۰
۱
دبیرکل جممعیت کنترل دخانیات کشور مطرح کرد:

امسال بدترین نمره مالیات بر سیگار در جهان را به ایران دادند

54 نماینده مجلسی که استفساریه خارج شدن قهوه خانه‌ها از شمول اماکن عمومی را امضا کرده اند کیستند؟
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۴۹۱۸
امسال بدترین نمره مالیات بر سیگار در جهان را به ایران دادند
سالم خبر: امسال در کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات در حالی مدال بدترین نمره مالیات بر سیگار در جهان بر گردن ایران آویخته شد که رژیم صهیونیستی با نرخ 85 درصد مالیات بر سیگار پس از کشور بوسنی در جایگاه دوم در این باره ایستاد.

مبارزه با دخانیات و کنترل مصرف آن در کشور ما حامیان بسیاری ندارد و به نوعی دغدغه‌ی مسوولان کشور نیست. از سویی اگرچه وزارت بهداشت و درمان سعی در بالا بردن نرخ مالیات سیگار و ایجاد محدودیت برای نرخ مصرف آن می کند اما از سویی دیگر وزارت صنایع حامی این صنعت است و برخی نمایندگان امضای خود را پای هر سند حمایتی از این صنعت می اندازند.

محمدرضا مسجدی در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات با بیان اینکه وضع دخانیات در کشور نابسامان است، اظهار کرد: توجهی به این موضوع در کشور نیست.
به گفته ی او بی توجهی به این مقوله تا آنجا پیش رفته است که 54 نماینده مجلس استفساریه خارج شدن قهوه خانه از شمول اماکن عمومی را امضا کرده اند. اگر چه مسجدی از افشای نام  این نمایندگان استنکاف کرد.

دبیرکل جممعیت کنترل دخانیات کشور همچنین اعلام کرد: مالیات سیگار
از سال ٨۵ تا٩٨ باید ١۴٠ درصد افزایش پیدا می‌کرد اما با وجود اینکه قیمت سیگار از بهمن تاکنون چند برابر شده اما ریالی از افزایش سیگار به جیب دولت نرفته و سودها نصیب واردکنندگان و تولیدکنندگان و دلالان شده است.

وی همچنین درباره عضویت ایران در کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات گفت: از سال ٨۵ عضو معاهده و این کنوانسیون هستیم که همانند معاهده انرژی هسته‌ای است و به طور مداوم مسوولان جهانی پیروی از کنوانسیون را در ایران بررسی می‌کنند و امسال بدترین نمره مالیات به سیگار در دنیا را به جمهور اسلامی ایران دادند.

مسجدی افزود: طبق این کنوانسیون ٧٠ درصد قیمت خرده فروشی سیگار باید مالیات اخذ شود در حالی که متاسفانه در این زمینه عملکرد خوبی نداریم.

وی افزود:  ایران ضعیف ترین کشور در کنترل دخانیات است و دولت به مالیات دخانیات اعتقاد ندارد و این در حالی است که روزانه ٢٠ میلیارد تومان خرج سیگار و سالیانه ١٠٠ هزار میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود.

مسجدی با بیان اینکه دولت اعتقادی به مالیات بر دخانیات ندارد، گفت: کارشناسان سازمان بهداشت جهانی ٨
جلسه در ایران جلسه گذاشتند و به خرج سازمان بهداشت جهانی افرادی را برای آموزش به ترکیه فرستادن تا مالیات بر سیگار افزایش پیدا کند، اما متاسفانه حتی این اقدام‌ها نیز موثر نبود.
 
سال گذشته بیش از ۵٠ میلیون دلار واردات سیگار داشتیم

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه ما در همه چیز به جز سیگار تحریم هستیم، گفت: طی۴٠ سال پس از انقلاب ما تحریم بودیم و سال گذشته بیش از ۵٠ میلیون دلار واردات سیگار داشتیم و حتی سیگار آمریکایی به ایران وارد می‌شود ما یکی از کشور‌هایی هستیم که بالاترین رقم اعتیاد در جوانان را در جهان داریم.

وی ادامه داد: وزارت علوم و بهداشت از مهرماه ٩٧ دانشگاه بدون دخانیات را ابلاغ کرده است و وزارت بهداشت طرح بیمارستان بدون دخانیات را دنبال می‌کند و در این طرح تا ١٠٠ متری بیمارستان سیگار عرضه نخواهد شد و در سال بیش از ٢٢ میلیون نفر به بیمارستان‌ها می‌آیند و می‌توان از این ظرفیت برای مبارزه با دخانیات استفاده کرد.

وزیر ارشاد از سال 85 در جلسات ستاد مبارزه با دخانیات غیبت دارد

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات
تصریح کرد: وزارت ارشاد جزو ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات است اما از سال ٨۵ تا به حال وزیر ارشاد یک بار هم در جلسات ستاد شرکت نکرده است.

وی همچنین گفت: به دلیل ممنوعیت تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم سیگار، مقرر شده بود از سال ٩٧ در هیچ فیلم سینمایی سیگار مصرف نشود، اما همچنان در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی تبلیغ سیگار را می‌کنند. صدا و سیمای ما نیز در مبارزه با دخانیات قوی عمل نکرده است.

مسجدی گفت: دولت در ۵ ردیف اول، تخصیص ارز واردات کاغذ سیگار و توتون را قرار داده است و مراجع تقلید نسبت به این موضوع به دولت انتقاد دارند در حالی که به گوشت و شکر ارز دولتی نمی‌دهند و مردم در مضیقه هستند، اما به سیگار ارز دولتی می‌دهند.

وی ادامه داد: سال ٩۴ تعداد کارخانه‌های دخانیات ٩ مورد بود و تا سال ٩٨ تعداد کارخانه‌ها به ١٧ مورد رسید و سود صنعت دخانیات  در مصرف است. مصرف قلیان در دختران چند برابر شده است و قانون و آیین نامه برای مبارزه با دخانیات زیاد داریم، اما هیچ کدام از قوانین در اصناف و وزارت صمت اجرا نمی‌شود.
 
 
کد مطلب : ۴۹۱۸
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وقتی ایران از نظر ظرفیّتهای استفاده‌نشده‌ی طبیعی و انسانی در رتبه‌ی اوّل جهان است و بدترین نمره مالیات بر سیگار در جهان را به ایران دادند و تولید سیگاردر کشور هم حدودا 3 برابر شده است؛ آیا شک به صداقت دولت اشتباه است؟؟؟!!!!!!