معاون کل وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان ممنوع است اما رسانه ملی همچنان تبلیغ می‌کند

مجوز تولید هر کالایی به معنای داشتن مجوز برای تبلیغ نیست

26 خرداد 1398 ساعت 14:54


سالم خبر: معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد: بیشتر تبلیغاتی که در رسانه های نوشتاری، شنیداری و دیداری در مورد کالاهای پزشکی همچون دارو صورت می گیرد، تخلف محسوب می شود.

ایرج حریرچی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: طبق ماده 8 آیین نامه هر تبلیغی در قالب مصاحبه، نوشتاری ، جلسات گفت و گو  و گزارش پیشرفت کار که موجب افزایش مراجعه به فردی و شائبه جلب بیمار را داشته باشد، تخلف است. به عنوان مثال تبلیغ دارو در فضای عمومی تخلف محسوب می شود.

وی افزود: شاهد پزشکانی بودیم که به رسانه های پرمخاطب مراجعه می کنند که در این صورت مراجعات مطب آن ها تا 300 درصد افزایش پیدا می کند و این مسئله به طورقطع خلاف قانون است که اگر ما مشاهده کنیم برخورد قانونی می شود.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه ما هرسال فهرستی از کالاهای  آسیب رسان را براساس قانون و به دستور وزیر بهداشت و درمان به صدا و سیما، سازمان تبلیغات و... ارسال می کنیم، بیان داشت: ممنوعیت این تبلیغ ها در صدا و سیما با توجه به فراگیری آن بیشتر مصداق پیدا می کند اما متاسفانه همچنان شاهد آن در برخی سریال ها و تبلیغات بین برنامه های تلویزیونی هستیم. اگرچه ممنوعیت تبلیغات در بسیاری از استان های کشور رعایت شده است.

حریرچی گفت: طبق قانون، كالاهای آسیب رسان به سلامت تحت هیچ شرایطی نباید تبلیغ شوند و قانون‌گذار برخورد لازم با متخلفان را نیز در دستور كار قرار داده است. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌كند كه در كنار قوانین بازدارنده، آموزش و افزایش آگاهی جامعه نیز لحاظ شود. كاری كه رسانه‌ها دوشادوش وزارت بهداشت باید انجام دهند تا مردم نسبت به ضررهای مصرف كالاهای آسیب رسان به سلامت آگاه شوند.

وی ادامه داد:  ما تذکرات لازم را به صدا و سیما در راستای عدم تبلیغات کالاهای مصرفی مردم دادیم و انتظار می رود همکاری بیشتری در این حوزه صورت بگیرد. البته اجرای ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان نسبت به سال گذشته در کشور بهتر شده است اما هنوز تا حد مطلوب فاصله داریم.

مجوز تولید به معنای تبلیغ نیست

معاون کل وزارت بهداشت افزود: در كشور كارخانه‌های تولید سیگار با مجوز در حال فعالیت هستند و این كالای مضر سلامت تولید و در بازار عرضه می شود اما اجازه تبلیغ ندارد. در نتیجه مجوز تولید الزاما به معنی مجوز تبلیغ نیست. 

حریرچی تاكید كرد: تشخیص و اعلام هرگونه تبلیغات كالاهای آسیب رسان به سلامت بر اساس قانون برعهده وزارت بهداشت است. علاوه بر ممنوعیت تبلیغات، هرگونه ‏تولید و واردات و عرضه كالاهای آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف مشمول عوارض سلامت است و حداقل ۱۰ درصد قیمت كالا باید برای عوارض سلامت درنظر گرفته ‏شود.‏ 

به گفته وی وزارت بهداشت معتقد است كه غذاهای شیرین و پرنمك ضرر دارد و این به این معنی نیست كه تولیدش ممنوع است، بلكه ‏تبلیغ این كالاها ممنوع است.‏
 


کد مطلب: 4924

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4924/تبلیغ-کالاهای-آسیب-رسان-ممنوع-اما-رسانه-ملی-همچنان-می-کند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com