۰
مسوول دپارتمان تحقیقاتی سلیاک پژوهشگاه بیماری های گوارشی در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

15 درصد از زنان باردار مبتلا به سلیاک دچار پرفشاری‌خون هستند

میزان ناباروری در زنان مبتلا به سلیاک سه برابر مردان گزارش شده است
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۵۰۸۴
15 درصد از زنان باردار مبتلا به سلیاک دچار پرفشاری‌خون هستند
سالم خبر: مسوول دپارتمان تحقیقاتی سلیاک پژوهشگاه بیماری های گوارشی اعلام کرد: فشارخون بالا از مهمترین عوارض عدم جذب گلوتن در زنان مبتلا به سلیاک است که در دوران بارداری بر مادر و جنین صدمه می زند. این در حالی است که حدود 15 درصد از این افراد دچار فشارخون بالا هستند.

محمد رستمی نژاد در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه سلیاک به عنوان یک بیماری گوارشی، ارگان های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: افرادی که به گلوتن گندم حساسیت دارند عدم جذب آن می تواند عوارض گوارشی را برجای بگذارد که ناباروری و سقط جنین یکی از عوارض خطرناک آن است. این در حالی است که میزان ناباروری در زنان مبتلا به سلیاک سه برابر مردان گزارش شده است.

وی افزود: آن دسته از زنانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند و بیماری شان تشخیص داده نمی شود، میزان ناباروری و سقط در بین آن ها بالاتر از افرادی است که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و زنان مبتلا دو تا چهار برابر نسبت به سایر افراد از مشکلات بارداری رنج می برند. اما با رعایت رژیم غذایی می توان مانع بروز این عوارض شد.

مسوول دپارتمان تحقیقاتی سلیاک پژوهشگاه بیماری های گوارشی، فشارخون بالا در زنان باردار مبتلا به سلیاک یکی از مهمترین مشکلات
این افراد دانست و بیان داشت: کنترل رژیم فشارخون در دوران بارداری بیماران مبتلا به سلیاک توصیه می شود. چون این مسئله همچون دیابت دوران بارداری رخ می دهد. بنابراین زنان مبتلا به سلیاک باید فشارخون خود را را به طور دایم کنترل کنند.

بیش از 40 درصد زنان مبتلا به سلیاک از سقط جنین رنج می برند

رستمی نژاد با بیان اینکه بیش از 40 درصد از زنان مبتلا به سلیاک از سقط جنین رنج می برند، گفت:  اگر رژیم غذایی در این افراد رعایت شود، حدود 95 درصد از مشکلات ناباروری و سقط جنین زنان مبتلا به سلیاک کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه کم خونی را از دیگر عوارض بیماری سلیاک دانست و بیان داشت: مادر مبتلا به سلیاک با نوزاد در عمل جذب گلوتن رقابت می کند این در حالی است که  بیش از 40 درصد از مادران مبتلا به سلیاک و نوزاد به کم خونی مبتلا هستند. بنابراین زنان باردار مبتلا به سلیاک باید رژیم غذایی خود رعایت کنند و به طور دایم تحت نظر پزشک باشند.

رستمی نژاد اظهارداشت: مصرف منابع غذایی آهن همچون اسفناج، سیب ‌زمینی شیرین، نخود فرنگی، کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز تیره، گوشت گاو و گوشت بره، اسیدهای چرب امگا3 شامل انواع ماهی، کلسیم، ویتامین D و منیزیم و مصرف منابع روی و مس شامل لوبیا، ماست، گوشت
گاو و آجیل برای کم خونی زنان باردار مبتلا به سلیاک مصرف می شود.

مسوول دپارتمان تحقیقاتی سلیاک پژوهشگاه بیماری های گوارشی با بیان اینکه حدود 12 درصد از علل ابتلا به سلیاک ژنتیکی است، گفت: اگر مادر یا پدری مبتلا به سلیاک باشد با احتمال بیشتری نوزاد آنان نیز به بیماری مبتلا می‌شود. چون سلیاک یک اختلال ژنتیکی است، بنابراین کودکان والدین مبتلا به بیماری سلیاک بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

رستمی نژاد گفت: توصیه ما برای مادران باردار مبتلا به سلیاک این است که از وقتی بیماری تشخیص داده می شود، افراد بعد ار گذشت یکسال می توانند اقدام به بارداری کنند. اما توجه داشته باشند در این راه همه آزمون ها منفی و عوارض نداشته باشد و تحت نظر پزشک قرار بگیرند و همچنین در زمان بارداری املاح ، ویتامین ها ، عوارض و سایر مشکلات را بررسی کنند.

مسوول دپارتمان تحقیقاتی سلیاک پژوهشگاه بیماری های گوارشی علایم بیماری سلیاک در بارداری را شامل درد شکم، تورم و نفخ، اسهال،کاهش وزن، خستگی، دانست و تحریک‌پذیری، درد مفاصل و مشکلات پوستی دانست و افزود: این بیماری در زنان باردار با کمک آزمایش خون و بررسی آنتی‌بادی ضد گلوتن یا آندوسکوپی شناسایی می‌شود.
 
کد مطلب : ۵۰۸۴
نام شما

آدرس ايميل شما