۱

 چرا میزان تقلب درتولید محصولات صنایع‌غذایی کشور افزایش یافته است؟

شبنم وفایی نشاط نائب رییس و عضو هیات مدیره انجمن صنفی مدیران کنترل کیفیت استان گیلان
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۵۱۷۲
 چرا میزان تقلب درتولید محصولات صنایع‌غذایی کشور افزایش یافته است؟
سالم خبر:  ارزش نهادن به جایگاه و شان شغلی مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفیت مهمترین رکن در امر یک تولید سالم و با کیفیت است.
 
شناخت کامل واژه کیفیت و درک درست کارفرمایان ازآن و همچنین پذیرا شدن نقش مهم مسئولان فنی ومدیران کنترل کیفیت در این مقوله برای کارفرمایان، مطمئنا گام بزرگی در راستای ارتقا کیفیت و تولید سالم خواهد بود.
 
در حال حاضر در بسیاری از سیستم‌های تولیدی از بخش مدیریت تا پایین ترین سطح مرتبه شغلی دیدگاه منفی نسبت به این افراد وجود دارد و به دید افرادی که مانع تولید هستند به آنها نگاه می شود که تنها به دلیل اخذ یک سری مجوزهای لازم از سازمان‌های استاندارد و نظارت غذا و دارو مجبور به جذب آنان در کارخانجات یا کارگاهها شده اند.

چندین سال است که یک سری فعالیت‌ها و پویش‌هایی در زمینه احقاق حق مسئولان فنی و مدیران کنترل کیفیت توسط انجمنهای صنفی مربوطه در برخی از استانها صورت پذیرفته که متاسفانه تا کنون به دلایل مختلف نتیجه مطلوبی حاصل نشده و حتی مدتی است که مشاهده می شود با  اینکه به نوعی یک سامانه TTAC عنایت
به اجرایی شدن یکسری از برنامه ها همانند سامانه کارفرما محور می باشد، اهمیت وظایف آنان نسبت به قبل کم رنگ تر هم شده است که تبعات ناشی از آن در افزایش میزان تقلبات درتولیدات علی الخصوص در بخش صنعت غذا مشاهده می شود.
 
 صنعت غذا کاملا در رابطه مستقیم با سلامت افراد جامعه از کودک تا سالمندان می باشد. افزایش میزان درصد بیماری در جامعه به ویژه بیماری های خاص علی الخصوص برخی بیماریهای خاص و نیز گزارش های متعدد رسانه ها در ارتباط با کشف مراکز متخلف و تقلب های غذایی همگی شواهدی دال بر کمرنگ شدن بیش از اندازه  نقش مسوولان فنی و مدیران کنترل کیفی در صنایع غذایی در کشور است.
 
حال سوالی که اینجا مطرح میشود این است که  آیا زمان آن فرا نرسیده است که با حساسیت بیشتری به واژه کیفیت در صنعت و تولید نگاه کنیم و اهمیت آن را به تمامی دست اندرکاران عرصه تولید یادآور شویم؟
 
 مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفیت نیازمند حمایت قوی هستند که بتوانند به پشتوانه آن بر اساس تعهدنامه یا قسم نامه ای که زمان صدور پروانه فعالیت خود در محل به بهترین
نحو ممکن به انجام  ، کار به سازمانهای استاندارد و نظارت غذا و دارو ارائه داده اند برسانند.
 
همانطور که در صورت مشاهده هرگونه مغایرت های کیفیتی با این عزیزان بر اساس تعهدنامه داده شده برخورد قانونی می شود ، آنان نیازمند این هستند که قدرت اجرایی کاملی را در اختیار داشته باشند که بتوانند درزمان مشاهده تخلفات یا تقلبات، قاطعانه از آن جلوگیری کرده و تولید آن را متوقف کنند.
 
و این امر مگر با ایجاد امنیت شغلی و حقوقی و همچنین پذیرفتن و درک درست از جایگاه واقعی این مسوولان فنی در امر تولید با کیفیت در واحدهای تولیدی اعم از کارخانه و کارگاه محقق نمی شود.
 
مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفی در اصل به عنوان نماینده سازمانهای استاندارد و نظارت غذا و دارو در واحدهای تولیدی هستند و سخت ترین وظیفه را عهده دارند اما در حال حاضر مظلومترین افراد در صنایع محسوب می شوند.
 
زنگ خطر سلامت جامعه به صدا در آمده است و می طلبد به صورت خیلی جدی جهت رفع این معضل عزم ها جزم شود.
 
عقد قراردادهای موقت و ناپایدار، اخذ سفته و چک در زمان استخدام،
تهدید به اخراج در صورت برخورد با تخلفات تولیدی، بیمه نشدن شخص  حداقل در چندماه اول شروع به کار، پرداخت حقوق حتی کمتر از سقف حداقل اعلام شده توسط قانون کار ، نداشتن جایگاه و اعتبار شان کاری در واحدهای تولیدی، عدم آگاهی کافی برخی از کارفرماها از واژه کیفیت و اهمیت آن و .... همه اینها دست به دست هم داده تا هر چه بیشتر نقش مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفیت درعرصه تولید کمرنگ و کمرنگ تر شود و ما شاهد ورود محصولات کم کیفیت یا بدون کیفیت در بازار مصرف بوده که امنیت سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد.
 
لذا میطلبد که دقت نظر بیشتری در راستای هرچه پررنگتر کردن نقش مسئولین فنی و مدیران این عزیزان  ،کنترل کیفی از جانب ارگانهای ذیربط صورت پذیرد تا بواسطه حمایتهای قاطع که به نوعی بازرسان و نمایندگان مستقیم سازمانهای مذکور در واحدهای تولیدی هستند با فراغ خاطر و بدون هیچگونه تهدید و ترسی و در امنیت کامل شغلی وظایف محوله خود را در راستای امنیت سلامت جامعه به نحو احسنت انجام دهند و سلامت کیفیت را به ویژه در بخش غذایی برقرار سازند. 
 
کد مطلب : ۵۱۷۲
نام شما

آدرس ايميل شما