نقدی بر سامانه تیتک:

سامانه تیتک سامانه کار فرما محور است

 لیلا وکیل زاده عضو هیات مدیره انجمن صنفی مسوولین فنی صنایع غذایی آرایشی بهداشتی استان اصفهان  

25 خرداد 1398 ساعت 12:29


سالم خبر: سامانه ttac با هدف تسهیل و تسریع  در امور ترخیص مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی، بهداشتی و کمک به بهبود فرایندها آغاز بکار کرد و در ادامه جهت صدور کارت فعالیت مسوولین فنی در سطح کشور فعالیت خود را گسترش داد همچنین با هدف کاهش زمان فرایندهای اداری و در جهت مبارزه با فساد و کاهش تخلفات اداری این سامانه راه اندازی شد. 
 
بدین منظور کلیه مسئولین فنی و مدیران عامل در سطح کشور ملزم به ثبت نام در بخش اشخاص حقوقی و حقیقی سامانه و اخذ کد کاربری  ورمز عبور شدند. 
منطقی تر بود ابتدا سامانه به صورت آزمایشی در یکی از استان های کشور اجرایی می شد و پس از آسیب شناسی و رفع نوافص موجود در کل کشور به اجرا درمی‌آمد.

اکنون با گذشت نزدیک به یک سال از اجرایی شدن دریافت کارت مسئول فنی از طریق سامانه تیتک لزوم توجه جدی به اصلاح ایرادات وارد به این سامانه بشدت احساس می شود. 

لازم به ذکر است در سال گذشته انجمن های کل کشور طی نامه های مشترکی  نواقص و اشکالات  وارد بر سامانه  را بصورت مکتوب به سازمان غذا و دارو ارایه کردند اما تاکنون هیچگونه ترتیب اثری جهت  رفع نواقص  انجام نپذیرفته است. 

سامانه تیتک سامانه کار فرما محور است

در گذشته پروانه مسوولین فنی پس از تایید مدارک آنان در کمیته فنی استان به مدت پنج ساله  از سوی وزارت بهداشت و درمان صادر می شد.در حال حاضر پروانه مسوول فنی از طریق کارتابل کارفرما انجام می پذیرد و نحوه انجام آن از طریق ارسال پیام دعوت به همکاری و قبول همکاری از طریق مسوول فنی تنها با کلیک یک گزینه انجام می پذیرد .

کارت مسوول فنی صادره ، یکساله همراه با امضای کارفرما و به صورت پرینت صادر می شود .بدون توجه به لزوم بارگذاری قرارداد قانونی مورد تایید انجمن ها و یا تسویه حساب و استعفانامه مسئول فنی قبلی بدون شک توجه به امنیت شغلی و جایگاه حرفه ای  و نقش تاثیر گذار مسئولین فنی به عنوان ناظرین کیفی و نمایندگان غذا و دارو در کارخانجات مواد غذایی و آرایشی  و بهداشتی در سامانه مزبور تاثیر بسزایی در تولید محصولات با کیفیت  و تضمین کیفیت محصولات مطابق استانداردهای   سازمان‌های مربوط است. 

ایرادات وارد بر سامانه به شرح زیر است:

  1. 1. عدم بارگذاری استعفا نامه و تسویه حساب مسوول فنی در سامانه 

    2. عدم بارگذاری قرارداد قانونی مورد تایید انجمن های کشور 

    3. اجرای طرح رتبه بندی کارخانجات و مسوولین فنی در هاله ای از ابهام 
        در صورت اجرایی شدن طرح رتبه بندی کارخانجات مزبور ملزم به گزینش مسئول فنی مطابق با prp اخذ شده از سوی کارخانه است .همچنین مسوولین فنی  نیز با توجه به سابقه کار ، امتیاز آموزشی ،مدرک تحصیلی و... جهت گزینش آنها اعمال می شود. 
  1. 4. عدم امکان ویرایش واصلاح اطلاعات وارد شده 

    5.  عدم امکان ثبت و معرفی مسئول فنی جانشین در سامانه تیتک 

    6.  عدم بارگذاری عناوین کاربردی و تخصصی آموزشی در سامانه تیتک
                                                                                                                                   
 


کد مطلب: 4911

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4911/سامانه-تیتک-کار-فرما-محور

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com