۰
ریس فراکسیون خیرین سلامت تایید می کند دبیر کل تکذیب:

معافیت مالیاتی مجمع خیرین سلامت در واردات تجهیزات پزشکی؛ یک بام و دو هوا

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۵۲۸۷
معافیت مالیاتی مجمع خیرین سلامت در واردات تجهیزات پزشکی؛ یک بام و دو هوا
سالم خبر:چندی پیش محمد حسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و رییس فراکسیون خیرین سلامت مجلس در حالی از تصویب معافیت مالیاتی خیرین سلامت برای واردات تجهیزات پزشکی داد که حسینعلی شهریاری، عضو دیگر کمیسیون بهداشت مجلس و دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور در گفت و گو با سالم خبر صراحتا این مساله را رد کرده و گفت: هرچند معافیت مالیاتی برای مجمع خیرین سلامت یک ضرورت است اما چنین مساله ای در مجلس تنها مطرح شده است. 

شهریاری تاکید می کند: درواقع به دلیل اینکه درآمدهای دولت با چنین مصوبه هایی کاهش پیدا می کند با مخالفت دولت روبه رو هستند و اگر چنین معافیتی برای مجمع خیرین سلامت در مجلس به تصویب هم رسیده باشد من از آن اطلاعی ندارم. 
 
با این حال قربانی با تصریح بر اینکه توانستیم در مجلس قانونی
برای معافیت مالیاتی مجمع خیرین سلامت در واردات تجهیزات پزشکی تصویب کنیم می گوید: دکتر شهریاری عزیز همه ما هستند اما از اظهار بی اطلاعی ایشان ابراز تعجب می کنم چون در زمان طرح این مساله و تصویب آن ایشان در مجلس حضور داشتند. 
 
وی ادامه داد: در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است که برای کمک به مراکز درمانی دولتی باید دستگاه ها و به ویژه دستگاه های هایتک مورد نیاز آنها در یک شرایط خاص و با هزینه کمترتامین شود. اما در برنامه پنجم و ششم توسعه تنها هیات امنای ارزی از معافیت های لازم برای تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی دولتی و ارتقا سطح کیفی تجهیزات این مراکز برخوردار بود. 
 
قربانی گفت: تا به امروز تقریبا 80 درصد هزینه این تجهیزات را هیات امنای ارزی می پرداخت و بقیه را خود مرکز در مانی
دولتی می پرداختند. اما در برنامه ششم کار خوبی که انجام دادیم این بود که کاری کنیم که همه فشار کار بر روی هیات امنای ارزی نباشد. بنابراین مجمع خیرین سلامت هم با معافیتی که پیدا کرد می تواند در این فعالیت عام المنفعه سهیم باشد. 
 
وی تصریح کرد: امروز بسیاری از دستگاه های مورد نیاز از جمله دستگاه های دیالیز را همین مجمع خیرین سلامت برای بیمارستان ها وارد می کنند و فضای بسیار خوبی برای کمک به این مراکز درمانی ایجاد شده است.
 
رییس فراکسیون خیرین سلامت مجلس در پاسخ به اینکه همین الان هم بخش خصوصی نقدهای جدی به ورود هیات امنای ارزی در حوزه واردات تجهیزات پزشکی داشته و معتقدند اگر همین معافیت ها برای بخش خصوصی وجود می داشت هم می توانستند با قیمت کمتری کالا در اختیار بیمارستان های دولتی قرار دهند
و چنین سیاست هایی را رقابت نهادهای دولتی و شبه دولتی با بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی می دانند، گفت: من کاری به اینکه بخش خصوصی مشکلات دارند ندارم. این مساله قانون است ودر حال حاضر دو دستگاه یعنی هیات امنای ارزی و مجمع خیرین سلامت، برای واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز دولتی معافیت مالیاتی دارند.

قربانی ادامه داد: هیات امنای ارزی با هزار و یک فراز و فرود روبه رو شد و وارد حوزه ها و محدوده هایی شد که طبق قانون نباید می شد. دکتر نمکی به درستی برخی محدودیت ها را ایجاد و با رانت هایی که تحت عنوان مجموعه های مختلف ایجاد می شد مقابله کردند. اما به هر حال من قانون را برای شما عنوان کردم.
 
با این حال حسین صفوی، رییس اداره کل تجهیزات پزشکی در این باره به سالم خبر می گوید: قانونگذار فرآیند واردات
تجهیزات پزشکی را برای هیات امنا صرفه جویی ارزی پیش بینی کرده است که ابن موضوع فرصتی برای کشور ایجاد کرده است که در صورت وجود مشکل و کمبود یا در شرایط عادی، تامین نیازهای بخش سلامت تسهیل شود .
 
وی افزود: اما درباره معافیت مالیاتی واردات تجهیزات پزشکی از سوی مجمع خیرین سلامت بنده اطلاعی از این مصوبه ندارم چون اگر مصوبه ای در این باره وجود داشته باشد باید به ما اعلام می شد که تاکنون این کار انجام نشده و ما تنها از طریق رسانه در جریان این ماجرا قرار گرفتیم. 
 
صفوی ادامه داد: بنابراین تا متن مصوبه به دست ما نرسد نمی توانیم درباره آن اظهار نظر کنیم. اما در صورت وجود چنین مصوبه ای هم باز فرایند تایید و ثبت کالا و صدور مجوزها باید از مسیر وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی طی شود.
کد مطلب : ۵۲۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما