۰
وضعیت کمبودهای دارویی در گفت و گو با سخنگوی سازمان غذا و دارو:

22 قلم کمبود دارویی داریم که نیمی از آن‌ها ضروری نیستند

داروهای ضروری همانند والسارتان یا تاموکسیفن و غیر ضروری مانند ترانگزامیک اسید یا فلوکسیتین به طور مقطعی کمیاب هستند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۵۰۰۱
22 قلم کمبود دارویی داریم که نیمی از آن‌ها ضروری نیستند
سالم خبر: بسیاری از بیماران اظهار می‌کنند دسترسی به دارو طی ماه ها و هفته های اخیر رفته رفته برایشان سخت تر شده به طوری که یافتن برخی داروها در داروخانه ها حکایت پیدا کردن سوزن در انبار کاه شده است، ضروری و غیرضروری، تولید داخل یا وارداتی هم فرقی نمی کند. این در حالیست که مسوولان سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت پی در پی بر نبود کمبود دارویی در کشور تاکید می کنند.

شهرام شعیبی، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره به سالم خبر می گوید: یک فهرست 22 قلمی از داروهایی که در بازار کمبود دارند وجود دارد که حدود نیمی از آنها همچون والسارتان یا تاموکسیفن ضروری هستند. اما بقیه آنها همچون ترانگزامیک اسید یا فلوکسیتین حیاتی و ضروری نیستند.

وی افزود: همه این داروها اگرچه دچار کمبود شده اند اما بدین معنی نیست که یک بیمار از دسترسی به
داروی مورد نیاز خود محروم بماند چون می تواند در شرایطی که دارو حیاتی نیست و مشابه های داخلی یا حتی وارداتی دیگر دارد همچون فلوکسیتین، از پزشک خود بخواهد تا دارو را با توجه به شرایط موجود جایگزین کند.

شعیبی ادامه داد: در مورد داروهایی همچون والسارتان و تاموکسیفن که ضروری و حیاتی هستند نیز این داروها به اندازه نیاز بازار دارویی کشور موجود هستند و در بین دارخانه ها به طور سهمیه ای توزیع شده اند و باز هم بیمار بدون دارو نخواهد ماند. اما استوک دارویی از آنها وجود ندارد یا محدود است که در تلاشیم با واردات آنها در کوتاه مدت و رفع مشکل تولیدکنندگان داخلی طی یکی دو هفته آینده بتوانیم اوضاع را به حالت عادی برگردانیم.

وی گفت: برای مثال در مورد دارویی مانند تاموکسیفن در تلاشیم تا هرچه سریع تر مشکل تولیدکننده داخلی رفع شود و احتمالا
این دارو تا دو یا سه هفته آینده در بازار
عرضه خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد که بیماران با شماره گیری کد 190 یا 1490 می توانند از نزدیکترین داروخانه ای که داروی مورد نیاز آنها را موجود دارد، اطلاع پیدا کنند.

شعیبی در ادامه توضیح داد: داروهایی همچون پماد آلفا هم هستند که تولید کننده داخلی آنها را با فرمولاسیون انحصاری و با نام برند خود تولید می کرده و امروز به هر دلیلی نمی خواهد آن را تولید کند که تقاضا برای این قبیل داروها را نیز همانطور که گفتم می توان با فروارده های مشابه داخلی دیگر پاسخ داد و جزو کمبودهای بازار محسوب نمی شوند.

وی در پاسخ به اینکه چرا به رغم تاکید وزیر بهداشت بر حمایت قاطع از تولیدکنندگان داخلی، حتی داروهای تولید داخل با کمبود مواجه شده اند گفت: در هر کشوری بروز کمبودهای دارویی در بازار
دیده می شود و این مساله غریبی نیست. برخی داروها با مشکل کمبود جهانی مواجه اند و ما نیز بارها آن را توضیح داده ایم. ضمن آنکه ما در شرایط تحریم به سر می بریم و تولیدکنندگان داخلی با مشکلات فراوانی همچون مبادلات پولی و تامین به موقع مواد اولیه و جانبی وارداتی مواجه هستند.

شعیبی گفت: در دوره ای از سال گذشته هم تولیدکنندگان به دلیل مشکلات ارزی و غیره ناشی از تحریم و حتی برخی سوءمدیریت ها و عدم هماهنگی بین ارگان های مختلف که بسیاری از آنها حتی به وزارت بهداشت هم مرتبط نمی شد، نتوانستند مواد اولیه خود را به اندازه کافی انبار کنند و نتایج آن امروز خود را نشان می دهد. اما با همه اینها کمبودهای دارویی ما نسبت به دورهای تحریمی مشابه در گذشته بسیار محدود است و ما با وضعیت بحرانی در بازار دارو مواجه نیستیم.  
 
 
 
 
کد مطلب : ۵۰۰۱
نام شما

آدرس ايميل شما