لوکوموتیو نظام سلامت کشور در مسیر ریل‌گذاری صحیحی آماده حرکت است

جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت

5 تير 1398 ساعت 15:46


سالم خبر: پرونده الکترونیک سلامت پس از سال ها رونمایی شد و قرار است مشخصه های سلامت هر فرد ایرانی از پیش از تولد تا مرگ در یک پرونده الکترونیکی امن ذخیره شده و در اختیار و مالکیت صاحب پرونده قرار گیرد و دسترسی به آن به طور تجمیعی در اختیار سیاستگذاران قرار گیرد.

به گزارش سالم خبر؛ هر فرد با ایجاد این پرونده حتی می تواند بدون مراجعه از هر یک از بخش های مراکز درمانی دولتی نوبت گیری الکترونیک کند طرحی که در برخی استان ها به مرحله ی اجرا درآمده و هر شهروند ایرانی می تواند با در دست داشتن کد ملی خود حتی به داروخانه مراجعه و داروی خود را دریافت کند.

اما این طرح ابعاد وسیع تری را در بر می گیرد، یکپارچه سازی در لوای پرونده الکترونیک سلامت کشور اقدامی منحصر به فرد در یکسان سازی و اتصال سامانه های جزیره ای شکل مختلف در کشور برای 80 میلیون ایرانی صورت گیرد و قرار است گام به گام با استقرار نظام ارجاع الکترونیک و پزشک خانواده تکامل یابد.

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت خبر می دهد که قرار است در نیمه دوم سال جاری نیز پروژه نظام ارجاع الکترونیک نیز استقرار پیدا کرده و پس از آن در سال 99 برنامه پزشک خانواده نیز اجرایی شود.

کیانوش جهانپور در گفت و گو با سالم خبر گفت: رونمایی و استقرار پرونده الکترونیک سلامت که روز گذشته انجام شد، اولین گام و شرط لازم در راستای ریل گذاری های اصلی نظام سلامت برای تحقق اهداف قوانین پنجم و ششم توسعه در حوزه سلامت بود که پس از سال ها به بار نشست.

وی با اشاره به اینکه بررسی های انجام شده نشان می داد سامانه های متعدد سلامت که همچون جزایر پراکنده ای عمل می کردند، در قالب پرونده الکترونیک سلامت به یکدیگر ملحق و تجمیع شوند تا یک بانک داده ای از وضعیت سلامت همه افراد جامعه با شناسه سلامت آنها که همان کدملی آنهاست، داشته باشیم، افزود: پس از آن دومینویی شروع خواهد شد که به گام های بعدی یعنی اجرای نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و گایدلاین ها و برنامه پزشک خانواده خواهد رسید که تازه در آن صورت می توان گفت که لوکوموتیو نظام سلامت در کشور در مسیر صحیح ریل گذاری شده به حرکت درآمده است.

جهانپور توضیح داد: با اقدامی که روز گذشته انجام شد سامانه های مرکز آمار، ثبت احوال، بیمه های تامین اجتماعی و بیمه سلامت به سامانه های بهداشتی و درمانی وصل شد بنابراین همزمان امکان استحقاق سنجی افراد برای دریافت خدمات درمانی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه با استقرار این پرونده، روز گذشته چهار میلیون و 500 هزار همپوشانی بیمه ای که یکی از معضلات سال های اخیر بیمه ها و نظام سلامت بود مشخص و عملا رفع شد که صرفه اقتصادی فراوانی را برای این نظام در پی خواهد داشت گفت: در حال حاضر اگر فردی به یک مرکز درمانی دولتی و با استقرار نظام ارجاع، به هر مرکز درمانی دیگری مراجعه کند، به محض آنکه به واسطه کدملی احراز هویت شد، هویت بیمه ای وی هم مشخص و استحقاق سنجی می شود و امکان همپوشانی بیمه ای را بین می برد. یعنی افرادی که ممکن بود از دو یا سه بیمه مختلف درمانی استفاده کنند شناسایی و این همپوشانی بیمه ای از بین خواهد رفت.   

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر مراکر بخش خصوصی که خدمات سطح یک را ارائه می دادند و 11 هزار داروخانه سطح کشور به این شبکه پیوسته اند. با استقرار نظام ارجاع هم ابتدا کل شبکه درمانی دولتی و در مرحله بعد بخش خصوصی اعم از مطب ها، کلینیک و مراکز درمانی و بیمارستانی بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی به شبکه می پیوندند و عملا نظام ارجاع هم کامل خواهد شد.

جهانپور ادامه داد: در واقع وقتی گام دوم طرح یعنی نظام جامع ارجاع الکترونیک اجرایی شود، هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی به آن خواهند پیوست که البته همین الان هم بخشی این کار انجام شده که جزئی از گام دوم، یعنی استقرار نظام جامع ارجاع الکترونیک است و جزو گام اول محسوب نمی شود.

وی تصریح کرد: با اجرای گام دوم علاوه بر خدمات بهداشتی دریافت شده و سوابق درمانی افراد که در پرونده الکترونیک آنها ثبت شده، موضوع ارجاع بیمار به سطوح بالاتر مطرح می شود. در واقع می توان گفت با برداشته شدن گام دوم، اقدامات سطح بالاتر به سطح پایین تر پس خورانده می شود. یعنی درخواست نسخ دارویی و نسخ پاراکلینیک، اقدامات بیمارستانی و حتی نوبت گیری الکترونیک برای دریافت خدمات سطح بالاتر تخصصی و فوق تخصصی همه از طریق پرونده الکترونیک سلامت و در سطح یک انجام شده و پس از آن بیمار به سطح بالاتر ارجاع می شود.

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر بخش عمده ای از امکانات فنی نظام جامع ارجاع نیز مهیا شده است اما زمانی به طور کامل استفاده از خدمات آن محقق می شود که عملا استقرار پیدا کند.

وی در توضیح بیشتر این مساله گفت: استقرار پرونده الکترونیک در حال حاضر این امکان را فراهم می کند که خدماتی که در مراکز سطح یک و سطح دو دولتی به افراد ارائه می شود در پرودن الکترونیک آنها ثبت شود ولی مسیر عبور و قسمت ارجاع از خدمات سطح یک به سطح دو از طریق شبکه هنوز همه گیر نشده است که در گام دوم و همانطور که اشاره کردم در نیمه دوم سال جاری محقق خواهد شد.

جهانپور افزود: بعد از محقق شدن این دو گام، در مرحله سوم نوبت به استقرار کامل نظام پزشکی خانواده خواهد رسید. این بدان معنا نیست که امروز ما پزشکی خانواده نداریم بلکه به این معنا است که در چارچوب یک نظام و یک سیستم نیست.

وی در توضیح تاخیرهای چندین و چند ساله استقرار پرونده الکترونیک سلامت و در نهایت دستیابی به اهداف نظام جامع سلامت گفت : بررسی ها نشان داد پراکندگی سامانه ها و عدم رعایت ترتیب ریل گذاری های لازم، این پروسه در زمان لازم به انجام نرسیده بود. درواقع اجرای طرع پزشکی خانواده لوکوموتیوی است که باید از روی ریل پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع الکترونیک حرکت کند. حالا ترتیب منطقی تعریف و در حال انجام است تا تجربه های ناقص و مورد انتقاد گذشته تکرار نشوند.

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در مورد نتایج ملموس استقرار پرونده الکترونیک سلامت برای افراد گفت: با استقرار این پرونده افراد به زودی به بانک جامع الکترونیکی درمانی خود دسترسی خواهند داشت تا به سوابق درمانی خود دسترسی داشته باشند، به علاوه آنکه طبقه بندی محرمانگی اطلاعات افراد نیز میسر خواهد شد بدین معنی که افراد می توانند سطح دسترسی به اطلاعات پرونده خود را می توانند تعیین کنند. بدین معنی که چه مراکز درمانی و پزشکانی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند را خود فرد می توانند تعیین کند.

وی افزود: علاوه بر این ما پراکندگی حدود هفتاد تا هشتاد سامانه اطلاعاتی در حوزه سلامت، هویتی و بیمه ای را رفع کرد و همه اینها بدون نیاز به تعریف سامانه جدید با میان افزارها و با تعریفی که انجام شد عملا یک درگاه الکترونیکی ایجاد شد تا همه سامانه هایی که قبلا وجود داشتند بدون حذف شوند قابل اتصال آنلاین به این مجموعه باشند. ضمن آنکه استفاده از این سامانه در صورت محدودیت دسترسی به شبکه و اینترنت، به طور آفلاین هم قابل استفاده باشد.

جهانپور در توضیح بیشتر این مساله گفت: افراد در صورت قطع شبکه پس از دریافت خدمات، کد رهگیری دریافت خواهند کرد که این کد رهگیری در مراحل بعد اسکن و اطلاعات آن بارگیری خواهد شد و به محض شدن دوباره سیستم اطلاعات در پرونده درج می شود.
 
 
 


کد مطلب: 5022

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5022/لوکوموتیو-نظام-سلامت-کشور-مسیر-ریل-گذاری-صحیحی-آماده-حرکت

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com