۰

مافیای لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور شدیدا فعال است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۵۳۴۹
مافیای لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور شدیدا فعال است
سالم خبر : مطابق آمار رسمی گمرک از ابتدای سال تاکنون به اندازه پنج درصد سال گذشته لوازم آرایشی و بهداشتی وارد کشور شده اما با یک نگاه به بازار خرده‌فروشی می‌بینیم که اندازه مصرف دو سال کالا وجود دارد آن هم کالاهایی که فروش آن تخصصی است و نیاز به شرکت و کارشناس فروش دارد، این نشان می‌دهد که ما در این حوزه با یک مافیا روبه رو هستیم.
 
به گزارش سالم خبر از ایلنا، بختیار علم‌بیگی، رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در خصوص افزایش قیمت مواد شوینده در روزهای اخیر گفت: ما در روزهای اخیر هیچ گونه افزایش قیمت نداشتیم و مطابق قیمت‌هایی که به سازمان حمایت اعلام کرده‌ایم کالا را به دست خرده‌فروشان می‌رسانیم، پس اگر افزایش قیمتی رخ داده تخلف است.
 
وی ادامه داد: قرار بود در ابتدای سال ما افزایش قیمت داشته باشیم اما تصمیم گرفتیم بعد از ماه رمضان این کار را انجام دهیم. با توجه به افزایش قیمت ارز و مواد اولیه‌ای که عمدتا از کارخانه‌های دولتی تامین می‌شود تصمیم بر آن شد که قیمت‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و در تولیدات اواخر خردادماه قیمت‌های جدید اعمال شود. این در حالی است که با توجه به ثابت بودن قیمت ارز و عدم تمایل دولت به افزایش قیمت کالاهای پتروشیمی، به نظر نمی‌رسد که امسال دیگر افزایش قیمت داشته باشیم.
 
وی درخصوص ممنوعیت واردات کالاهای آرایشی – بهداشتی گفت: موضع انجمن این است که هر کالایی که در کشور تولید نمی‌شود یا تولید آ‌ن کم است با کنترل و نظارت از مبادی رسمی وارد شود. ما مخالف قاچاق هستیم زیرا این کار علاوه بر ضربه زدن به سلامت مردم، بازار را نیز دچار اختلال می‌کند. هر چند افرادی که قاچاقچی هستند سعی دارند به طور غیرمستقیم این فضا را ایجاد کنند که انجمن مخالف واردات است و یا تولید ما کم است تا به این بهانه قاچاق را به راحتی انجام دهند.
 
وی ادامه داد: برای نمونه، وقتی کرم ضد آفتاب با بهترین کیفیت در کشور تولید می‌شود نیازی به واردات آن نیز وجود ندارد اما اقلامی که هیچ گونه تولیدی از آن نداریم باید به صورت قانونی وارد شود، آن هم با پرداخت تعرفه و با ارز آزاد.
 
وی در خصوص وضعیت خرده‌فروشی گفت: اکنون بازار به گونه‌ای است که فروشندگان تمایل دارند از کالای قاچاق و غیرقانونی استفاده کنند زیرا در جنس خارجی ۳۰ درصد سود می‌برند اما در جنس ایرانی پنج درصد، پس طبیعی است به سمتی بروند که سود بیشتری دارد.
 
علم‌بیگی یادآور شد: مطابق آمار رسمی گمرک از ابتدای سال تاکنون به اندازه پنج درصد سال گذشته لوازم آرایشی و بهداشتی وارد کشور شده اما با یک نگاه به بازار خرده‌فروشی می‌بینیم که اندازه مصرف دو سال کالا وجود دارد آن هم کالاهایی که فروش آن تخصصی است و نیاز به شرکت و کارشناس فروش دارد. این نشان می‌دهد که ما در این حوزه با یک مافیا روبرو هستیم. وقتی تولید داخل ۳۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهد و از طرف دیگر آمار گمرک پنج درصد واردات را اعلام می‌کنند شاهد حجم گسترده قاچاق در این صنف خواهیم بود.
 
وی در خصوص میزان مصرف و تاثیر افزایش قیمت‌ها گفت: با افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم اکنون مصرف‌کنندگان کاملا مدیریت شده و با صرفه‌جویی کالای خود را تهیه می‌کنند و همین امر باعث شده که شاهد کاهش مختصری در فروش شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها باشیم اما در بخش آرایشی و بهداشتی شاهد کمی افزایش نسبت به سال قبل هستیم.
کد مطلب : ۵۳۴۹
نام شما

آدرس ايميل شما