۰
ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره آگاهی از فرایند دارو پیشنهاد داد:

سازمان غذا و دارو برای مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس کلاس آموزشی برگزار کند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۵۳۷۸
سازمان غذا و دارو برای مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس کلاس آموزشی برگزار کند
سالم خبر: رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در آخرین اظهارنظر درمورد هجمه های اخیر علیه صنعت دارو و چگونگی واردات دارو به کشور گفت: این وزارت بهداشت است که به ما می گوید چقدر دارو بخریم، چند بخریم و از کجا و همه فرایند واردات با نظارت نماینده فنی وزارت بهداشت انجام می شود.

به گزارش سالم خبر؛ ناصر ریاحی در گفت و گو با سایت خبری اتاق تهران همچنین با تاکید بر اینکه مسوولان دولتی از روند واردات دارو اطلاعی ندارند اظهار داشت: واردات دارو طبق روال در حال انجام است. واردات داروی ساخت مشابه داخل به طور کامل ممنوع است اما دارویی که مشابه
داخلی ندارد وارد می شود و کمبودی نداریم.

وی همچنین افزود: کمبودهایی که اعلام می شود به دلیل ترجیح پزشک و بیمار در استفاده از داروی خارجی است. ما به عنوان واردکننده هیچ تمایل و علاقه ای به واردات دارویی که مشابه ساخت داخل دارد، نداریم. اگر بخواهند و اجازه بدهند وارد می  کنیم، اگه نه، وارد نمی کنیم.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو همچنین درباره چگونگی رفع تعهد ارزی شرکت های دارویی که این روزها با انتشار برخی اخبار نادرست بهانه ای برای ایجاد اختلال در فعالیت برخی صنایع دارویی شده است عنوان کرد: بانک مرکزی گزارشی درباره واردکنندگانی
که رفع تعهد ارزی نکرده اند  تهیه کرد و به دولت فرستاد بدون اینکه به فرایند واردات توجهی کند. براساس قانون شرکت ها از زمانی که ارز لازم برای واردات دریافت می کنند شش ماه برای رفع تعهد ارزی فرصت دارند. متاسفانه بانک مرکزی بدون توجه به قانون فهرستی را برای رییس دولت فرستاد، فهرستی که هیچ نظر کارشناسی و فنی درباره آن اظهار نشده است.

وی همچنین درباره سخنان وزیر بهداشت پیش تر درباره واردات کابل برق به جای تجهیزات پزشکی توضیح داد: دولت به برخی پرونده‌های تخلف در واردات دارو اشاره می کند و از واردات کابل برق و مکمل های خراب
غذایی می گوید درحالی که این پرونده ها متعلق به سال ها پیش از برقراری ارز 4200 تومانی است.  کسی منکر وجود مواردی از  فساد و تقلب نیست اما مسئله اصلی کنونی ارز است و اینکه ارز داده شود و دارو خریداری و وارد شود.

ریاحی همچنین گفت: شرکت های واردکننده دارو در مقیاس بزرگ فعالیت می کنند و بی اطلاعی از روند فعالیت آنان زمینه ساز حرف و حدیث شده است. یک شرکت متوسط وارد کننده دارو 500 محموله دارو وارد می کند و اگر 100 میلیون یورو ارز دولتی بگیرد، همه محموله را یک جا نمی فرستد. شرکت های بزرگتر بیش از یک هزار  مورد وارداتی دارند. زمانی
که شرکت ها در این ابعاد کار می کنند، طرح مسئله دریافت ارز و وارد نکردن دارو موضوعیت ندارد چراکه این فرایند زمان بر است.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد مسوولان اطلاعی از فرایند کار شرکت ها ندارند و چه خوب است که سازمان غذا و دارو کلاس آموزشی برای مسوولان دولت و نمایندگان مجلس برگزار کرده و فرایند واردات دارو را توضیح دهند اظهار داشت: بعضی مسوولان می گویند که واردکننده دارو را احتکار کرده درحالی که واردکننده دارو اصلا دارو را نمی بیند.

ریاحی ادامه داد: دارو از شرکت های خارجی خریداری شده به گمرک می آید. به محض اینکه واردکننده
مجوز ترخیص را از گمرک می گیرد، شرکت پخش به میان می آید و دارو را بار می زند و می برد. پس از این براساس کدی که وزارت بهداشت و واردکننده دارد فرایند انتقال دارو را کنترل می کنند.  

وی تاکید کرد: این وزارت بهداشت است که به ما می گوید چقدر دارو بخریم، چند بخریم و از کجا و همه فرایند واردات با نظارت نماینده فنی وزارت بهداشت انجام می شود. اگر دارویی دیر وارد بازار می شود، به این دلیل است که وارد کننده به دلایلی نتوانسته دارو را از گمرک ترخیص کند و این تاخیر هم اثری در قیمت ندارد چراکه قیمت ها ثابت است.
 
 
کد مطلب : ۵۳۷۸
نام شما

آدرس ايميل شما