در نشست خبری انجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی مطرح شد:

مسوولیت فنی تجهیزات پزشکی قانونمند است اما بازوی اجرایی ندارد

28 مرداد 1398 ساعت 18:09

 سالم خبر: ورود هرگونه تجهیزات پزشکی دست دوم اگر چه به کشور ممنوع است اما برخی دستگاه های آزمایشگاهی و حتی در مواردی سونوگرافی دست دوم به صورت قاچاق وارد کشور می شود.


 سالم خبر: ورود هرگونه تجهیزات پزشکی دست دوم اگر چه به کشور ممنوع است اما برخی دستگاه های آزمایشگاهی و حتی در مواردی سونوگرافی دست دوم به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

 احمد مسلمی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی امروز در نشست خبری خود با حضور اصحاب رسانه با بیان این مطلب افزود: این کالاهای دست دوم موجود در بازار قاچاق محسوب می‌شوند که در حال حاضر عدد و رقم خاصی در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی دست دوم وجود ندارد.

وی همچنین درباره آموزش مسوولان فنی و ارائه مجوز از سوی انجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی گفت: صدور این مجوز با انجمن است، اما در زمینه نظارت نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. در حال حاضر چالش حق امضای مسئول فنی تجهیزات پزشکی وجود دارد. قانون مسئول فنی نوشته شده، اما اختیارات قانونی داده نشده است.

مسلمی افزود: تا زمانی که مسئول فنی تجهیزات پزشکی اجازه نداده، نباید آن تجهیزات پزشکی خریداری شود که مشکلی برای بیمار ایجاد نشود. در حال حاضر بیمارستان‌ها باید مسئول فنی تجهیزات پزشکی داشته باشد، اما در عمل اختیار کافی ندارند. یکی از مواردی که این کار هنوز اجرایی نشده، بار مالی آن است.

تجهیزات پزشکی ۵ هزار شرکت درگیر دارد

مسلمی اظهار داشت: قانون مربوط به دارو به حدود سال ۱۳۵۶ بر می‌گردد، اما تا سال ۱۳۸۶ در زمینه تجهیزات پزشکی کل قوانین و مقررات در نهایت ۲ برگه بود. سال‌ها این وضعیت حاکم بود و یکی از ضعف‌های تجهیزات پزشکی این است که در قوانین بالادستی دیده نشده است. کل شرکت‌های دارویی حدود ۳۰۰ شرکت هستند، اما در تجهیزات پزشکی حدود ۵ هزار شرکت داریم.

وی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد شرکت‌های دارویی در اختیار خود دولت است، اما در تجهیزات پزشکی شاید یک درصد هم در اختیار دولت نیست و ۹۹ درصد تجهیزات پزشکی در اختیار بخش خصوصی است و به همین علت حرف تجهیزات پزشکی خیلی مورد قبول واقع نمی‌شود.
تجهیزات و ملزومات پزشکی تقلبی بیشتر در بخش خصوصی دیده می‌شود

رییس هیات مدیره انجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی درباره احتمال استفاده از تجهیزات و ملزومات پزشکی قاچاق یا تقلبی بیان کرد: در بخش دولتی درمان، در حال حاضر موضوع تقلب در تجهیزات پزشکی تقریبا صفر است، ‌ اما عمده وسایل پزشکی تقلبی یا قاچاق بیشتر در بخش خصوصی دیده می‌شود که البته میزان آن هم خیلی زیاد نیست. به هر حال تجهیزات و ملزومات پزشکی گران شده و حتی روند استفاده از کالاهای دست دوم که وارد کشور می‌شود در بازار زیاد شده است. 

برون سپاری نظارت‌های حوزه تجهیزات پزشکی 

مسلمی گفت: به دنبال واگذاری و برون سپاری برخی از کارهای وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی به دفاتر خدمات مهندسی پزشکی هستیم. به طور مثال در یک شهرستان ۳۰ کلینیک وجود دارد و وزارت بهداشت می‌تواند نظارت بر این کلینیک‌ها را به این دفاتر بسپارد. در حال حاضر وزارت بهداشت می‌تواند حدود ۱۲ تا ۱۴ خدمت را به این دفاتر واگذار کند. در حال حاضر وزارت بهداشت حدود ۲ هزار نیروی مهندس پزشکی کم دارد و بهتر است بسیاری از این کارها را برون سپاری کند. وزارت بهداشت می‌تواند مباحث فنی را در این زمینه برون سپاری کند. راه نجات وزارت بهداشت این است که این مسائل را به بخش خصوصی بسپارد.

 انتخابات هیات مدیره کاملا قانونی برگزار شد

مهرداد سرهنگی، دبیر انجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی نیز به دنبال شائبه های پیش آمده درباره انتخابات هیات مدیره این انجمن گفت: انتخابات هیات مدیره انجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی کاملا قانونی برگزار شده و تعداد ۶۷ نفر در این انتخابات رای دادند. در تاریخ ۸ مرداد نوبت اول مجمع انجمن به دلیل به حد نصاب نرسیدن برگزار نشد و پس از درج آگهی، در تاریخ ۲۳ مرداد ۹۸ نوبت دوم مجمع برگزار و نتایج انتخابات در ۲۶ مرداد اعلام شد. کل روند اجرا بر اساس قوانین اساس نامه انجام شده است. برای انتخابات هیات مدیره انجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی حدود ۱۱ نفر لیست داده و ۳ نفر هم در روز انتخابات اضافه شدند و کل شرکت کنندگان ۶۷ نفر بودند که همه این افراد رای دادند.

وی درباره شیوه اطلاع رسانی برای انتخابات هیات مدیره نیز بیان کرد: تنها روش‌های قانونی که می‌توانستیم برای انتخابات اطلاع رسانی کنیم، استفاده از روزنامه رسمی و سایت رسمی انجمن بود که هر دو مورد انجام شد.

سرهنگی اظهار داشت: تاکنون هزار و ۸۵۶ نفر در کل کشور عضو انجمن شدند که حدود ۶۰۰ نفر در تهران حضور دارند که ۳۰ درصد از این تعداد،
اعضای وابسته و دانشجو هستند و با توجه به اساسنامه انجمن، حق رای ندارند. فقط اعضای اصلی یعنی کسانی که مدرک تحصیلی داشته و ۲ سال از مدرکشان گذشته باشد می‌توانند در انجمن عضو شده و در انتخابات رای بدهند.

 
 


کد مطلب: 5361

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5361/مسوولیت-فنی-تجهیزات-پزشکی-قانونمند-اما-بازوی-اجرایی-ندارد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com