ادامه اجرای طرح تحول سلامت در گرو عمل به تعهدات شرکا

14 فروردين 1397 ساعت 12:14


سالم خبر :  وزیر بهداشت با ابراز تاسف از آنچه که "فاصله بین وعده و عمل در طرح تحول نظام سلامت خواند"، گفت: ادامه اجرای این طرح در گرو عمل به تعهدات از سوی تمامی شرکای این طرح است.
 
به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی و در کل آموزش عالی کشور نیازمند توجه ویژه مجلس و دولت است، گفت: اگر خواهان حل شدن گره‌ها و مشکلات کشور هستید باید این مشکلات را به صورت علمی اداره کنیم و این مسئله نیز عملی نیست مگر اینکه افرادی شایسته در مسند و مسئولیت‌های ویژه قرار گیرند.
 
وی با بیان اینکه تصمیم سازی‌ها در مدار علمی محقق می‌شوند، تصریح کرد: مظهر این گونه تصمیم‌سازی‌ها دانشگاه و آموزش عالی است و همانگونه که می‌بینیم کشورهایی که به این حوزه‌ها توجه داشته‌اند هم اکنون شاهد ثمره‌ها و نتایج آن هستند.
 
وی همچنین با اشاره به طرح تحول سلامت عنوان کرد: گره این طرح نیز همین جاست. متاسفانه در رابطه با این طرح فاصله بین وعده و عمل بسیار زیاد است.
 
هاشمی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از افتخارات علمی ایران است، عنوان کرد: در دنیای امروز برای رشد و ارتقا باید با رودخانه عظیم علمی دنیا همگام و همراه شویم؛ چرا که به صورت برکه نمی‌توانیم رشد کنیم.
 
وی با تاکید بر اهمیت بین‌المللی شدن فعالیت‌های علمی و سایر فعالیت‌های دانشگاه تصریح کرد:‌ در تمامی حوزه‌ها باید به بعد بین‌المللی فعالیت‌ها توجه داشته باشیم؛ چرا که تنها در این صورت می‌توانیم پیشرفت کنیم.
 
هاشمی همچنین با تاکید بر اینکه تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری نیز در گرو همین امر است، ‌ گفت: در صورتیکه ارتباطات بین‌المللی و صادرات را ارتقا دهیم، در این راستا موفق خواهیم شد.
 
وی همچنین با بیان اینکه ارتقای تعداد مقالات و اعداد و ارقام در این رابطه نباید تنها هدف و افتخار دانشگاه باشد، ‌ گفت: باید بتوانیم در تولید ثروت و فناوری نیز در این راستا پیشرفت و موفقیت کسب کنیم.
 
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود موضوع بهداشت و درمان را از مشکلات جدی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران عنوان کرد و گفت: خیلی حیف است که وقت مسئولان ارشد و مدیران ممتاز دانشگاه‌هایی در این تراز، صرف اداره بیمارستان‌های درمانی و مراکز بهداشتی شود؛ چرا که خیلی از این مسئولیت‌ها قابل واگذاری است.
 
وی با بیان اینکه منظورم در این رابطه ایجاد بهداری سابق و یا جدایی آموزش عالی از وزارت بهداشت نیست، گفت: مشکل عمده این است که بخش زیادی از انرژی و توان مسئولان ارشد دانشگاه‌ها در حال حاضر صرف دو مقوله‌ای شده که اصلا سنخیتی با بقیه ماموریت‌های دانشگاه که همان حرکت در مرز دانش و فناوری است، ندارد. باید یک نفر مسئول برای بهداشت و درمان و یا سازمانی در این رابطه تعبیه شود تا دانشگاه بتواند با سرعت بیشتری به ماموریت‌های اصلی خود بپردازد.
 
هاشمی همچنین با اشاره به اجرای برنامه اصلاح آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: باید ببینیم اجرای این برنامه چه نتایج و موفقیت‌هایی داشته تا بتوان آنها را در سایر دانشگاه‌ها نیز اجرا کرد؛ چرا که استفاده از روش‌های نوین آموزشی برای ارتقای مهارت دانشجویان بسیار مهم و ضروری است.
 
وی با بیان اینکه تربیت پزشک عمومی، ماما، دندانپزشک و سایر پزشکان و ... از مسئولیت‌های اصلی دانشگاه‌ها است، ‌ گفت: باید برنامه‌ای تدوین شود تا دانشجویان از همان ابتدا بتوانند وارد محیط درمانی شده و به عبارت دیگر در محیط و فیلد مربوطه آموزش ببینند؛ چرا که در حال حاضر بیگانگی دانشجویان با محیط‌ مربوطه از مشکلات اصلی ارائه خدمات است.
 
وی با بیان اینکه فاصله بین انتظار مردم و آنچه که ما به عنوان دانشجوی پزشکی تربیتی کرده‌ایم، بسیار زیاد است، ‌ گفت: به عنوان نمونه می‌توان برنامه‌ای تدوین کرد تا دانشجویان از همان ابتدا در مراکز جامع سلامت حضور پیدا کرده و به عبارت دیگر در محیط واقعی آموزش ببینند.
 
وزیر بهداشت همچنین با اشاره به مشکلات طرح تحول سلامت عنوان کرد: این طرح با اصرار از طرف دولت شروع شد به این امید که اعتبارات لازم برای آن محقق شود. این در حالیست که هنوز این اتفاق نیفتاده، بنابراین ادامه اجرای این طرح در گرو عمل به تعهدات از سوی تمامی شرکای این طرح است.
 
 


کد مطلب: 492

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/492/ادامه-اجرای-طرح-تحول-سلامت-گرو-عمل-تعهدات-شرکا

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com