۰
شانه ساز از آخرین نتایج بررسی‌های تعهدات ارزی شرکت‌های داروسازی خبر داد

نتایج بررسی‌ها خوب بوده و نگرانی‌ها به تدریج کمتر می‌شود

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۵۲۸۰
نتایج بررسی‌ها خوب بوده و نگرانی‌ها به تدریج کمتر می‌شود
سالم خبر: طی ماه های گذشته امنیت روانی جامعه شاید از معدود اقلام نایابی بوده است که در بند بند سخنان وزیر بهداشت و درمان و سیاست های جدید و جاری سازمان غذا و دارو و در پی آن هجمه های فراوان به صنایع دارویی کشور،جایی نداشته است.

به گزارش سالم خبر، فشار ناشی از تحریم ها در حالی بر روح و روان هر شهروند ایرانی، خراش هایی دردناک ایجاد کرده است که احساس ناامنی شهروندان بیمار در حوزه دارو با تلقین فساد و رانت، بی تعهدی صنایع داروسازی کشور و بالاخره ابهام در سازوکار فعالیت این حوزه افسارگسیخته از سوی مسوولان آن، قابل توجه
است.

تزریق این ناامنی در حالی طی این روزها از دستاوردهای مسوولان این حوزه بوده است که مدیرکل اموردارویی سازمان غذا و دارو اظهار می دارد که مهمترین کار آنان در این سازمان تامین امنیت روانی جامعه در حوزه ی داروست.

اگرچه مهرعلیان آشفته بازار و ناامنی پیش آمده در حوزه دارو طی روزهای اخیر را از گام های موثر در حوزه شفافیت و ایفای نقش حاکمیتی سازمان خوانده است اما این سوال مطرح است که سیاست گذاری و شفاف سازی با این هجم از سوء تفاهم و اتهام زنی ها در حوزه ی دارو به چه قیمت است؟ چنانچه آوازه ی فراگیری رانت و فساد نه تنها
در صنعت دارو که در پس زمینه ی نقش تمامی مسوولان نظام، در رسانه های معاند و هم سو در کشور زبان به زبان و دست به دست می چرخد.

مفقود شدن 1000 میلیارد یورو و تعمیم آن به عدم تعهد ارزی صنایع دارویی کشور و دست گذاشتن بر نام برخی از جمله ادامه ی همان سیاست های شفاف سازی غیر شفاف در حوزه ی داروست.

تا امروز که محمدرضا شانه‌ساز رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به دستور رییس جمهوری به وزیر بهداشت برای رسیدگی به تخلفات ارزی برخی شرکت های ارزی اظهار می دارد: شرکت هایی که پرونده ارزی آنها بررسی شده است، بخشی از تعهدات ارزی خود
را انجام داده بودند اما باید توجه داشت که زمان تخصیص ارز تا واردات دارو طولانی مدت است و به همین دلیل برخی شرکت‌ها هنوز تعهدات خود را به طور کامل انجام نداده‌اند.

اگر چه تخلف ارزی از سوی برخی شرکت های داروسازی، محرز و تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است اما نام بردن از برخی شرکت های دارویی در این میان کمی قابل تامل است.

شانه‌ساز با بیان اینکه متأسفانه در گذشته سامانه جامع و کاملی برای مصرف و تخصیص ارز دارو نداشتیم، گفت: به دنبال آن هستیم که سامانه ارزی سازمان غذا و دارو به سرعت کامل شود، افزون بر این به صورت دستی
یک تیم کارشناس حرفه‌ای ارز تخصیص یافته به شرکت‌های داروسازی به ویژه شرکت‌های بزرگ که ارزبری بیشتریََ داشتند، رصد می‌کنند.
 
رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: به کمک سامانه و تیم حرفه‌ای ارزیاب، به دنبال آن هستیم تا مطمئن شویم که ارزهای تخصیص یافته برای دارو و مواد اولیه صرف شده باشند و خوشبختانه تاکنون نتایج خوبی از بررسی‌ها مشاهده کردیم و نگرانی‌ها به تدریج کمتر می‌شود.
 
وی تأکید کرد: باید مراقب باشیم ارز تخصیص یافته به دارو و مواد اولیه صرف واردات مواد دیگر نشده باشد.
 
 
کد مطلب : ۵۲۸۰
نام شما

آدرس ايميل شما