۰

ایران از بزرگترین بانک‌دارهای ژنتیک خاورمیانه

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۵۰۷۳
ایران از بزرگترین  بانک‌دارهای  ژنتیک خاورمیانه
 سالم خبر :مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف موسسه رویان گفت: بزرگترین بانک ژنتیک در خاورمیانه متعلق به ایران است.
 
مرتضی ضرابی در نشست خبری با اصحاب رسانه ایلام گفت: در نظام سلامت بیشترین توجه به افزایش مراکز پیوند شده و این مراکز در کشور در حال رشد هستند.
 
وی با اشاره به جایگاه فناوری بن یاخته‌های رویان در نظام سلامت درمان افزود: محدودیت مراکز پیوند در کشور موجب شده صف منتظران پیوند طولانی و زمان بر و اقدامات برای پیوند با افزایش زمان به مرگ منتظر در صف پیوند بینجامد.
 
ضرابی دلایل فقدان مراکز درمانی مجهز با ظرفیت انجام عمل‌های پیوند در کشور را عامل رقم بسیار کم تعداد عمل‌های پیوند اعضا نام برد و گفت: بجز تهران و خراسان رضوی امکان پیوند در دیگر استان‌ها وجود ندارد و همین سبب شده که میزان استفاده از این نمونه‌ها هم تقریباً عدد کمی باشد.
 
مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف موسسه رویان با بیان اینکه در برخی موارد ممکن است نمونه مناسب دارای تطابق ژنتیکی نیز پیدا نشود، افزود: در کشور سالانه به چهار هزار پیوند با استفاده از سلول‌های خون‌ساز نیاز داریم که به‌دلیل معدود بودن مراکز پیوند متاسفانه در ۱۰ سال گذشته تنها حدود سه هزار و ۵۰۰ پیوند انجام شده است.
 
ضرابی با اشاره به لیست و صف طولانی بیماران در انتظار پیوند گفت: این بیماران می‌توانند با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی و خون بندناف ذخیره شده به درمان خود بپردازند.
 
وی افزایش مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف را از ضروریات درمانی کشور برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه دانش فنی ذخیره‌سازی این منابع در کشور وجود دارد و از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند، استفاده می‌شود.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان توان علمی کشور در تولید سلول‌های بنیادی را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: آمادگی برای صدور دانش فنی جداسازی سلول‌ها به خارج از کشور وجود دارد و در این راستا می‌توان به صادرات دانش نسبت برای ارزآوری نیز اقدام کرد.
 
ضرابی ایلام را یکی از استان‌های موفق در ایجاد بانک خون ناف دانست و یادآور شد: استان ایلام در این ارتباط از امکانات لازم برای ذخیره خون بند ناف برخوردار و استقبال مردم نیز در این ارتباط بسیار مناسب بوده است.
 
مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در خصوص آخرین محصولات این شرکت اظهار داشت: در زمینه خدمات‌دهی به مراکز پیوند و جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی که در درمان بیماری ها مورد استفاده است فعالیت می شود و علاوه بر این خدمات محصولات دیگری نیز تولید و روانه بازار درمانی می‌کنیم.
 
ضرابی از عرضه پرده جنینی به عنوان یکی از محصولات تازه پژوهشگاه جهاد دانشگاهی نام برد و افزود: پرده جنینی که نوعی پانسمان بیولوژیک است به شدت در درمان سوختگی‌ها و زخم‌های مزمن موثر است و با تولید این محصول کشور از واردات این محصول بی‌نیاز می‌شود.
 
وی از آغاز ذخیره‌سازی خون محیطی در جهاد دانشگاهی طی سال جاری خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی تنها مرکزی است که این خدمات را در کشور ارائه خواهد داد.
 
وی با بیان اینکه همچنین هم اکنون بر روی یک محصول جدید از خود خون بندناف کار می‌کنیم، یادآور شد: این محصول جدید که از سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن گرفته شده در درمان بیماری‌های غیرخونی موثر خواهد شد.
کد مطلب : ۵۰۷۳
نام شما

آدرس ايميل شما