۰
محمد مهران امینی فر، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با سالم خبر:

آمار 12 هزار نفری بیماران مبتلا به مالاریا به 9 نفر رسیده است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۵۳۵۴
آمار 12 هزار نفری بیماران مبتلا به مالاریا به 9 نفر رسیده است
سالم خبر: سال 74 آمار مبتلایان به بیماری مالاریا در چابهار به 12 هزار مورد بیمار رسید. این آمار ابتلا که همزمان با تاسیس سازمان منطقه آزاد چابهارخودنمایی می کرد با اظهار نگرانی رییس جمهوری وقت و سیاست ها و اقدامات مقامات وزارت بهداشت و درمان وارد فاز تازه ای شد.

تا سال 81 اقدامات لازم برای جلوگیری از اپیدمی مالاریا در چابهار ادامه داشت اما با تاسیس دانشگاه بین المللی منطقه آزاد و ابراز نگرانی استادان اروپایی دانشگاه از ابتلا به بیماری مالاریا برنامه ریزی ها و سیاست های به کار گرفته تحت کنترل درآوردن این بیماری رنگی دیگر به خود گرفت. اگرچه همجواری با کشور پاکستان که خود یکی از مهمترین کانون های مهم مالاریا محسوب می شود، ورود غیرقانونی اتباع خارجی به کشور از این درگاه  کار را برای کنترل این بیماری سخت کرده بود.

به گزارش سالم خبر، براساس آخرین آمار اعلام شده در همایش روز جهانی مالاریا در اردیبهشت ماه 98 تعداد بیماران مبتلا به مالاریا در این شهر از 12هزار نفر به 9 نفر رسیده
است و این بیماری تقریبا در کنترل است.

محمد مهران امینی فر، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهرکه به تازگی از سوی جمعی از شوراهای شهرستان چابهار جهت فعالیت های اخیرش در منطقه مورد تقدیر قرار گرفته است در گفت و گو با سالم خبر در این باره عنوان کرد: در زمینه کنترل بیماری مالاریا توانستیم به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم و این نتایج مثبت در حالی به دست آمده است که این شهرستان در جوار کشوری چون پاکستان قرار دارد. کشوری که آمار مبتلایان به مالاریا به دو میلیون می رسد. ضمن آنکه اکثر آنان عموما نزدیک مرزها زندگی می کنند. به همین دلیل مبارزه با مالاریا در استان سیستان و بلوچستان با دشواری هایی روبه روست.

وی همچنین با اشاره به پرتردد بودن این بخش از مرز عنوان کرد: ورود قانونی و غیرقانونی اتباع خارجی به کشور و سفر شهروندان ایرانی به پاکستان از جمله چالش هایی است که  موجب شده تا کنترل بیماری با دشواری هایی مواجه باشد که تمهیداتی برای کنترل آن نیز اندیشیده شده
است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به مالاریا در این منطقه گفت: سال گذشته تعداد مبتلایان محلی ما ۹ بیمار بوده است. این بدان معناست که با سیستم بهداشتی خوبی که در منطقه مستقر شده توانسته ایم این بیماری را کنترل کنیم. ما امید داریم بتوانیم طی دو سال آینده به طور کلی این بیماری را مهارو شاخص ابتلای محلی را به صفر برسانیم.

وی با اشاره به شیوع برخی بیماری دیگر در این منطقه گفت: از سوی دیگر کنترل بیماری هایی همچون HIV و سل هم در دستور کار قرار گرفته و از زمانی که دانشگاه علوم پزشکی چابهار به دانشگاه ما ملحق شده تمرکز بر روی کنترل این بیماری ها افزایش پیدا کرده است.

امینی فر ادامه داد: از آنجایی که درمان بیماری HIV باید سریع اتفاق بیافتد، شناسایی به موقع مبتلایان در مراحل اولیه ابتلا به بیماری اهمیت بسیاری دارد به همین منظور چون بیشترین راه انتقال این بیماری در مناطق این استان از طریق معتادان تزریقی است پاتوق های آنها شناسایی شده و تحت کنترل
قرار گرفته است.

وی همچنین تشریح کرد: سال گذشته موبایل سنتر در چابهار راه اندازی شد که این امکان ایجاد می کند که با توزیع غذا و امکانات بهداشتی از پخش شدن مبتلایان در مناطق دیگر و در نتیجه انتشار بیماری جلوگیری شود. یعنی در واقع شرایط کنترل معتادان مهیا شده است.ضمن آنکه پزشک مسوول کنترل HIV در این منطقه فعالیت دارد و امکانات تشخیصی ایدز در چابهار نیز مستقر شده است و این امکاناتی است که قبلا در این منطقه وجود نداشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با اشاره به آمار ۶۲۰ نفری مبتلایان به بیماری ایدز در این استان گفت: این رقم در شهرستان چابهار و کنارک به حدود ۷۰ نفر می رسد.

 وی با اشاره حاشیه نشین بودن ۵۰ درصد از ساکنان چابهار ادامه داد: معضل حاشیه نشینی در شهرستان چابهار مساله ای است که نه تنها در حوزه سلامت که در سایر حوزه های اجتماعی هم بستر مشکلات فراوانی را فراهم آورده است. بنابراین مقابله با این معضل عزمی بین بخشی را طلب می کند.

امینی فر گفت: با این حال ماموران مراقب
سلامتی سلامت ساکنان این مناطق را تحت کنترل و رصد خود دارند. علاوه بر این برپایی مراکز درمانی و واکسیناسیون به موقع کودکان در کانون های حاشیه نشینی موجب شده تا از بار بیماری های واگیردار به شکل قابل توجهی کاسته شود.

وی در توضیح نقشه بیمارهای خاص در منطقه هم گفت: در استان ما بیماری هایی همچون تالاسمی، هموفیلی، بیماران کلیوی که تحت درمان دیالیز قرار می گیرند وجود دارد.

امینی فر با اشاره به آمار بیماران مبتلا به تالاسمی در این منطقه گفت: از میان جمعیت ۲۵۰۰ نفری بیماران مبتلا به تالاسمی حدود ۱۵۰۰ نفر آن در منطقه چابهار و ایرانشهر ساکن هستند. ما در حال حاضر تمرکز خود را بر جلوگیری از بروز موارد جدید قرار داده ایم. برای این کار نخست عاقدین محلی را موظف کرده ایم که تمام آزمایش های قبل از ازدواج را کنترل کنند. علاوه بر آن بحث های فرهنگی را نیز مورد توجه ویژه قرار داده ایم. اما اگر ازدواجی هم روی داد تلاش می کنیم با استناد به فتوای مراجع شیعه و علمای اهل تسنن مبنی بر مجوز سقط برای
جنین های مبتلا به بیماری تالاسمی، پیش از سه ماهگی بارداری این بیماری را تشخیص دهیم و اقدام به سقط کنیم.

وی در تشریح برخی موانع عنوان کرد که یکی مشکلات ما فعلا ارسال نمونه ها برای تایید به زاهدان است که گاه موجب از دست رفتن زمان می شود. بنابراین در تلاشیم زیرساخت های لازم در خود دانشگاه ایرانشهر مهیا شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر همچنین در مورد وضعیت بیماری سل در این منطقه گفت: ما طی سال های اخیر توانسته ایم آمار ابتلای ۱۵۰ مورد بیماری در سال را به عدد ۵۲ برسانیم که نشان می دهد هرچند هنوز در شرایط مطلوب قرار نگرفته ایم اما در مسیر درست قرار داریم. ما تلاش کرده ایم که از نظر تامین دارو هم این بیماران دچار مشکل نباشند.

وی گفت: از سویی خدمت رسانی به بیماران مبتلا هموفیلی هم در منطقه و در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر میسر شده تا بیماران مجبور به مراجعه به زاهدان برای دریافت خدمات درمانی نباشند و در حال حاضر ۶۰ بیمارا را تحت پوشش خود قرار داده ایم.
 
کد مطلب : ۵۳۵۴
نام شما

آدرس ايميل شما