۰

ایجاد یک بازار رقابتی قیمت گذاری در صنعت دارو را حل می کند

محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۵۲۲
ایجاد یک بازار رقابتی قیمت گذاری در صنعت دارو را حل می کند
سالم خبر: نظام فکری حوزه وزارت بهداشت در بخش دارو و تجهیزات پزشکی بسیار شناور است و مدام تصمیم ها و ضوابط خود برای این حوزه را تغییر وآیین نامه ها متفاوتی صادر می کند که این مساله تا به امروز آسیب های بسیاری را متوجه صنعت دارو کرده است.

محمود نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفت و گو با سالم خبر، با بیان این مطلب گفت: از آنجا که وزارت بهداشت خود را مسوول کیفیت و کمیت دارو در کشور می داند، هم سازمان ناظر بر شرکت های تولید کننده است و هم نماینده تولیدکنندگان، بنابراین نمی توان انتظار داشت که به درستی عمل کند و تصمیم بگیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، وزارت بهداشت باید نقش رگولاتوری و نظارت بر کیفیت را عهده داشته باشد افزود: در واقع وزارت بهداشت یا باید مسئولیت کمیت را بر عهده بگیرد یا مسوول و ناظر بر کیفیت در این حوزه باشد. ضمن آنکه براساس قانون باید وظیفه دوم را به دوش بکشد و مسوولیت نظارت بر کمیت دارو را به وزارت صنعت معدن و تجارت بسپارد. اما پس از انقلاب به دلایلی این مشکل به وجود آمد و هنوز هم به غلط ترین شکل ممکن ادامه پیدا می کند.

نجفی عرب همچنین با انتقاد از نحوه قیمت گذاری دارو در کشور و اجبار وزارت بهداشت در این زمینه گفت: در حال حاضر قیمت گذاری دارو در کمیسیون ماده بیست انجام می شود که از بین 5 عضو آن، 4 نفر از دولت و تنها یک نفر از مجموعه دارویی کشور حضور دارد که البته آن هم با انتخاب وزیر انجام می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خریدار اصلی دارو در کشور، با سهم 70 درصدی، خود وزارت بهداشت است و همین ذی نفع بودن آن در این حوزه، موجب شده نظام قیمت گذاری دارو را در چنبره خود نگه دارد و در این میانه گوشش هم به خواست تولیدکنندگان دارو که از قیمت های فعلی به شدت متضرر می شوند، بدهکار نیست.

نجفی عرب افزود: نزدیک به دو سال است وزارت بهداشت به بهانه کنترل تورم، کافی نبودن منابع مالی وزارت بهداشت و غیره سیستم قیمت گذاری دارو را فلج کرده و شرکت های تولیدکننده را به ورطه زیان دهی کشیده است.

وی با بیان اینکه میزان عرضه دارو در کشور به شدت مثبت است، گفت: با توجه به اینکه میزان تولید دارو در کشور چندین برابر نیاز داخلی است، آزادسازی قیمت ها و تعیین تکلیف آن در نظام عرضه و تقاضا منطقی به نظر می رسد چون با توجه به تعداد بالای شرکت های تولیدی و عرضه دارو، با اطمینان می توان گفت نگرانی هایی که در خصوص انحصارگرایی در قیمت دارو وجود دارد
بی دلیل است.

این عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به اینکه بخش تولید دارو در کشور هیچ شباهتی به صنعتی مانند خودروسازی که کالای بی کیفیت و گران می فروشد ندارد، معتقد است: در حال حاضر بیش از 180 شرکت تولیدکننده دارو وجود دارد و ده ها شرکت یک قرص یا کپسول خوراکی را تولید می کنند که همین موضوع مانع از ایجاد هرگونه انحصار قیمتی در این حوزه می شود.

وی افزود: دولت می تواند خریدهای خود را بر اساس مناقصه انجام دهد و به این ترتیب؛ هم بین شرکت های تولید کننده رقابت ایجاد کند و هم داروی مورد نیاز خود را به بهترین قیمت خریداری کند و حتی می تواند این مناقصه را بین شرکت های با
کیفیت بالاتر برگزار کند. اجرای این سیاست موجب رقابتی شدن صنعت و در نهایت رشد کمی و کیفی آن می شود.
نجفی عرب با تاکید بر اینکه سیستم موجود دست وزارت بهداشت را برای هرگونه اعمال فشار بر تولیدکنندگان دارو باز می گذارد، ادامه داد: وزارت بهداشت اصرار دارد سیاست های مربوط به 30 تا 40 سال گذشته را که کشور با کمبود دارو مواجه بوده است ادامه دهد، بدون آنکه منطق محکمی برای آن داشته باشد.

وی افزود: وضع موجود موجب شده بسیاری از شرکت ها به دلیل مشکلات مالی توان ادامه تولید برخی داروها را نداشته باشند و دولت هم برای تامین نیاز بازار مجبور است چند برابر هزینه کرده و دارو را وارد کند که نه به تولیدکنندگان دارو و نه به نفع خود دولت است.
وی گفت: روزگاری در کشور ما دستمال کاغذی و پفک هم قیمت گذاری می شد اما امروز به دلیل بالا رفتن میزان عرضه نیازی به ادامه آن رویه نیست و تولیدکنندگان این محصولات در یک بازار رقابتی قیمت محصولات خود را تعیین می کنند که اگر همین امر در صنعت دارو اجرا شود بسیاری از مشکلات مربوط به دارو در کشور مرتفع خواهد شد.
 
کد مطلب : ۵۲۲
نام شما

آدرس ايميل شما