۰

چاپ بافت زیستی در چند ثانیه

تاریخ انتشار :
شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۵۳۸۵
چاپ بافت زیستی در چند ثانیه
 سالم خبر : محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان واقع در سوییس، تکنیک جدیدی را ابداع کردند که با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی، امکان ساخت بافت‌های پیچیده را درون نوعی هیدروژل زیستی حاوی سلول‌های بنیادی در اختیار می‌گذارد. با افزودن سلول‌های اندوتلیال به این بافت می‌توان درون آن رگ‌های خونی را توسعه داد.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، در این تکنیک که با عنوان چاپ زیستی حجمی شناخته می‌شود، محققان ابتدا یک تیوب پر از هیدروژل حاوی سلول‌های بنیادی را با لیزر هدف قرار می‌دهند. بدین ترتیب بافت موردنظر را از طریق متمرکز کردن انرژی نور در موقعیت‌های خاص هیدروژل که موجب سختی آن می‌شود، تولید می‌کنند. با استفاده از این تکنیک تنها پس از چند ثانیه ساختار سه‌بعدی و پیچیده بافت موردنظر درون هیدروژل ایجاد می‌شود. بخش عمده سلول‌های بنیادی درون هیدروژل در این فرایند سالم باقی می‌مانند. در مرحله بعد با اضافه کردن سلول‌های اندوتلیال به بافت، رگ‌های خونی آن ایجاد می‌شود.

محققان با استفاده از این تکنیک نمونه‌هایی از بافت زنده با ابعاد چند سانتیمتر ساختند. این نمونه‌ها شامل یک دریچه مشابه دریچه قلب انسان، یک مینیسک و بخش پیچیده‌ای از ساختار استخوان ران هستند. همچنین محققان توانستند ساختارهایی را بسازند که درون یکدیگر قفل می‌شوند.

به گفته محققان، این تکنیک جدید بر خلاف روش‌های چندلایه قبلی، بسیار سریع بوده و بدون ایجاد خطر برای سلامت سلول‌ها، آزادی عمل بیشتری را برای طراحی بافت‌ها در اختیار می‌گذارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.
 
کد مطلب : ۵۳۸۵
نام شما

آدرس ايميل شما