۰
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد؛

از نمایندگان مجلس به شدت گلایه مندیم

مصرف دخانیات سالانه ۴۵ هزار میلیارد تومان بر درمان و نظام سلامت کشور تحمیل می کند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۴۹۲۹
از نمایندگان مجلس به شدت گلایه مندیم
سالم خبر: معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به شدت از نمایندگان مجلس گلایه داریم. سطح سواد نمایندگان مجلس باید به گونه ای باشد که حداقل استانداردهای سلامت را بدانند و بتواند برای مردم خود کاری انجام دهند.

به گزارش سالم خبر، عبدالرحمان رستمیان در نشست خبری "شهری عاری از دخانیات"  با بیان اینکه سالانه ۶۰ هزار مرگ بر اثر مصرف دخانیات در کشور رخ می دهد و درصد زیادی از سرطان‌ها به دلیل مصرف سیگار است، بیان داشت: سازمان مدیریت و سازمان برنامه و بودجه تلاش می کند آب و برق را افزایش دهد، اما عوارض سیگار از سال 85 هیچ گونه افزایش نیافته است. 

وی با بیان اینکه قرار بود هر سال و از سال ۸۵ سالی ۱۰ درصد به عوارض سیگار افزوده شود اما این موضوع هنوز تحقق پیدا نکرده است، افزود: از نمایندگان مجلس در این مورد گله مند هستیم. مالیات سیگار از سال ۹۵ تاکنون نه تنها افزایش نیافته که کاهش یافته به طوری که از ۲۷۰۰ میلیارد به ۲۰۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته است، درحالی‌که می‌توانستیم این عوارض را ظرف آموزش در مدارس کنیم، اما باید گفت دلالان و فروشندگان مواد دخانی از این پول بیشترین نفع ممکن را می برند.

ما بهترین نیستیم

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره اقدامات کشورهای مختلف در افزایش عوارض و مالیات بر مصرف سیگار متذکر شد: اکنون کشورهایی مانند عربستان، ترکیه و پاکستان ۷۰ درصد مالیات عوارض مصرف سیگار اختصاص داده‌اند، اما ما تنها ۱۵ درصد در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: صنعت بیمه و اقتصاد کشور با این سقف از مالیات عوارض بسیاری از مصرف دخانیات در کشور همچون تحمیل هزینه ۴۵ هزار میلیارد تومانی درمان و نظام سلامت را متحمل می شوند به طوری که هزینه‌های مستقیم، غیرمستقیم و پنهانی برابر با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بر اقتصاد کشور بر اثر مصرف مواد دخانی تحمیل می‌کند.

رستمیان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه از مصرف سیگار در دانشگاه و مراکز درمانی تحت پوشش افزود: مراکزی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ رسالت کاهش تقاضای مصرف دخانیات را برعهده دارند، ضمن این‌که ما بیمارستان عاری از دخانیات را ایجاد کرده‌ایم و در آن عوارض سیگار و پیامد آن در ایجاد بیماری‌های مختلف را به بیماران معرفی می‌کنیم.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:
امروز اعلام می‌کنیم هر بیمارستان ساختمان و مکانی که مایل باشد عاری از دخانیات باشد، آمادگی هرگونه همکاری با آنان را داریم ضمن آنکه طرح عاری بودن از دخانیات در خوابگاه‌های دانشجویی ما هم در حال اجراست.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بر اطلاع‌رسانی در خصوص عوارض مصرف سیگار در کشور تاکید کرد و گفت: شیوه‌نامه‌ای برای پایین آوردن میزان مصرف سیگار در مراکز آموزشی و دانشگاه‌های تحت پوشش در نظر گرفته شده است و سیاست‌گذاران در این مورد فعالیت بیشتری داشته باشند تا مصرف دخانیات کم شود، اما در حال حاضر سیگار منبع درآمد فروشگاه‌ها شده است؛ چون عوارض مصرف سیگار را در پایین ترین سطح ممکن نگه داشته ایم.

75 درصد افراد سیگاری دوست دارند سیگار را ترک کنند

در ادامه علیرضا نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه و مرکز ملی تحقیقات اعتیاد درباره مصرف سیگار اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مصرف سیگار و وجود ماده نیکوتین در آن موجب می‌شود که مدت زمانی پس از مصرف کردن حالت اجباری مصرف در فرد ایجاد کند به شکلی که ۷۵ درصد از افراد سیگاری اعلام می‌کنند که دوست دارند ترک کنند اما نمی‌توانند این کار را انجام دهند، ضمن این‌که بیماری‌های فشار خون، قلبی و ریوی و انواع سرطان‌ها ازجمله عوارض سیگار است.

وی با اشاره به راهبردهای مختلف برای کاهش مصرف دخانیات بیان داشت: محدود کردن سن مصرف، ممنوعیت فروش نخی سیگار، محدود کردن محل فروش و تبلیغات و وضع مالیات بر سیگار از جمله راهبردها برای کاهش مصرف دخانیات است،‌ اگرچه در گذشته عرضه قلیان در رستوران‌ها ممنوع بود اما امروز این موضوع آزاد شده و باعث افزایش مصرف شده است.

عضو مرکز ملی تحقیقات اعتیاد با اشاره به عوارض خطرناک مصرف قلیان در افراد، تصریح کرد: ممکن است برخی‌ از افراد این تصور را داشته باشند مصرف قلیان خطرناک نیست، آن هم به دلیل این‌که دود آن از آب خارج می‌شود ولی باید بدانیم این موضوع فریبنده است و مصرف قلیان، سیگاری‌های آینده را تربیت می‌کند.

نوروزی با اشاره به این‌که ۱۴ درصد از افراد جامعه دخانیات مصرف کرده
و ۱۱ درصد از افراد نیز مصرف روزانه سیگار دارند، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: باید کارهای پیشگیرانه و آموزشی در خصوص معرفی عوارض سیگار انجام شود و به موضوع رشد مهارت‌های شخصی در مدارس و دانشگاه‌ها توجه شود.

وی با اشاره به موضوع درمان افراد سیگاری گفت: در حوزه مالیات سیگار قرار بود بخشی از آن صرف درمان سیگاری‌ها شود اما عملا این موضوع اتفاق نیفتاده است و مراکز تخصصی ترک سیگار محدود است.

عضو مرکز ملی تحقیقات اعتیاد اضافه کرد: کلینیک تخصصی ترک سیگار در مرکز ملی مطالعات دخانیات راه‌اندازی شده است، ضمن این‌که ارتباط بیماری فعلی افراد با مصرف سیگار نیز به چنین افرادی آموزش داده می‌شود.

سه نوع دود مسموم کننده سیگار

همچنین نرجس توکلی‌نیا متخصص پزشکی اجتماعی با اشاره به انواع مختلف مضرات مصرف سیگار گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سه نوع دود ناشی از مصرف سیگار وجود دارد. نوع اول دودی است که فرد در اثر مصرف آن تنفس می‌کند، دود نوع دوم از انتهای سیگار بلند می‌شود و برای کسانی که در معرض افراد سیگاری و در نزدیکی آنها قرار دارند ایجاد مشکل می‌کند و عوارضی مانند سرطان ریه به دنبال دارد. دسته سوم از دودها، دودی است که آثار آن پس از مصرف سیگار در فضا باقی می‌ماند و بسیار مضر است.
 
 
کد مطلب : ۴۹۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما