۰

افزایش ٨۶ درصدی مرگ ناشی از سکته در تریاکی‌ها

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۵۳۷۰
افزایش ٨۶ درصدی مرگ ناشی از سکته در تریاکی‌ها
سالم خبر: مرگ ناشی از سکته در افراد تریاکی‌ به میزان 86 درصد افزایش یافته است.
 
به گزارش سالم خبر از باشگاه خبرنگاران جوان، ملک‌زاده معاون تحقیقات و  فناوری وزارت بهداشت در افتتاحیه همایش دانش اعتیاد که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت : استفاده از مواد افیونی در دنیا  دچار مشکل جدی شده است، در سال ٢٠١٩ تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر به ۵٣ میلیون نفر رسیده و در هند و نیجریه آمار افزایش داشته وشیوع اعتیاد ۵۶ درصد در طول یک سال افزایش پیدا کرده  و این در حالی است که در افغانستان ٧٨٠٠ تن تریاک تولید می‌شود.
 
او با اشاره به اینکه اعتیاد را باید به عنوان بیماری تلقی کنیم، ادامه داد: علم اعتیاد در دنیا این موضوع را پذیرفته است که به یک معتاد باید مانند یک فرد دیابتی نگاه کرد و با آن‌ها مانند بیمار برخورد کرد؛ نباید معتاد را مجرم دانست و به این مسئله از دوران نوجوانی توجه داشته باشیم و برای جوانان سرگرمی و شغل ایجاد کنیم.
 
ملک زاده با بیان اینکه درمان قوی و موثری برای اعتیاد نداریم، گفت: باید منتظر باشیم که درمان متادون هم به نحوی فرد را معتاد می‌کند،  تجربه ما در درمان اعتیاد به مطالعه‌ای در شمال شرقی کشور با جمعیت ۵٠ هزار نفری در ٣٣۶ روستا بر می‌گردد که در این مطالعه ١٧ درصد معتاد بودند و اکنون پرشین کوهورت را با جمعیت ٢٠٠ هزار نفری در ٣٠ استان کشور در دست اجرا داریم.
 
١٠ درصد ایرانی‌های بالای ۴٠ سال تریاک مصرف می‌کنند
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به بررسی حدود ۵٠ هزار جوان بالای ١٨ سال کشور گفت: نزدیک ١٠ درصد افراد بالای ۴٠ سال از تریاک استفاده می‌کنند.
 
ملک زاده گفت: متاسفانه ایران مسیر عبور مواد مخدر به سایر دنیا از افغانستان است و همین مسئله باعث افزایش خطر مصرف موادمخدر در کشور می‌شود البته اغلب جوانان برای لذت، از موادمخدر استفاده می‌کنند.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به مصرف مواد مخدر برای کاهش قند خون گفت: اعتقاد اینکه تریاک برای سلامت مفید بوده یک اعتقاد در طب سنتی قدیم غلط است.
 
ملک زاده با بیان اینکه متاسفانه مرگ ناشی از اوردوز در دنیا در حال افزایش است، افزود: در آمریکا ٣٠٠ هزار نفر در دهه قبل به دلیل اوردوز فوت کرده اند و پیش بینی می‌کنند این رقم  به ۵٠٠ هزار نفر برسد.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به ارتباط مصرف تریاک با خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها گفت: در شمال ایران  شیوع سرطان مری و در جنوب شیوع سرطان مثانه بالاست که با مصرف بالای تریاک در این مناطق مرتبط است؛ در شمال شرق ایران بالاترین آمار ابتلا به سرطان مری در دنیا را داریم و کمربند ابتلا به سرطان مری در نقاطی که کشت تریاک بالا بوده شکل گرفته است.
 
ملک زاده افزود: مطالعات متعددی در مورد ابتلا به سرطان با مصرف مواد مخدر به ویژه تریاک انجام شده و نشان داده شده است که تریاک با ابتلا به بسیاری سرطان‌ها مرتبط است و شانس سرطان را افزایش می‌دهد.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: درست است که تریاک کمی قندخون را کاهش می‌دهد، اما مرگ و میر در دیابتی‌های تریاکی دو برابر دیابتی‌های عادی است همچنین سکته مغزی و قلبی و مرگ ناشی از سرطان گوارشی و ریه در ٨۶ درصد تریاکی‌ها افزایش پیدا می‌کند.
کد مطلب : ۵۳۷۰
نام شما

آدرس ايميل شما