۳
۱
یک متخصص پوست و مو در گفت و گو با سالم خبر:

عامل 30 درصد از بروز بیماری پوستی لک و پیس ژنتیکی است

شیوع بیماری پوستی لک و پیس در فصل تابستان شدت می گیرد
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۵۰۹۴
عامل 30 درصد از بروز بیماری پوستی لک و پیس ژنتیکی است
سالم خبر: یک متخصص پوست و مو اعلام کرد: عامل 30 درصد از موارد بروز بیماری پوستی لک و پیس یا بَرَص،یا ویتیلیگو (Vitiligo) مرتبط با ژنتیک است.

فرهاد مستوفی مآب در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه شیوع بیماری پوستی لک و پیس در فصل تابستان شدت می گیرد، گفت: اگر پدر و مادری به این بیماری مبتلا باشند شانس ابتلای فرزند آنان نیز افزایش پیدا می کند. ضمن آنکه بروز لک و پیس می تواند با بیماری های دیگری همچون تیروئید، بیماری های هورمونی و کم خونی نیز مرتبط باشد.

وی درباره بروز لک و پیس در افراد گفت: این بیماری  پوستی بی خطر منشاء عصبی دارد و مشخصه خاص آن، لک های بزرگ و کوچک سفید رنگی است که در نقاط مختلف پوست بدن و حتی دهان به وجود می آید و ظاهر پوست را ناخوشایند می کند. اما متخصصان آن را جزو بیماری های خود ایمنی می
دانند.

وی با بیان اینکه لک و پیس همه افراد و نژادها را تحت تاثیر قرار می دهد، بیان داشت: این بیماری در هر سنی رخ می دهد. اما بین 9 تا 20 سالگی بروز آن بیشتر است و در نقاط مختلف بدن همچون اطراف چشم، دهان، آرنج، زانو، انگشتان، نوک سینه و کشاله ران نمایان می شود و حتی می تواند موها را سفید می کند.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: مبتلایان به لک و پیس نباید در معرض نورآفتاب و اشعه قرار بگیرند چون ممکن است این بیماری به سرطان تبدیل شود.

مستوفی مآب با اشاره به تعداد مبتلایان به لک و پیس گفت: در حال حاضر آماری از تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران وجود ندارد. اما بروز آن در همه زنان و مردان یکسان است و بهبود آن به زمینه خودایمنی شخص بستگی دارد. چون برخی داروها بیمار را بهبود می بخشد و برخی بر روی افراد تاثیری ندارد اگر
چه براساس آمار جهانی حدود یک تا دو درصد جمعیت دنیا یا (۵۰–۴۰ میلیون نفر)، به بیماری پیسی مبتلا هستند.

وی افزود: 30 درصد بروز لک و پیس مرتبط با ژنتیک است و اگر پدر و مادری به این بیماری مبتلا باشند شانس ابتلای فرزندشان نیز افزایش پیدا می کند. البته بروز لک و پیس می تواند به بیماری های دیگری همچون تیروئید، بیماری های هورمونی و کم خونی مرتبط باشد.

بروز لک و پیس در تابستان شدت دارد

این متخصص پوست و مو بیان داشت: لک و پیس در فصل تابستان به دلیل آفتاب تندی که وجود دارد, شدت بیشتری به خود می گیرد و لک ها بیش از پیش خود را نشان می دهند, اما در زمستان کمتر دیده می شوند.

لک و پیس نه مسری و نه کشنده است

مستوفی مآب با بیان اینکه لک و پیس نه مسری و نه کشنده است، اعلام کرد: این بیماری به لحاظ اجتماعی و مراودات افراد مبتلا
در سطح جامعه و همچنین مشکلاتی که از نظر زیبایی برای این افراد ایجاد می کند، بهتر است درمان شود.

وی سلول درمانی را یکی از درمان های بیماری لک و پیس دانست و گفت:  این درمان که در حال حاضر مراحل تحقیقی و آزمایشی خود را می گذراند و هنوز قطعیت پیدا نکرده است، رنگدانه ها را برداشته و روی پوست تخریب شده قرار می دهند. اما مبتلایان به این بیماری نگران نباشند چون درمان استفاده از اشعه فوتوتراپی وجود دارد و در مراکز متعددی انجام می شود و بهترین نوع درمان و بهترین پاسخ نیز از آن گرفته شده است.

این متخصص پوست و مو به باورهای غلط مردم درباره لک و پیس اشاره کرد و گفت: مردم تصور می کنند که این بیماری آن چنان گسترش پیدا می‌کند که چهره زشتی به بیمار تحمیل می‌شود. در حالی که لک و پیس در 20 درصد از موارد به خودی خود بهبود
می‌یابد و در بسیاری موارد می‌توان آن را درمان کرد.

مستوفی مآب افزود: مردم با دیدن لک و پیس نگران می‌شوند که این لک و پیس به تمام بدن انتشار یابد، در حالی که این باور اشتباه است و در موارد محدودی، این بیماری به درمان پاسخ نمی‌دهد و به نقاط مختلف بدن منتشر می‌شود.

بیماری لک و پیس یا بَرَص،یا ویتیلیگو (Vitiligo) یک اختلال تولید رنگدانه است که در آن ملانوسیت ها (سلولهایی که رنگدانه تولید می‌کنند) در قسمت‌هایی از پوست، غشاهای مخاطی و شبکیه تخریب شده‌اند. در نتیجه لکه‌های سفیدپوست درنواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند. مویی که در نواحی مبتلا به پیسی رشد می‌کند معمولاً سفید می‌شود.

علّت بیماری پیسی شناخته نشده‌است، اما پزشکان چندین نظریه متفاوت مطرح کرده‌اند. 
 
 
کد مطلب : ۵۰۹۴
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
United Kingdom
آیا درمان طب سنتی هم برای این مشکل وجود داره؟