۰

هیچ کمبودی در حوزه داروهای اساسی نداریم

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۵۱۲۶
هیچ کمبودی در حوزه داروهای اساسی نداریم
سالم خبر : انتظار داشتیم که در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، حداقل ۲ میلیون بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون در کشور شناسایی شوند که در این طرح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار جدید شناسایی شدند.
 
به گزارش سالم خبر از وبدا، سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه در راستای حمایت از تولید داخل، تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید می‌ شوند، اجازه  واردات نخواهند داشت، افزود: از روز اول به دانشگاه ها اعلام کردیم که واردات تجهیزات پزشکی که مشابه داخلی دارند، ممنوع است و به داروهایی وارداتی که مشابه داخلی دارند نیز اجازه واردات نمی دهیم.
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برخی تولیدات داخلی دارویی و تجهیزات پزشکی پاسخگوی نیاز کشور نبود از این رو واردات صورت می‌ گرفت؛ همچنین، برخی بیماران به مصرف داروهای برند عادت کرده بودند و برخی همکاران پزشک که به داروهای داخلی اعتقادی نداشتند، این داروها را تجویز می ‌کردند. به همین دلیل سعی کردیم مردم دچار پریشان خاطری مربوط به داروهایی که مصرف می‌کنند نشوند، از این رو با شیب ملایم داروهای داخلی جایگزین این داروها شد تا ناگهان به بازار شوک وارد نشود.
 
کمبودی در حوزه داروهای اساسی و حیاتی نداریم
 
نمکی بیان کرد: به رغم فشارهای اقتصادی و تحریم های ظالمانه، اما هیچ کمبودی در حوزه داروهای اساسی و حیاتی نداریم. همچنین ورود داروهای تک نسخه‌ ای و تجویز آنها نیز درحال حاضر ممنوع است؛ چراکه برخی از این داروها مرتبط با بیماران خاص بوده و وارد کتاب دارویی کشور نشده است و به عنوان داروی مؤثر آنها را نپذیرفته ایم، اما پزشکان آنها را تجویز می‌کردند. اما این موارد داروها را برای بیماران خاصی که وابستگی مصرف داروها را داشتند، به یکباره متوقف نکردیم.  
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: در برخی بیمارستان ‌ها به دلیل معوقات بیمه، بخش ها برخی داروها را توزیع نمی‌ کنند که در حال رفع و تسهیل این مشکل هستیم، اما درباره داروهای اساسی تا پایان سال و تجهیزات پزشکی هیچ کمبودی را نداریم.
 
نمکی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت یکی از طرح‌ های موفق دولت بود، خاطرنشان کرد: در شروع این طرح، وزیر وقت، اقدامات بزرگی را انجام داد تا شاهد کاهش پرداخت هزینه ‌های درمانی از جیب بیماران، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و بهبود زیرساخت‌ های بیمارستانی باشیم. پرداختی هزینه درمانی بیماران در این طرح به زیر ۳۰ درصد نرسید، اما این رقم تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد.
 
باید به سراغ کیفی کردن خدمات و منطقی کردن هزینه‌ها برویم
 
وی با بیان اینکه با اجرای پرونده الکترونیک سلامت، راهنماهای بالینی و سطح بندی خدمات و نظام ارجاع، می توانیم هزینه های نظام سلامت را حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش دهیم، گفت: در شرایط جنگ اقتصادی، سهم سلامت از GDP قابل توجه است، اما باید به سراغ کیفی کردن خدمات و منطقی کردن هزینه ها برویم.  
 
نمکی گفت: طرح تحول نظام سلامت نیازمند مقدماتی بود که برخی ناکامی ‌ها مربوط به این امر می‌شود. راهنمای بالینی، سیستم ارجاع و پزشکی خانواده از جمله ابعادی بود که باید قبل از این مهم آماده می‌ شد. منابع پایداری نیز برای طرح تعریف نشده بود و به بودجه ۱۰ درصدی هدفمندی یارانه‌ ها گره خورده بود.  
 
طلب ۸هزار میلیاردی وزارت بهداشت از تامین اجتماعی
 
وزیر بهداشت ادامه داد: به دلیل برخی کسری‌ های منابع در گردش کار، اتفاقاتی افتاد و بیمارستان‌ های دولتی با بیمه ‌ها مشکل پیدا کردند. تا یک هفته پیش، ۱۰ هزار میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی طلب داشتیم که ۳ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد و با در نظر گرفتن خدمات جدید ارائه شده، ۸ هزار میلیارد تومان از این سازمان بیمه گر، مطالبه داریم.
 
وزیر بهداشت که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: بیمه سلامت با وجود اضافه شدن ۴۰۰ درصدی بودجه نسبت به سال ۹۱ برای پرداختی به مراکز درمانی و داروخانه ها با مشکلاتی روبرو بود که افزایش فاصله پرداختی این بیمه موجب ایجاد مشکلات نقدینگی در دانشگاه های علوم پزشکی شد.
 
تلاش وزارت بهداشت برای کاهش پرداختی از جیب بیمار به حدود ۲۵ درصد
 
نمکی درخصوص ماندگاری طرح تحول سلامت، عنوان کرد: سه برنامه اصلی را در طرح تحول دنبال می ‌کنیم تا خدشه دار نشود. در وهله اول، کاهش پرداختی بیماران همچنان جزو اولویت‌های ما قرار دارد، علیرغم تنگناهای اقتصادی دولت، تلاش می کنیم که پرداختی از جیب بیماران افزایش نیابد بلکه کاهش پیدا کند و تا پایان سال ۹۹ به حدود ۲۵ درصد برسد.
 
وزیر بهداشت افزود: ماندگاری طبیب در مناطق محروم را با همراهی بخش خصوصی حفظ می‌ کنیم و در عین حال تأمین بیماران خاص و صعب العلاج را در دستور کار داریم.
 
تخلفات را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهید
 
وزیر بهداشت درخصوص سامانه شبانه روزی ۱۹۰، تاکید کرد: در سامانه فعال ۱۹۰ تمامی شکایات ثبت و به ما منتقل می شود. مردم در هر ساعت از شبانه روز می‌ توانند تخلفات را گزارش دهند و همکاران ما به صورت آنلاین شکایات را رصد کرده و رسیدگی می‌ کنند. در این راستا، شیوه ‌های بازرسی مستمر خود را نیز داریم.
 
نمکی در ادامه این برنامه، درخصوص پدیده زیرمیزی برخی از افراد جامعه پزشکی، گفت: اولین گام در این زمینه، اصلاح روند مالی بین طبیب و بیمار و تأمین پول به موقع مراکز درمانی است. تیم مشترکی را بین سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ های علمی به کار گرفته ایم تا کار موجه‌تر دنبال شود و از پیشکسوتان رشته‌ ها برای نظارت کمک می‌ گیریم.
 
نباید به گونه‌ای وانمود کنیم که فقط پزشکان، فرار مالیاتی دارند
 
وزیر بهداشت یادآور شد: بسیاری از همکاران ما با همین تعرفه‌ های موجود، کار درمانی بیماران را انجام می‌ دهند؛ در عین حال تخلفات را دنبال می‌ کنیم، اما آن را رسانه ‌ای نمی‌ کنیم. همکاران طبیب ما امروز مورد هجمه هستند؛ شاید برخی فرار مالیاتی داشته باشند، اما اعداد اعلام شده در این باره اصلا واقعی نیست. در حرفه پزشکی هم مانند سایر حرف ممکن است فرار مالیاتی وجود داشته باشد، اما نباید به گونه ای وانمود کنیم که فقط پزشکان، فرار مالیاتی دارند. در این فضای غبار آلود، مسائل برخورد با جامعه پزشکی را علنی نمی ‌کنیم، اما برخوردهای قانونی خود را داریم و امیدواریم همکاران ما با مردم همراهی بیشتری داشته باشند.  
 
وزیر بهداشت درخصوص دستگاه کارتخوان در مطب‌ ها نیز یادآور شد: محدوده اعمال فشار در این زمینه از طرف وزارت بهداشت نیست و سازمان نظام پزشکی و سازمان مالیاتی باید این مهم را پیگیری کنند، اما ما به همکاران توصیه کردیم به این امر مهم تمکین کنند.
 
حمایت رییس جمهور از بخش سلامت بی‌نظیر است
 
نمکی در ادامه تاکید کرد: حمایت دکتر روحانی از بخش سلامت بی نظیر است و من ۳۰ سال پیش معاون وزارت بهداشت بودم و در همه ادوار رویکردها به بخش سلامت را دیده ام. حساسیت رییس جمهور در زمینه سلامت بی مانند بوده و خوشبختانه در زمینه ارز ما در دولت تنها نماندیم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به شرایط سخت اقتصادی اظهار کرد: اولویت اول دولت تهیه کالاهای اساسی و حمایت از ورود مواد اولیه و حمایت محصولات ساخته شده مورد نیاز در بخش پزشکی است. در حال حاضر در جنگ اقتصادی قرار داریم، اما سهمی که از بودجه برای نظام سلامت در نظر گرفته شده، نسبت به ادوار مختلف پس از انقلاب بیشترین است و باید به سمت کیفی کردن و منطقی کردن هزینه‌ ها در حوزه سلامت برویم.
 
نمکی خاطر نشان کرد: در سال جاری، تعرفه‌ های بخش دولتی فقط ۱۰ درصد افزایش یافته است، درحالیکه برخی مواد غذایی که برای بیمارستان‌ ها تأمین می‌ شود تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، با این حال، تعرفه بیمارستان‌های دولتی تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و از نظر تحمیل هزینه به مردم، فشار را بر دوش دولت نهادیم.  
 
تعرفه ویزیت‌ها را فقط ۸ درصد اضافه کردیم
 
وزیر بهداشت در ادامه گفت: هشت درصد افزایش تعرفه برای ویزیت جوابگوی تورم بخش پزشکی نیست، اما تعرفه ویزیت‌ها را فقط هشت درصد اضافه کردیم. این امر نمایشی نیست و همکاران ما با همکاری نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی به تمامی تخلفات رسیدگی می‌ کنند.
 
نمکی تصریح کرد: تعداد زیادی از همکاران ما تعرفه‌ها را رعایت و درصدی نیز قانون شکنی می‌کنند؛ عده ‌ای نیز همان ویزیت را از مردم نمی ‌گیرند و حتی برخی از داروهای بیماران و هزینه تردد او را نیز می ‌دهند. جامعه پزشکی از ستودنی ترین گروه های خدماتی در جامعه محسوب می شوند. امیدواریم همکاران ما به مردم کمک کنند تا از این شرایط سخت اقتصادی بگذریم.
 
۳۰ درصد از سهم آموزش را به نیروهای بومی دادیم
 
نمکی درخصوص تأمین نیروی انسانی پزشکی برای مناطق محروم بیان کرد: با برنامه ریزی که انجام شده است، ۳۰ درصد از سهم آموزش را به نیروهای بومی دادیم که به مناطق خود برگردند؛ تا دو سال دیگر مناطق محروم نیروی کافی درمانی خواهند داشت. به عنوان وزیر بهداشت به هیچ عنوان زیرفشار برای جابجایی و انتقال افراد پذیرش شده با سهمیه ۳۰ درصد بومی به مناطق برخوردار، نمی‌روم.  
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: استراتژی ما برای تامین نیازهای مناطق محروم کشور، ادامه پذیرش سهمیه ۳۰ درصد بومی، اصرار به ماندگاری این افراد در مناطق مورد تعهد و همچنین ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و ماندگاری در مناطق محروم است.  
 
نمکی بیان کرد: میزان دریافتی پزشکان در بخش دولتی و خصوصی بهم نزدیک‌تر می شود و علاوه بر این، سیستم پرداخت در حوزه سلامت از فی فور سرویس به سمت DRG تغییر می‌کند که در این سیستم، درآمد گروه پزشکی مورد نظر است.
 
نمکی در ادامه ضمن تکذیب موضوعاتی همچون استفاده چندباره از ظروف یک بار مصرف و داروهای تاریخ مصرف گذشته در بیمارستان‌ها که چندی پیش در برخی اخبار در فضای مجازی منتشر شده بود، تاکید کرد: در مراکر درمانی کشور مطابق با پروتکل ‌های سازمان‌ های نظارتی بهداشتی دنیا عمل شده و امکان ندارد موردی زیر پا گذاشته شود. بازرسی‌ های ما در این زمینه جدی است. مقدمه بیمارستان‌ های دانشگاهی رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهانی است.  
 
شبکه رصد کننده و بازرسی وزارت بهداشت به روز و آنلاین است
 
وزیر بهداشت افزود: شبکه رصد کننده و بازرسی وزارت بهداشت به روز و آنلاین است و حتی اگر دارویی یک ماه تاریخ مصرف داشته باشد، در انبار ما نمی‌ ماند. ساختار اجازه نمی‌ دهد دارو یا سرم تاریخ گذشته را برای مصرف استفاده کنیم و اگر یک مورد ارائه شود، مسئله را سریع پیگیری می‌ کنیم.
 
نمکی با اشاره به کمبود پرستار در بیمارستان‌ها عنوان کرد: همکاران پرستار در فشار سنگینی هستند و با توجه به اینکه برخی از این عزیزان به دلیل معوقات بیمه ۱۷ ماه کارانه دریافت نکرده بودند، ما را تنها نگذاشتند. در سیل اخیر، هیچ کدام از پرسنل پرستاری لحظه ‌ای کار خود را ترک نکردند و همه‌گیری بیماری در این سیل نداشتیم که این مهم برگرفته از تلاش بهیاران، پرستاران و تلاش شبانه روزی همکاران در مراکز درمانی است.
 
اضافه شدن ۱۸هزار پرستار به سیستم درمانی کشور تا سال ۹۹
 
وزیر بهداشت گفت: در حال دریافت مطالبات خودمان از سازمان های بیمه گر هستیم تا فاصله پرداختی به پرستاران را کاهش دهیم و مجوز استخدام ۲۰ هزار نفر در وزارت بهداشت اتخاذ شده که حداقل ۱۷ تا ۱۸ هزار نفر از آنها، نیروی پرستاری هستند که در سال ۹۸ و ۹۹ به کار گرفته می شوند.  
 
نمکی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین گام‌هایی که باید برداریم، کاهش هزینه های نظام سلامت با تکیه بر تقدم پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر بستری است. اولین گام ما در فاز دوم طرح تحول نظام سلامت، اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بود، اما در مرحل بعدی، برای پیشگیری از دیابت، بیماری های روان و در مجموع بیماری های غیرواگیر، برنامه ها و طرح‌های ملی داریم تا بار نظام سلامت از دوش مردم و دولت برداشته شود.
 
در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار جدید شناسایی شدند
 
وزیر بهداشت در ادامه در خصوص بسیج ملی کنترل فشارخون با بیان اینکه ۳۰ درصد از جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال کشور مبتلا به پرفشاری خون هستند، گفت: در این بسیج ملی جمعیت هدف ما ۵۰ درصد از افراد ۳۰ تا ۷۰ سال کشور معادل ۲۰ میلیون نفر بود.
 
نمکی افزود: در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، با ۴۰ هزار پایگاه و مشارکت دستگاه های مختلف، فشارخون ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت شد، انتظار داشتیم که حداقل ۲ میلیون بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون در کشور شناسایی شوند که در این طرح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار جدید شناسایی شدند.
 
 وزیر بهداشت گفت: ۳۰ درصد از جمعیت ثبت شده در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در مرحله پیش فشارخون بالا قرار دارند که به شیوه زندگی، کم تحرکی و مصرف نمکی مربوط می‌شود.
 
نمکی با بیان اینکه مراجعه و استقبال مردم از این طرح بی نظیر بوده و اجرای آن در دنیا برای چنین حجمی از جمعیت بی سابقه است، گفت: از تمام کادر بهداشتی و درمانی و مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و غیردولتی و دستگاه های مشارکت کننده، تشکر می کنم. صدا و سیما و مراکز استانی صدا و سیما، نیز کمک بسیار زیادی به افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری پرفشاری خون و مراجعه مردم به پایگاه های ثبت فشارخون، داشتند.  
 
وزیر بهداشت در پایان گفت: اولین گام ما در فاز دوم طرح تحول نظام سلامت، اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بود، اما در مراحل بعدی، برای پیشگیری از دیابت، بیماری‌های روان و در مجموع بیماری‌های غیرواگیر، برنامه‌ها و طرح‌های ملی داریم تا بار نظام سلامت از دوش مردم و دولت برداشته شود.
کد مطلب : ۵۱۲۶
نام شما

آدرس ايميل شما