یک متخصص داروسازی بالینی در گفت و گو با سالم خبر:

هیچ دارویی برای رفع اختلال خواب اطفال تاییدیه FDA ندارد

25 درصد از کودکان در دوره ای از سن خود به درجاتی از اختلال خواب دچار خواهند شد

5 تير 1398 ساعت 13:58


سالم خبر: یک متخصص داروسازی بالینی اعلام کرد: حدود 25 درصد از کودکان در دوره ای از سن خود به درجاتی از اختلال خواب دچار خواهند شد که شکایات اختلال خواب با انواع اضطراب، ترس های شبانه، خواب آلودگی طی روز تا اختلالات تنفسی حین خواب و خرخر متغیر است.

لیلا کوتی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: تبعات خواب ناکافی در کودکان و نوجوانان کاهش تمرکز، کاهش زمان واکنش، مختل شدن عملکرد اجرایی حل مساله، تصمیم گیری، کنترل عواطف، پرخاشگری و کاهش عملکرد تحصیلی خواهد بود.

وی مهمترین قدم در رفع اختلال خواب در کودکان را مشخص کردن نوع آن دانست و افزود: برخی والدین از بی خوابی یا بد خوابی نوزاد که ممکن است طبیعی یا در نتیجه یک ناراحتی و مشکل جسمی همچون دندان درآوردن، کولیک، رفلاکس معده، سوزش ادرار، مشکلات تنفسی و همچنین برخی عادات غلط در نوزادی و کودکی منجر به بی خوابی های رفتاری می شود، شکایت دارند.

این متخصص داروسازی بالینی همچنین افزود: به طور مثال کودک بدون تکان های گهواره ای یا نوازش یا حضور والدین یا تماشای صفحه موبایل توانایی به خواب رفتن به تنهایی را ندارد و در صورت بیدار شدن در نیمه های شب قادر نیست به خودی خود به خواب رود و با بی قراری یا بیدار کردن والدین واکنش خود را نشان می دهد.

کوتی ادامه داد: حدود 25 درصد از کودکان در دوره ای از سن خود به درجاتی از اختلال خواب دچار خواهند شد که شکایات اختلال خواب با انواع اضطراب، ترس های شبانه، خواب آلودگی طی روز تا اختلالات تنفسی حین خواب و خرخر متغیر است.

وی بیان داشت: در این موارد برقرار کردن یک برنامه منظم و دائمی در ساعت خواب و بیداری، محل خواب و مراحل قبل از خواب می تواند به رفع مشکل کمک کند و در صورتی که پس از چهار هفته رعایت این برنامه منظم و کمک گرفتن از پزشک یا روانشناس اطفال، همچنان بی خوابی کودک ادامه داشته باشد در صورت اطمینان از اینکه کودک به دلیل بیماری یا ناراحتی جسمی یا روانی دچار بی خوابی نشده است می توان از برخی داروها برای رفع این مشکل استفاده کرد.

کوتی گفت: در حال حاضر هیچ دارویی برای رفع اختلال خواب اطفال تاییدیه FDA را ندارد. اما در موارد حاد همچون سفر و بیماری می توان از آنتی هیستامین ها استفاده کرد.
 
اختلالات خواب کودکان را باید جدی گرفت

این متخصص داروسازی بالینی بیان داشت: کودکی که تحت یک شرایط خاص همچون تکان دادن و یا شیر خوردن به خواب می رود، تکامل پیدا نمی کند و خوابیدن شیرخوار همزمان و همراه با والدین اختلالات خواب کودک را پیشرفته تر می کند. بنابراین در شیرخواران بزرگتر جایگزینی شرایط مناسب طی شبانه روز می تواند این اختلال را بهبود بخشد. 

وی ادامه داد: والدین توجه داشته باشند که اختلالات خواب کودکان و شیرخواران با افزایش سن کاهش پیدا می کند و با بکارگیری توصیه های روان شناس و روان پزشکان در این زمینه می توان رفع اختلال خواب را تسریع کرد و در صورتی که این راهکارها تاثیرگذار نبود می توان از روش های موفق تری همچون روان درمانی، دارودرمانی، روان تحلیلگری، خانواده درمانی و رفتاردرمانی استفاده کرد.

این متخصص داروسازی بالینی اختلالات خواب در کودکان را نشانه بیماری های روحی همچون افسردگی و یا برخی بیماری های جسمی همچون مشکلات خونی و تیروئید دانست و گفت: اختلالات خواب کودکان را باید جدی گرفت و اجازه بدهیم کودک در زمان مشخص و مناسب و همچنین آزادانه و تنها بخوابند و با آرام کردم محیط اطراف تفاوت شب با روز را  به آن ها یاد بدهیم.
 
 


کد مطلب: 5017

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5017/هیچ-دارویی-رفع-اختلال-خواب-اطفال-تاییدیه-fda-ندارد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com