۰
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با سالم خبر:

شهروندان سیگاری 9 ساعت صحبت نکنند

شهرهای گنبد گاووس و گرگان مقام نخست در ابتلا به سرطان دهان ناشی از مصرف تنباکو را از آن خود کرده اند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۴۹۸۷
شهروندان سیگاری 9 ساعت صحبت نکنند
 سالم خبر: یک فرد سیگاری باید تا 9 ساعت از تماس با سایر افراد پرهیز کند به ویژه در خانواده چون دم و بازدم فرد مورد نظر به ریه اطرافیان آسیب می رساند.

سیدعلی جواد موسوی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب تاکید کرد: این مساله در مورد قلیان که مصرف یک بار آن معادل 100 نخ سیگار است نیز صدق می کند و ریسک ابتلا به سرطان های دهانی را در این افراد چند برابر می کند.

سرطانی به نام سرطان سیگار

اگرچه تاکنون آمار دقیقی درباره افزایش شیوع سرطان های دهانی در کشور در دست نیست اما این سرطان به عنوان هشتمین سرطان شایع در مردان و پانزدهمین سرطان شایع در میان زنان کشور شناخته شده است.

ضمن آنکه افزایش شیوع آن در برخی استان ها و شهرهای کشور نشان از ارتباط مستقیم این نوع سرطان با مصرف دخانیات دارد چنانچه شهرهای گنبد گاووس و گرگان مقام نخست در ابتلا به سرطان های دهان را از آن خود کرده اند.

سرطان دهان شامل لب، کف دهان، مخاط دهان، سقف دهان و قاعده زبان است که بر حسب مصرف نوع دخانیات از جمله سیگار قلیان و پیپ این نقاط مختلف را درگیر می کند. چنانچه سرطان لب در اکثر افرادی که پیپ مصرف می کنند شایع است.

از نکات
حاثز اهمیت این نوع سرطان تشخیص زودرس آن است که با توجه به علائم محسوس و قابل مشاهده ی آن این امکان برای بیمار فراهم می شود که سرطان زود تشخیص داده شده و درمان آن به موقع آغاز شود. 

موسوی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از مبتلایان به سرطان های ناحیه دهان (دهان، زبان، بخش هایی از بینی، گلو، لب و حنجره) کسانی هستند که از تنباکو استفاده می کنند اظهار داشت: مصرف دخانیات اعم از سیگار، موادمخدر و قلیان از عوامل مرگ و میر جهان و کشنده ترین مواد مصرفی بشر است و ریه مهمترین ارگانی است که با سیگار تهدید شده و بشر تاکنون نتوانسته جهت مقابله با این سرطان موفقیت کسب کند.

برونشیت های مزمن قابل درمان نیستند

وی با بیان اینکه برونشیت مزمن از بیماری هایی است که در داخل ریه ایجاد می شود، بیان داشت:  سیگار منجر به التهاب شدید راه های هوایی، خلط و تنگی نفس می شود.این بیماری به شرط عدم مصرف سیگار قابل پیشگیری است. اما متاسفانه قابل درمان نیست و منجر به مرگ افراد زیادی می شود که می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران انسداد رگ های قلب و مغز، سکته های قلبی و مغزی، مشکلات پوستی، پوکی استخوان، پیری زودرس و سرطان
معده را از دیگر عوارض مصرف سیگار و دخانیات دانست و گفت:  کودکانی که والدین آنان در خانه سیگار مصرف می کنند حجم معده شان کمتر از همسالان خود است و احتمال ابتلا به آسم درآنان بیشتر از کودکان دیگر است.

وی افزود: صنعت دخانیات با به مخاطره انداختن سلامت جسمی، اجتماعی و رفاه اقتصادی مردم، یکی از اصلی‌ترین عوامل تهدیدکننده توسعه پایدار محسوب می‌ شود و از این‌جاست که بیش از پیش ضرورت اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در سطح جامعه مطرح می‌شود.

موسوی درگیر کردن نهادهای آموزشی در امر پیشگیری و مبارزه با دخانیات، به عنوان دروازه ورود به اعتیاد به مواد مخدر ار از جمله سیاست های راهبردی دانست که مسوولان هرچه زودتر باید برای آن فکری کنند.

وی افزود: فراوانی سیگار در بازار، جذابیت‌های ظاهری همچون شکل، رنگ، طعم و پاکت‌های سیگار، تبلیغات و تلویزیون و تقلید از سلبریتی ها، آگاه نکردن جوانان از خطرات و مضرات سیگار از جمله عوامل اجتماعی روی آوردن به سیگار است که باید از سوی مسوولان و سیاست‌گزاران جامعه مورد توجه قرار گیرد. افزایش مالیات بر
دخانیات می تواند بر کاهش مصرف دخانیات در کشور تاثیرگذار باشد که این مورد به دست  نمایندگان
مجلس گشوده می شود.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: همه آحاد جامعه را به پذیرش مسوولیت اجتماعی در مسیر مبارزه با دخانیات فرا می‌خوانم و امید دارم با در نظر گرفتن نیازهای افراد جامعه به ویژه در حوزه اشتغال، اوقات فراغت، ازدواج، آموزش در مسیر جامعه‌ای پاک و عاری از مواد دخانی گام برداریم.
موسوی گفت: سلامت جسمی و روانی یکی از پایه‌های رسیدن به توسعه اجتماعی است که از مهم‌ترین موانع آن گسترش مواد دخانی است. برنامه های آموزشی عاری از دخانیات در ابتدا باید از درون خانواده‌ها شروع شده، در سطح مدارس گسترش و به بستر جامعه تسری یابد.

وی با بیان اینکه آمارهای نگران کننده افزایش مصرف دخانیات، تنوع مواد مصرفی دخانی و نیز کاهش متوسط سن مصرف کنندگان در کشور هشداری جدی برای در پیش گرفتن راهکار و سیاست‌های نوین جهت مبارزه با این پدیده شوم است، تصریح کرد:  توجه به این امر مهم در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی ضروری است که مصرف دخانیات تنها دارای اثرات جسمی نیست بلکه بزرگ‌تر از آن حاوی تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که این موضوع مداخلات اجتماع محور را ضروری می‌سازد. 


 
 
 
کد مطلب : ۴۹۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما