۰
رییس مرکز پیوند و بیماری های وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

تهرانی‌ها در رتبه نخست اهداکنندگان عضو ناشی از مرگ مغزی ایستاده اند

بدخواهان کشور به دنبال ضربه زدن به حوزه پیوند عضو هستند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۴۸۸۷
تهرانی‌ها در رتبه نخست اهداکنندگان عضو ناشی از مرگ مغزی ایستاده اند
سالم خبر: رییس مرکز پیوند و بیماری های وزارت بهداشت اعلام کرد: در سال 97، 923 پیوند  و در سال 96 ، 926 پیوند عضو در کشور انجام شده که جای هیچ شک و تردیدی نیست که درصد اهدای عضو در سال 97 نسبت به سال های قبل کاهش یافته است. اما این کاهش چنان چشمگیر نیست که بدخواهان کشور با آمارهای نادرست به این حوزه که به عنوان قله پزشکی دنیا از آن نام برده می شود به دنبال ضربه زدن هستند.

مهدی شادنوش در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت:همه باید حواسمان باشد در زمین بدخواهان بازی نکنیم.

رییس مرکز پیوند و بیماری های وزارت بهداشت  افزود: رتبه اهدای عضو ایران در رنکینگ جهانی ۲۶ است اما می تواند وضعیت بهتر داشته باشد و البته با توجه
به فعالیت‌هایی که آغاز شده نتایج بهتری در انتظار خواهد بود و امسال نیز جهش خوبی را شاهد خواهیم بود چون چالش‌های موجود در سال ۹۷ رفع شده است.

شادنوش با بیان اینکه ایران در منطقه و غرب آسیا به عنوان کشور برتر در پیوند عضو است، بیان داشت: درمان در حوزه سلامت در صورت آماده سازی زیرساخت ها و ارائه خدمت کننده همچون پزشک حضور داشته باشد، فرآیند درمان به خوبی پیش می رود.

وی اظهارداشت: روند رشد اهدای عضو در ۱۸ سال گذشته در ایران ۶۰ برابر شده است البته در مقیاس جهانی شاخص قابل قبولی نیست چون کشوری همچون چین طی ١٠ سالی که موضوع اهدای عضو را با جلسات آموزشی متخصصان کشور ما آغاز کرده در زمینه اهدای عضو رشد
۱۲۲ برابری داشته است.

رییس مرکز پیوند و بیماری های وزارت بهداشت  با بیان اینکه آمار پیوند کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده رو به افزایش است و امیدواریم این آمار روند ثابت، منطقی و مناسبی پیدا کند، تصریح کرد: بالاترین میزان فعالیت دانشگاه ها در حوزه پیوند و در چهار آیتم پیوند قلب، کبد، کلیه از مرگ مغزی و کلیه زنده مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بعد از آن به ترتیب دانشگاه های شهید بهشتی، تهران، ایران، مشهد و اصفهان است.  

شادنوش گفت: اهداکنندگان عضو مرگ مغزی در شش ماهه نخست سال 97 در تهران بالاترین تعداد و استان های مشهد، فارس، اصفهان و یزد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه در سال 96 بالاترین
اهدای عضو را طی چند سال اخیر داشتیم، گفت: فقط 926 نفر، اعضای خود را اهدا کردند که در برابر حدود چهار هزار مرگ مغزی در کشور که امکان اهدا عضو داشتند 25 درصد به حساب می آیند. این در حالی است که یک فرد می تواند هشت عضو را اهدا کند و اگر هر کدام از این افراد تنها سه عضو اهدا کنند به طور حتم لیست انتظار از میان برداشته می شود.

فرهنگ سازی مهمترین رکن اهدا و پیوند

شادنوش ادامه داد: در صورتی که فرهنگ اهدا و پیوند در جامعه وجود نداشته باشد اگر همه‌ی زیرساخت ها هم آماده باشد درمان در حوزه پیوند پیش نمی رود. اگر فرهنگ سازی درست توسط رسانه های جمعی و تاثیرگذاران اجتماعی صورت بگیرد اهدا و پیوند عضو به خوبی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره
به اینکه برای اهدای عضو، نیازمند ترویج فرهنگ آن هستیم، گفت: باید اطلاع رسانی شود کسی که دچار مرگ مغزی می شود، تحت هیچ شرایطی امکان بازگشت به حیات را نخواهد داشت و تنها ساعات محدودی را برای تصمیم گیری در خصوص اهدا زمان دارند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: امروز که اهدا به عنوان یک عمل ایثارگرانه در جامعه شناخته می شود،  بستری برای چگونگی پیشرفت فرهنگ اهدا در کشور محسوب می‌شود که رسانه های جمعی، ارگان ها و سازمان های مختلف اجتماعی، فعالان اجتماعی همچون بازیگران، هنرمندان،  ورزشکاران و مراجعی که تاثیرگذار هستند، فرهنگ سازی اهدا عضو را یک وظیفه اجتماعی می دانند.
 
 
کد مطلب : ۴۸۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما