مدیرعامل انجمن ام اس ایران در گفت و گو با سالم خبر:

مجلس و دولت بودجه مناسبی به گروه بیماران خاص اختصاص ندادند

تعداد مبتلایان به بیماری ام اس رو به افزایش است

13 خرداد 1398 ساعت 18:53


سالم خبر: مدیرعامل انجمن ام اس ایران اعلام کرد: قرار گرفتن بیماران مبتلا به ام اس در گروه بیماران خاص تاثیر مثبتی بر زندگی این بیماران نداشت.

عبدالحسین هوشمند در گفت و گو با سالم خبر افزود: ایران بیش از70 هزار بیمار مبتلا به ام اس دارد. در تهران 19 هزار بیمار و 7 هزار بیمار هم در شهرستان‌ها ثبت شده‌اند. از فروردین سال 97 تا اردیبهشت ماه 126 و تا پایان خرداد ماه سال جاری 156 نفر بیمار مبتلا ام اس در تهران به جمع این خانواده در کشور افزوده شده است.

وی تاکید کرد که پیش‌بینی می شود این تعداد در دیگر استان‌های بیش از این رقم باشد و ما انتظار داریم ماهانه 400 نفر به این آمار افزوده ‌شوند. سال گذشته 1800 بیمار در تهران و سایراستان های کشور ثبت شده‌اند.

هوشمند همچنین گفت: با توجه به افزایش بیماری و بار مراجعه به مراکز درمانی هزینه بیمه ها بیشتر می شود، پس از قرار گرفتن بیماران ام اس در گروه بیماران خاص هزینه های آن ها باید به خوبی پوشش داده شود اما از آنجایی که دولت و مجلس بودجه مناسبی برای این گروه از بیماران به بیمه اختصاص ندادند، بیمار خاص شدن تاثیری بر زندگی بیماران مبتلا به ام اس ندارد.

وی به قیمت داروهای مبتلایان به ام اس اشاره کرد و افزود: با توجه به تحریم ها یک قلم از داروی بیماران ام اس که مشابه داخلی ندارد با افزایش قیمت بسیاری روبه رو شد که با پیگیری های انجام شده در وزارت بهداشت قیمت این دارو تنها 10 درصد افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل انجمن ام اس ایران ادامه داد:  انجمن ام اس به عنوان حلقه واسط بیمار و حاکمیت موظف است که مشکلات را به مسوولان منتقل کند. ما در مقطعی از زمان با برخی مشکلات روبرو شدیم که با همراهی مسوولان از پس این مشکلات خارج شدیم.

هوشمند گفت: تعداد مبتلایان به ام اس رو به افزایش است به طوری که در سال 96 حدود 5 هزار و و 800 نفر بیمار جدید در کشور به این بیماری مبتلا شده اند که حدود یک هزار و 850 از این بیماران در استان تهران ساکن هستند.

وی  افزود: اشتغال بیماران ام اس که معمولا جزو قشر تحصیلکرده هستند و عدم امکان دسترسی آنها به فرصت‌های شغلی فشار روانی مضاعفی را بر آن ها وارد می‌کند. ضمن آنکه عدم درک درست از این بیماران در محیط‌های کاری موجب می شود بسیاری از بیماران این موضوع را از کارفرمایان خود پنهان ‌کنند. حتی برخی از بیماران، خانواده و گاه همسران خود را به دلیل نگرانی از جدایی در جریان بیماری خود نمی‌گذارند.

حملات ام اس قابل کنترل است

هوشمند با بیان اینکه همه حملات ام اس نیاز به درمان دارویی ندارند، گفت: این حملات همچون حملات خفیفی که عملکرد فرد را مختل نکرده است و علایم حسی خالص (احسای کرخی و گزگز مورمور شدن اندام ها) نیازی به درمان ندارد و به طور معمول خود بخود برطرف می شوند.

وی بیان داشت: تیم توانبخشی همچون فیزیوتراپیست، کاردرمتنگر، گفتاردرمان و درمانگرهای ذهنی بلافاصله بعد از بروز حمله می توانند به فردد کمک کنند تا زودتر و بهتر توانایی های خود را بازیابد و به زندگی عادی خود برگردد.

مدیرعامل انجمن ام اس ایران با اشاره به اینکه چه عواملی ممکن است سبب بروز حمله ام اس شود، بیان داشت: رویدادی که موجب بروز حمله ام اس می شود ، بروز التهاب در قسمتی از سیستم عصبی مرکزی است. اما اینکه چه عواملی سبب این التهاب می شوند، مشخص نیست و به نظر می رسد برخی فاکتورها همچون گرما به صورت درونی ( تب) و بیرونی (گرمای محیطی ) ، استرس ها و هیجانات روحی و مصرف دخانیات می توانند در این مسئله دخیل باشند.

وی درباره درمان بیماران مبتلا به ام اس اظهارداشت: تشخیص دقیق نوع مشکلات ادراری در ام اس بسیار مهم و ضروری است به طوری که ابتدا باید سیستم ادراری بررسی شود تا به شکل دقیق تری نوع اختلال مشخص و درمان دارویی مناسب انتخاب شود. پس از اینکه تشخیص دقیق داده شد، پزشک معالج داروی مناسب را انتخاب می کند و ما فقط به ذکر نام این داروها اکتفا می کنیم .
 
 
 
 


کد مطلب: 4840

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4840/مجلس-دولت-بودجه-مناسبی-گروه-بیماران-خاص-اختصاص-ندادند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com