۰
رییس سازمان غذا و دارو :

به طور قطع از تولیدکنندگان صنعت داروسازی حمایت می‌کنیم

تاریخ انتشار :
شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۵۳۸۹
به طور قطع از تولیدکنندگان صنعت داروسازی حمایت می‌کنیم
سالم خبر : امروزه جایگاه داروسازی به نقطه قوت کشور تبدیل شده است.
 
به گزارش سالم خبر از باشگاه خبرنگاران جوان، هجدهمین همایش سالانه داروسازان در سالن همایش‌های رازی برگزار شد.
 
در این همایش محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروسازان در تحقق اهداف حوزه سلامت، گام‌های بزرگی برداشته اند، اظهار کرد: امروز داروسازان برجسته و استادان این رشته باوجود سختی‌ها در داخل و خارج از کشور؛ جایگاه داروسازی را به جایی رسانده اند که به نقطه قوت کشور تبدیل شده است.
 
او ادامه داد: داروسازی یکی از نقاط درخشان در تحریم‌های ظالمانه آمریکا محسوب می‌شود. تحریم‌ها باعث شد داروسازان خود را نشان دهند و توطئه دشمنان را برای مشکل تامین دارو خنثی کنند. 
 
رییس سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از شرکت‌های داروسازی خارجی که با ایران همکاری می‌کنند به دلیل تحریم، تحت فشار قرار می‌گیرند، به طوریکه کمپانی‌های بزرگ که سال‌های طولانی با ایران همکاری می‌کردند این فشار را به زبان آورده اند.
 
او ادامه داد: اکنون شرکت‌هایی که بیش از پنج دهه مواد اولیه دارویی به ایران می‌دادند با تعلل این مواد را ارسال می‌کنند و بعد از چند ماه پیگیری، فرم‌های مفصلی می‌فرستند و تعهد می‌گیرند که ماده اولیه دارویی فقط برای تولید دارو مصرف شود. در حالی که آن ماده اولیه فقط برای تولید دارو استفاده می‌شود و کاربرد دیگری ندارد.
 
شانه ساز تصریح کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده، ۸۵ تا ۹۰ درصد مواد اولیه دارویی مورد نیاز کشور را در داخل تولید خواهیم کرد.
 
او با تاکید بر اینکه در تلاشیم نیاز به ماده اولیه دارویی را به کمتر از ۹۰ درصد برسانیم، گفت: ۹۷ درصد از نیاز عددی دارویی کشور را نیز در داخل تولید می کنیم.
 
رییس سازمان غذا و دارو، ادامه داد: از سه درصد واردات سالانه دارو به کشور یک تا دو درصد مربوط به داروهای وارداتی مشابه تولید داخل است.
 
شانه ساز گفت: در حوزه تولید ماده اولیه ما مزیت بیشتری نسبت به تولید داروهای ساخته شده داریم که این به دلیل برخورداری از منابع طبیعی غنی مورد نیاز در کشور است.
 
حمایت جدی از تولیدکنندگان صنعت داروسازی
 
رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: به طور قطع از تولیدکنندگان صنعت داروسازی حمایت می‌کنیم و در تلاشیم تا کشور را به مرز خودکفایی و بعد صادرکننده عمده برسانیم.
 
او یادآوری کرد: در کشور ما ثروت‌های خداددای زیادی در زمینه مواد نفتی، مواد پتروشیمی و کانی ها وجود دارد که می‌تواند به عنوان حلقه اولیه تولید مواد اولیه مورد استفاده قرار گیرند.
 
شانه ساز گفت: مشکلات ما با دستگاه‌های نظارتی این است که برخی تصمیماتی که دستگاه‌های نظارتی می‌گیرند در ظاهر زیباست اما در پس این تصمیمات به امنیت ملی کشور آسیب وارد می شود؛ به این علت که نمی‌دانند در پس ماجرا چه اتفاقاتی می‌افتد و تصور می‌کنند که اگر ما حرفی می‌زنیم، این حرف‌ها از نگاه صنفی بوده، در حالی که نگاه ما ملی است؛ یکی از عللی که می‌خواهیم درباره نحوه خدمات داروسازی در داروخانه تحول ایجاد کنیم، این است که این دوستان از اشتباهات خود بیرون بیایند.
 
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سند جامع خدمات سلامت در داروخانه‌های ایران تدوین شده است، گفت: این سند تدوین شده تا از کالا فروشی به سمت ارائه خدمات در داروخانه‌ها حرکت کنیم و امیدواریم بتوانیم این مصوبات و بندها را اجرایی کنیم.
 
او  گفت: یک حلقه مفقوده و نقیصه در کنار ارائه خدمات داروسازان وجود دارد که شاید وجود مشکلات اقتصادی و شرایط سخت داروخانه‌ها باعث شده که این بخش از خدمات داروسازی کمتر مورد توجه داروسازان قرار گیرد.
 
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروسازان شرایط سختی در داروخانه‌ها تحمل می‌کنند، گفت: داروسازان در طول این سال‌ها تحت فشار اقتصادی بودند، در تلاشیم با اصلاح حداقلی قیمت‌ها به آن‌ها کمک کنیم. با مجوز زیر ۱۰ درصدی که برای اصلاح قیمت دارو صادر شد، تلاش کردیم که بسیاری از دارو‌های تولید داخل را از زیان خارج کنیم.
 
شانه ساز افزود: متاسفانه در چند سال گذشته به دارو‌های تولید داخل قیمت جدید نداده بودیم و به همین دلیل بسیاری از دارو‌ها زیان ده بودند و مجبور شدیم با ارزبری و قیمت چند برابر، این دارو‌ها را کارخانه‌های با کیفیت بسیار پایین و با اسامی گمنام وارد کنیم. به همین دلیل قصد داریم با اصلاح قیمت، این دارو‌ها را از زیان ده بودن خارج و کمکی به نفس تنگ اقتصادی داروخانه‌ها کنیم.
 
دوره بازگشت پول از بیمه‌ها به صنعت داروسازی طولانی است
 
او با بیان اینکه دوره بازگشت پول از بیمه‌ها به صنعت داروسازی و داروخانه‌ها طولانی است، گفت: مشکلات تامین نقدینگی داروخانه ها، این واحد‌ها را به فشار مضاعف انداخته است و بسیاری از داروخانه‌ها مجبور به دریافت وام و استفاده از تسهیلات بانکی شده‌اند و به همین دلیل زیان ده شده اند.
 
رییس سازمان غذا و دارو در پایان گفت: به دلیل مشکل نقدینگی صنعت ما و شرکت‌های دارویی و پخش به گرفتن وام‌های بسیار سنگین از منابع مالی و بانک‌ها روی آورده اند که فشار مضاعفی را بر آن‌ها تحمیل کرده است. در عین حال قائل به این هستیم که ما به عنوان خادمان مردم باید در فشاری که مردم تحمل می‌کنند، سهیم باشیم.
 
رییس سازمان غذا و دارو درباره واردات لوازم آرایشی بهداشتی با ارز دارو گفت: با چند قیمتی شدن ارز احتمال سوء استفاده وجود دارد و در تلاشیم سامانه‌های وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت بهداشت با هم متصل شوند تا بتوانیم از سوء استفاده‌ها جلوگیری کنیم.
 
او ادامه داد: مواردی تخلف در این زمینه وجود داشته است و متخلفان شناسایی شدند و به دستگاه‌های قضایی و امنیتی که در رسیدگی به این امور صلاحیت دارند، معرفی شده‌اند.
 
شانه ساز درباره اینکه برخی ادعا می‌کنند بخش اعظم ارز دارو مورد سوء استفاده قرار گرفته است، بیان کرد: اگر بخش اعظم ارز دارو مورد سوء استفاده قرار گرفته بود اکنون با کمبود دارویی شدیدی مواجه بودیم ؛ البته سوء استفاده‌هایی انجام شده است که در این زمینه با کمک گمرک جمهوری اسلامی و دستگاه‌های امنیتی و ناظر، متخلفان را شناسایی کردیم و با آنها برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
 
اسامی متخلفان ارزی  باید منتشر شود
 
شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره انتشار اسامی شرکت‌های متخلف ارزی اظهار کرد: باید تنبیهات بازدارنده باشد البته باید دستگاه‌ قضایی اسامی متخلفان ارزی را منتشر کنند و قطعاً بعد از ورود دستگاه قضایی و بررسی‌های اولیه نتایج به اطلاع مردم خواهد رسید.
 
تولید داروی ایرانی، استاندارد ملی ندارد
 
او با اشاره به کیفیت داروهای ایرانی و جایگاه بالای صنعت داروسازی کشور گفت: باید ‌توجه‌ داشت که استانداردهای تولید داروی ایرانی، استانداردهای بین المللی است و استاندارد ملی نداریم. در کنار تامین کمی دارو، بر روی بحث کیفی هم دقت نظر بالایی داریم.
 
شانه ساز در پایان گفت: وزیر بهداشت در جلسات اخیر تاکید داشتند که به تولید داخل و خارج رانت نمی‌دهیم و تولیدکنندگان داخلی باید تلاش کنند تا کیفیت محصولات داخلی را بالا ببرند، ‌ این جزء برنامه های اصلی ماست.
کد مطلب : ۵۳۸۹
نام شما

آدرس ايميل شما