سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در دومین نمایشگاه ایران هلث:

من خود فرمانده این قرارگاه‌ام

بنا نداریم نظام کنسرسیومی راه بیندازیم، بلکه در قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی مدیریت به صورت مشارکتی انجام می‌شود

19 خرداد 1398 ساعت 14:49


سالم خبر: وزیر بهداشت و درمان گفت: در نخستین گام پس از انتصاب خود به عنوان وزیر بهداشت، یکی از پا‌ک‌ترین دوستان و برادرم یعنی دکتر پیرصالحی را به عنوان رییس سازمان غذا و دارو منصوب کردم اما بعدا متوجه شدم که نیاز به سازوکار جدیدی به مانند قرارگاه برای مدیریت شرایط نیاز داریم که در همین راستا قرارگاه را ایجاد کردیم و خود فرمانده ام.

به گزارش سالم خبر سعید نمکی امروز در بیست و دومین نمایشگاه ایران هلث امسال را یکی از سخت‌ترین سال‌های بعد از انقلاب و با هجمه‌های اقتصادی بسیار خواند و درباره ایجاد قرارگاه در سازمان غذا و دارو گفت: اولین هدف از ایجاد این قرارگاه این بود که با سرعت بیشتر و با یک آرایش مناسب‌تر در مقابل این هجمه‌ها عمل کنیم و بنده خودم فرماندهی این قرارگاه را بر عهده گرفتم و با تمام اختیاراتم به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این عرصه عمل می‌کنم. همچنین آقای دکتر شانه ساز را به عنوان سرپرست و مدیر اجرایی سازمان غذا و دارو منصوب کردم تا با آرایش جهادی جدید سازمان غذا و دارو را برای مقابله با این شرایط بسیج کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در شرایط پیچیده‌ای به سر می‌بریم و برای شرایط پیچیده هم باید سازماندهی مناسبی داشته باشیم. در عین حال دومین هدف‌مان در این قرارگاه این بود که درها را به روی همه افرادی که می‌خواهند در این حوزه گام‌های مثبتی بردارند اعم از تولید کننده و وارد کننده باز کنیم و اجازه ندهیم که افراد از پیچ و خم‌های بوروکراتیک خسته شوند. ما در سازمان غذا و دارو در صددیم که شفافیت کامل برقرار کنیم تا هیچ کسی نتواند چیزی را کم یا زیاد کرده و یا نوبت پرونده‌ای را جلو بیندازد.

وی در مراسم رونمایی از ۲۳ کالای پزشکی تولید داخل، گفت: اولین روزی که وارد وزارت بهداشت شدم، ابلاغ کردم که حتماً باید از تولید داخلی حمایت کنیم و اعلام کردم که اجازه ورود هیچ محصولی که تولید داخلی‌اش وجود دارد را نخواهیم داد و امروز هم بر همان عهد و میثاق ایستاده‌ایم و در حال حاضر شاهد رشد و شکوفایی این رویداد عظیم ملی هستیم.

وی افزود: در ادبیات توسعه جهان تعاریف زیادی از توسعه وجود دارد. یکی از تعاریف توسعه این است که می‌گویند کشوری توسعه یافته نشد مگر اینکه از مسیر اتکا به تولید ملی گذشت و این موضوع به معنی صنعتی شدن است. آن هم به عنوان پروسه گذار از توسعه نیافتگی به توسعه یافتگی و یکی از مواردی است که همه کشورهای توسعه یافته آن را طی کرده‌اند. البته باید توجه کرد که صنعتی شدن با صنعت‌دار شدن دو مقوله متفاوت است. ما می‌توانیم صنعت‌دار شویم اما صنعتی نباشیم. کشورهایی هستند که ماشین‌آلات صنعتی دارند اما فرهنگ تولید ملی را تجربه نکرده‌اند و به نوعی سوار موج توسعه یافتگی با ابزار دیگران شده‌اند.
امسال از سخت‌ترین سال‌های بعد از انقلاب است

وزیر بهداشت ادامه داد: کشور ما روزهای سخت جنگ را طی کرده است و امروز هم در یکی از سخت‌ترین برهه‌های این مملکت هستیم. من مدیر روزهای سخت نفت شش و هفت دلاری بوده‌ام، اما به شما می‌گویم که امسال یکی از سخت‌ترین سال‌هایی است که بعد از انقلاب و با هجمه‌های اقتصادی بسیار آن را تجربه می‌کنیم. البته تردید ندارم که با تکیه بر توانمندی‌های درون مرزهای این مملکت ما از این ایام با سرافرازی خواهیم گذشت و به دنیا ثابت می‌کنیم که ایرانیان مردمانی نیستند که بتوان آنها را به راحتی به زانو درآورد. ما در بدنه دولت و دستگاه‌های اجرایی به همین توانمندی‌ها تکیه کرده‌ایم.

ماهانه یک جلسه

نمکی ادامه داد: یکی از دلایل خستگی و کوچ جوانان ما این است که احساس بی‌عدالتی می‌کنند. ما قفل‌ها را باز خواهیم کرد. در عین حال یکی دیگر از اقدامات‌مان ایجاد یک مدیریت مشارکتی در این راستا برای اولین بار در سازمان غذا و دارو است و از ذینفعان این حوزه دعوت کرده‌ایم که یک شورای مشورتی ایجاد کنند و ماهانه یک جلسه با آنها برگزار می‌کنیم.

طلب ۹هزار میلیاردی از تامین اجتماعی را وصول می‌کنیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه در عین حال به طور قطع مطالبات تولید کنندگان، توزیع کنندگان و بیمارستان‌ها را هم پیگیری می‌کنیم، گفت: از زمانی که وزارت بهداشت را تحویل گرفتم با حجم زیادی از مطالبات روبه رو بودم. در حال حاضر هم تنها ۹ هزار میلیارد طلب از سازمان تأمین اجتماعی داریم و این طلب را از تامین اجتماعی وصول می کنیم.

بی‌کیفیت‌ها پروانه نمی‌گیرند

وی با تاکید بر اینکه درهای سازمان غذا و دارو را به روی همه تولید کنندگان و وارد کنندگانی که درست کار کنند، باز می‌گذاریم، گفت: همچنین سعی می‌کنیم گره‌ای بر گره‌های قبلی نزنیم و تلاش می‌کنیم که در تشکیلات ما رانتی به کسی داده نشود و از کسی هم درخواست باج نکنند، اما همانطور که به واردات رانت نمی‌دهیم، قرار نیست به تولید کنندگان داخل هم رانت دهیم. بنده متولی سلامت شهروندان این کشور هستم. حتی سلامت توریست‌هایی هم که وارد کشور می‌شوند بر عهده ماست. بنابراین قرار نیست اجازه ورود محصول و فرآورده کم کیفیت و یا بی‌کیفیت به بازار را بدهیم. چون باید پاسخگوی سلامت مردم باشیم. بنابراین تولید کنندگان از ما انتظار نداشته باشند که به محصولات بی کیفیت پروانه دهیم.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره قیمت گذاری تجهیزات پزشکی نیز گفت: درباره قیمت‌ها به همکارانم اعلام کرده‌ام که قیمت‌ها را بهتر ببینند و حتی آنها را بر اساس ارز نیمایی محاسبه کنند، اما تا زمانی که تولید کننده بتواند بازار رقابتی و صادراتی پیدا کرده و قیمت تمام شده را کاهش دهد. به هر حال ما به عنوان دولت و خریدار عمده تجهیزات پزشکی باید قدرت چانه زنی داشته باشیم و بیمه‌ها باید بتوانند خرید راهبردی انجام دهند. بنابراین تولید کنندگان باید قیمت تمام شده و هزینه‌های سرباری را کاهش دهند. در عین حال شرکت‌های دانش بنیان هم بدانند که وزارت بهداشت خانه آنهاست و وزیر بهداشت هم کارگزار آنهاست و درب‌های سازمان به روی شما باز است. بنده افتخارم این است که اثبات کنیم که ما توانمندترین نیروهای خلاق را در کشور داریم و با تکیه بر تولید داخل و سرمایه‌های ملی و وارد کنندگان منصف می‌توانیم آینده‌ای روشن را رقم زنیم.

صادرات ۳۰ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی 

سعید نمکی در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی ایران هلث با حضور در جمع خبرنگاران نیز گفت: ما در شرایط تحریم با تکیه بر توان تولید داخلی و با حمایت تولیدکنندگان می‌توانیم مشکلات را به حداقل و یا حتی به صفر برسانیم.

وی از صادرات ۳۰ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی در سال گذشته خبر داد و افزود: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی محصولات با کیفیت مطلوب و دارای استانداردهای بین‌المللی را در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند.

نمکی در پاسخ به سوالی درباره تفاهم نامه ایران با کشور عراق در زمینه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به این کشور، گفت: از دو ماه آینده طی تفاهم‌نامه‌ای که با کشور عراق منعقد کرده‌ایم، صادرات دارو و تجهیزات پزشکی از ایران به عراق انجام خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو، گفت: بنا نداریم نظام کنسرسیومی راه بیندازیم، بلکه در قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی مدیریت به صورت مشارکتی و با نظر شورای مشورتی سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

 نمکی تاکید کرد: در نمایشگاه ایران هلث امسال تعداد تولید کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و از ۲۳ کالای تجهیزات پزشکی تولید داخل نیز رونمایی شده است.


کد مطلب: 4861

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4861/خود-فرمانده-این-قرارگاه-ام

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com