت موجود در جریان واردات کالا از ثبت‌سفارش تا توزیع و هم‌چنین زیان‌ده بودن استفاده از ارز دولتی برای تولید داروی داخلی، تاکید داشتند که باید ارز ترجیحی 4200 تومانی از حوزه این صنعت خارج شود. در این نشست خبری، فعالان زیادی از حوزه دارو حضور داشتند که با صبر و حوصله و به طور مستند به سوالات خبرنگاران رسانه‌ها پاسخ شفاف و صریح دادند.
 
کد مطلب : ۵۴۱۹
نام شما

آدرس ايميل شما