دارویی جدید برای مبتلایان به میگرن مزمن

22 تير 1398 ساعت 14:48

سال خبر : پزشکان در بررسی‌های آزمایشگاهی خود به نوعی دارو دست پیدا کردند که می‌تواند در تسکین میگرن مزمن موثر باشد.


سال خبر : پزشکان در بررسی‌های آزمایشگاهی خود به نوعی دارو دست پیدا کردند که می‌تواند در تسکین میگرن مزمن موثر باشد.
 
به گزارش سالم خبر از ایسنا، متخصصان بر اساس تحقیقات خود ادعا کردند که با نوعی داروی جدید، علائم میگرن مزمن در بیماران بهبود پیدا می‌کند. بررسی‌های آزمایشگاهی روی این داروی جدید نشان می‌دهد که سردرد را برطرف کرده و دیگر علائم میگرن را کاهش می‌دهد.   
 
بسیاری از مبتلایان به میگرن از تریپتان‌ها مصرف می‌کنند. تریپتان‌ها گروهی دارویی هستند که از دهه ۱۹۹۰ کاربرد دارند. هرچند، این نوع از داروها برای تمامی افراد موثر نبوده و امکان مصرف آن به دلیل عوارض جانبی برای برخی از افراد امکان‌پذیر نیست. تریپتان‌ها از طریق فعال کردن گیرنده‌های سروتونین عمل کرده که التهاب را کاهش داده و عروق خونی را سفت می‌کند. با منقبض شدن عروق خونی این نوع دارو دیگر برای افرادی که در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی هستند مناسب نیست.
 
دارویی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت rimegepant است که به نسل جدیدی از داروها موسوم به gepants تعلق دارد و نسبت به تریپتان‌ها عملکرد متفاوتی دارد. Gepants از طریق مسدود کردن گیرنده‌های پپتید مرتبط با ژن کلسیتونین (CGRP) سردرد را متوقف می‌کنند.
 
محققان آمریکایی اظهار داشتند: برای اولین بار در مدت سه دهه مشخص شد مبتلایان به میگرن که با مصرف داروهای موجود بهبود پیدا نمی‌کنند می‌توانند از وجود گزینه دارویی جدیدی به هنگام شروع حملات میگرنی بهره‌مند شوند.
 
در بررسی که سال ۲۰۱۸ انجام گرفت مشخص شد در سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیارد نفر در جهان سردرد میگرنی را تجربه کرده‌اند.
 
در این بررسی جدید بی‌خطر بودن و کارایی داروهای rimegepant در بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن مورد مطالعه قرار گرفت. محققان تاثیر قرص‌های rimegepant و شبه‌داروها را روی ۱۰۰۰ زن و مرد مقایسه کردند. محققان از این افراد درخواست کردند با شروع سردردهای میگرنی از دارویی که برای آنان تجویز شده مصرف کنند (هیچ یک از شرکت‌کنندگان از نوع داروی مصرفی خود، آگاهی نداشتند). همچنین از آنان درخواست شد به پرسش‌هایی در مورد درد و علائم آن پیش از مصرف دارو و ۴۸ ساعت پس از آن پاسخ دهند.
 
به گزارش مدیکال نیوز تودی، بررسی انجام شده نشان داد که ۱۹.۶ درصد از افراد مصرف کننده قرص‌های rimegepant پس از گذشت دو ساعت احساس درد نداشتند این درحالیست که این رقم در گروه دیگر تنها ۱۲ درصد بوده‌ است.


کد مطلب: 5154

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5154/دارویی-جدید-مبتلایان-میگرن-مزمن

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com