۰
رییس مرکز تحقیقات بیولوژی سرطان انستیتو سرطان ایران در گفت و گو با سالم خبر:

سالانه 13 هزارنفر از زنان کشور به سرطان پستان مبتلا می‌شوند

سال 97 سرطان پستان سه هزار و 500 زن در کشور قربانی گرفت
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۴۹۷۰
سالانه 13 هزارنفر از زنان کشور به سرطان پستان مبتلا می‌شوند
سالم خبر: رییس مرکز تحقیقات بیولوژی سرطان انستیتو سرطان ایران اعلام کرد: سالانه 13 هزار نفر از زنان کشور به سرطان پستان مبتلا می شوند.

کاظم زنده دل در گفت و گو با سالم خبر گفت: براساس آخرین گزارش طی سال 97 ،  بیش از دو میلیون و 80 هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان پستان در ایران تشخیص داده شده است که از این تعداد سه هزار و 500 نفر جان خود را از دست داده اند.

وی مهمترین عوامل ابتلا به سرطان پستان در کشور را ازدواج نکردن، باردارنشدن و عدم شیردهی به نوزادان دانست و گفت: سلول ها به طور طبیعی به شیوه ای منظم تکثیر می شوند و می میرند و گاهی نیز رشد، تقسیم و مرگ سلول ها دچار اختلال شده و خون یا مایع لنف غیرطبیعی یا توده ای در بدن تشکیل می شود که تومور نام دارد.

وی به توده های خوش خیم و بدخیم سلول های سرطانی اشاره کرد و افزود: توده خوش خیم متشکل از سلول هایی است که محدود به یک ناحیه هستند و نمی توانند در بخش های دیگر بدن پخش شوند که این توده سرطانی نیست. اما توده بدخیم از سلول های سرطان تشکیل شده که گاهی توانایی مهاجرت
و انتشار به بخش های دیگر در بدن را دارند و اگر سلول های سرطانی، تومور دیگری را در محل جدید تشکیل دهند، این حالت سرطان ثانویه یا متاستاز نام دارد.

رییس مرکز تحقیقات بیولوژی سرطان انستیتو سرطان ایران درباره سرطان پستان به عنوان شایع ترین سرطان زنان در جهان بیان داشت: پستان عضوی از بدن است که زنان بیشتر دچار سرطان به آن می شوند و این عضو برای مسایل باروری و شیردهی کودکان کاربرد اصلی دارد.

شیردهی ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد

وی همچنین گفت:  هورمون بدن با بارداری قدرت پستان ها را افزایش می دهد و شیری که در پستان جمع می شود برای نوزاد و مادر نیز مفید است و ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد. البته 50 درصد از سرطان ها با کنترل عوامل محیطی و اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است.

رییس مرکز تحقیقات بیولوژی سرطان انستیتو سرطان ایران با بیان اینکه امکان دارد ابتلا به سرطان پستان از 35 تا 50 سالگی آغاز شود، اظهارداشت: زنان باید از 40 سالگی سالانه برای معاینه پستان ها به پزشک مراجعه کنند و افراد بالای 50 سال
هر دوسال ماموگرافی شوند تا در صورت مشاهده هرگونه عارضه ای درمان هر چه زودتر آغاز شود. وقتی زنان درکشورهای پیشرفته به سرطان پستان مبتلا می شوند هرچه زودتر به عدم پیشرفت بیماری رسیدگی می کنند.

سرطان پستان، تخمدان و رحم با یکدیگر مرتبط اند

زنده دل گفت: ژنتیک در سرطان پستان اهمیت دارد و برخی زنان به لحاظ ژنتیک و ارثی مستعد  ابتلا به این سرطان هستند. این در حالی است که اگر فردی در خانواده ای مبتلا به سرطان پستان شود، امکان دارد که ریسک ابتلا به سرطان رحم یا پستان در اعضای دیگر خانواده افزایش یابد.

وی افزود: این افراد از گروه هایی محسوب می شوند که می توان به آن ها برای عدم پیشرفت بیماری با لاپاراسکوپی، برداشتن تخمدان و رحم کمک کرد.

این متخصص همچنین با اشاره به ابتلا به این سرطان در سنین جوانی گفت: ابتلا این نوع سرطان در سنین پایین تر با ناهنجاریهای کروموزومی در ارتباط است علاوه براین جهش در ژن های BCRA1 و BCRA2 نیز عامل 95 درصد انواع ارثی سرطان‌های سینه و تخمدان و 65 درصد انواع ارثی سرطان سینه محسوب می‌شود.

وی
همچنین از دیگر عوامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان جوان را مصرف قرص‌های ضدبارداری از سنین نوجوانی و بارداری دیرهنگام دانست.

زنده دل علایم سرطان پستان را زخم پوستی، ترشح جدید، قرمزی اگزما در نوک پستان، ضخیم شدن پوست، توده زیربغل، تغییرشکل یا قوام پستان، توده پستان بزرگ شونده ثابت یا سفت اعلام کرد.

وی وزن مناسب، ورزش، خواب منظم شبانه، عدم مصرف سیگار و قلیان و عدم مراجعه مداوم به آزمایشگاه ها و رادیولوژی ها را از ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان پستان دانست که اگر این موارد رعایت شود به سرطان پستان دچار نخواهیم شد.

محدودیت داروهای سرطان پستان جدی نیست

رییس مرکز تحقیقات بیولوژی سرطان انستیتو سرطان ایران در ادامه با بیان اینکه اکثر داروهای سرطان پستان از سوی وزارت بهداشت به خوبی تامین می شود، بیان داشت:  محدودیت داروهای این سرطان خیلی جدی نشده و بسیاری از داروهای مصرفی از تولید داخل تامین شده و از کیفیت بالایی برخوردار است.
 
 
 
 
.
 
 
کد مطلب : ۴۹۷۰
نام شما

آدرس ايميل شما