۰

پاشنه آشیل مالاریا بالاخره کشف شد

ماده جدید نوروکسین در حالی می‌تواند عامل مرگ پشه آنوفل شود که برای موجودات زنده دیگر هیچ گونه ضرری ندارد
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۵۰۸۷
پاشنه آشیل مالاریا بالاخره کشف شد
سالم خبر: دانشمندان بالاخره توانستند پاشنه آشیل پشه آنوفل و بیماری مالاریا را کشف کنند.

به گزارش سالم خبر از مدیکال نیوز، ماده نوروکسین در حالی برای موجودات زنده هیچ گونه ضرری ندارد می‌تواند عامل مرگ پشه های آنوفل و از بین رفتن بیماری مالاریا شود.

تقریبا نیمی از جمعیت جهان در مناطق آسیب پذیر به بیماری مالاریا زندگی می کنند که موجب مرگ حدود 450 هزار نفر در سال می شود. بیشتر قربانیان مالاریا کودکان و زنان باردار هستند. یکی از موانع مبارزه با مالاریا مقاومت پشه آنوفل در برابر حشره کش های شیمیایی است که کنترل این پشه و بیماری مالاریا را کمی مشکل کرده است ضمن آنکه اثرات جانبی این سموم نیز جای بحث دارد.

حدود 30 سال پیش، دانشمندان یک باکتری را شناسایی کردند که موجب از بین رفتن پشه آنوفل می شد اما از آنجا که سازوکار
حمله این باکتری ها هنوز مشخص نشده بود بهره گیری از آن مسکوت ماند.

یک تیم بین المللی به رهبری Sarjeet Gill، استاد برجسته زیست شناسی مولکولی، سلولی و سیستم در UC Riverside، یک نوروکسین تولید شده توسط باکتری ها را شناسایی کرد و مشخص کرد که چگونه این باکتری پشه آنوفل را از بین می برد.

گیل و تیم او 10 سال روی این پروژه کار کردند تا بالاخره موفقیت هایی را در زمینه سازو کار و اینکه پروتئین های موجود در این باکتری چگونه با تولید توکسین می تواند برآنوفل سرانجام کشنده ای را بوجود آورد، به دست آوردند.

از آنجا که نوروتوکسین بر انسان، مهره داران، ماهی یا حشرات دیگر تاثیر نمی گذارد، گیل معتقد است که باکتری هایی که PMP1 تولید می کنند، احتمالا همراه با پشه های آنوفل تکامل پیدا می کنند و می توانند آنها را از بین ببرند.
 
 
کد مطلب : ۵۰۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما