برخی کالاهای پزشکی نیاز به مجوز به اداره کل تجهیزات پزشکی ندارند

28 خرداد 1398 ساعت 15:46


سالم خبر: در واکنش به شائبه ی حضور برخی شرکت ها و حتی محصولات بدون مجوز در نمایشگاه ایران هلث برخی متولیان آن از جمله رییس اداره کل تجهیزات پزشکی حضور تمامی شرکت ها در این نمایشگاه را منوط بر داشتن مجوز دانسته و حضورشرکت و هر گونه محصول بدون مجوز را تکذیب کردند.

با پیگیریهای سالم خبر روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز توضیح داد که در فصل نمایشگاه های آیین نامه تجهیزات پزشکی آمده است که مجوز برگزاری این نمایشگاه ها باید یا از طرف خود اداره کل تجهیزات پزشکی صادر شود یا از سوی اداره کل استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی. علاوه بر این، در این دستورالعمل آمده است که کالاهای ارائه شده در این نمایشگاه ها، شامل وارداتی یا تولیدی، باید کالاهایی باشند که مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی را نیز داشته باشند.

روابط عمومی این اداره کل تاکید کرده است که با این حال در حاشیه این نمایشگاه ها گاهی کالاهایی عرضه می شوند که جزو دسته کالاهای صنایع جانبی تجهیزات پزشکی محسوب می شوند اما تجهیزات پزشکی نیستند. به عنوان مثال بعضی از هودهای آزمایشگاهی جزو این دسته اند. در واقع چون بازدیدکنندگان اصلی این نمایشگاه پزشکان، مدیران بیمارستان ها، دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی هستند این امکان فراهم می شود که برخی تجهیزات بیمارستانی اما غیر پزشکی هم عرضه شود. این کالاها نیاز به مجوز اداره کل ندارند.

همچنین در توضیح نحوه نظارت بر سلامت کالاهای بیمارستانی غیر پزشکی آمده است: مطابقت مشخصات کالاهایی مانند ترالی بیمار با استانداردهای تعیین شده توسط استاندارد بیمارستانی  بررسی می شود و این ربطی به اداره کل تجهیزات پزشکی ندارد.
 
روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی همچنین آورده است که علاوه بر این ممکن است شرکت تجهیزات پزشکی، کالا یا ملزوماتی را ارائه کرده باشد و مدل دوم و به روز شده آن در دست بررسی باشد اما در نمایشگاه به عنوان نمونه آن را ارائه کرده باشد تا بازدیدکنندگان را از پلن و برنامه های آتی خود مطلع کنند. این کالاها در بخش استعلام های سایت اداره کل نمایش داده نمی شوند و تنها کالاهایی که پروانه ساخت دریافت کرده اند نشان داده می شوند و قابل استعلام هستند.
 
اداره کل تجهیزات پزشکی تاکید کرده است: با همه اینها در همه نمایشگاه های تجهیزات پزشکی گشت های ناظر و بازرسان ما حضور دائمی داشتند تا در صورت بروز یا گزارش تخلفی آن را پیگیری کنند.
 
 


کد مطلب: 4951

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4951/برخی-کالاهای-پزشکی-نیاز-مجوز-اداره-کل-تجهیزات-ندارند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com