۰
مشاور اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو؛

هشدار؛ عوارض هولناک لوازم آرایشی مترویی

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۴۸۸۳
هشدار؛ عوارض هولناک  لوازم آرایشی مترویی
سالم خبر : مشاور اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره عوارض هولناک لوازم آرایشی تقلبی در مترو و کف خیابان هشدار داد.
 
به گزارش فانا، محمد بقایی، داروساز، پژوهشگر صنعت کازمتیک و مشاور اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، درباره لوازم آرایشی ارزان قیمت و ارتباط آن با کیفیت این محصولات سلامت محور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قیمت تعیین کننده کیفیت کالا نیست و نمی‌توان از طریق این فاکتور به اصل یا تقلبی بودن آن پی برد اما به هرحال در همه دنیا قیمت یک فاکتور مهم برای تشخیص سلامت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شود.
 
عوارض خطرناک لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق
 
وی ادامه داد: وقتی قیمت یک کالا بسیار پایین‌تر از ارزش تمام شده محصول به فروش می‌رسد آنجاست که باید به تقلبی بودن آن شک کرد به عنوان مثال وقتی قیمت یک لوازم آرایشی در خارج ایران ۱۰ دلار است و با ارز نیمایی اگر بخواهیم حساب کنیم رقم بالایی می‌شود، اما در بازار در مکان‌هایی مانند کوچه و خیابان و مترو به قیمت ۵ یا نهایت ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد این یک هشدار برای مشکل دار بودن سلامت کالا به حساب می‌آید.
 
بقایی با اشاره به عوارض خطرناک لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق اظهار کرد: لوازم آرایشی تقلبی خطرات هولناکی برای مصرف کننده دارد که از جمله آن می‌توان به آلرژی، خارش و در دراز مدت عوارض پوستی و آسیب کبد و کلیه اشاره کرد و این لوازم آرایشی تقلبی عوارض خطرناکی به سلامت افراد وارد می‌کند.
 
بهترین محل‌ها برای خرید لوازم آرایشی 
 
مشاور اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به بهترین محل‌ها برای خرید لوازم آرایشی اصل و سلامت بیان کرد: بهترین و قانونی‌ترین محل برای عرضه لوازم آرایشی بهداشتی داروخانه است چرا که یک فرد تحصیلکرده در حوزه آرایشی و بهداشتی در داروخانه فعالیت می‌کند که نقش یک مسئول فنی، مدیر و کارشناس را دارد و می‌تواند بهترین مشورت‌ها و نظارت‌ها را در سلامت لوازم آرایشی و بهداشتی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: بعد از داروخانه فروشگاه‌هایی که پروانه کسب مرتبط دارند و مورد بازرسی ویژه قرار می‌گیرند محل مناسب خرید لوازم آرایشی هستند.
 
راه شناسایی لوازم آرایشی اصل و تقلبی
 
بقایی با اشاره به روش تشخیص لوازم آرایشی اصل از تقلبی بیان کرد: در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی اصل بهترین و مطمئن‌ترین راه برای شناسایی اصالت کالا توجه به برچسب اصالت کالا بوده که به شکل یک برچسب زردرنگ بر روی محصول نصب شده است و نواری بر روی آن وجود دارد که اگر این نوار را خراش دهیم به کدی می‌رسیم که با ارسال کد به سامانه پیامکی می‌توان از اصالت و تاریخ مصرف کالا و تمام اطلاعات مربوط به آن اطمینان حاصل کرد.
 
مشاور اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو به مزایای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی از داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر محصول آرایشی و بهداشتی از داروخانه خریداری شود و برچسب اصالت داشته باشد در صورتی که فرد پس از مصرف دچار مشکل شود داروخانه ملزم به پاسخگویی و ارائه فاکتور قانونی است.
 
وی ضمن هشدار درباره خرید لوازم آرایشی و بهداشتی از مترو و کف خیابان اظهار کرد: هر محصولی که از مترو یا کف خیابان خریداری می‌شود حتی اگر برچسب داشته باشد این احتمال وجود دارد که برچسب آن تقلبی باشد از طرفی پس از خریداری کسی پاسخگوی خریدار برای عوارض بعدی نخواهد بود.
 
بقایی با اشاره به قاچاق لوازم آرایشی تقلبی از برخی کشور‌ها به ایران بیان کرد: پاکستان، امارات متحده عربی، چین، هند و بنگلادش محل اصلی تولید لوازم آرایشی تقلبی هستند که در مترو و کف بازار به فروش می‌رسند و کسانی که بر بازار نظارت دارند باید درباره فروش لوازم آرایشی تقلبی در این مکان‌ها پاسخگو باشند.
کد مطلب : ۴۸۸۳
نام شما

آدرس ايميل شما