۰

ذائقه غذایی هر فرد از دوران كودكي شكل مي گيرد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۴۸۱۶
ذائقه غذایی هر فرد از دوران كودكي شكل مي گيرد
سالم خبر : مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: كاهش مصرف نمك تنها در بزرگسالان توصيه نمي شود، بلكه با توجه به اين امر كه ذائقه هر فرد از دوران كودكي شكل مي گيرد، تلاش خانواده در جهت ذائقه سازي سالم در كودكان از اهميت به سزايي برخوردار است. 
 
زهرا عبداللهی در گفت و گو با وبدا با اشاره به اینکه طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی  (WHO)، میزان مصرف نمک برای هر نفر روزانه 5 گرم توصیه شده، اما این میزان در ایران به 2 برابر يعني 10 گرم می رسد، افزود: مصرف بی رویه نمک، زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون بالا است.
 
وی تصریح کرد: بايد توجه داشت كه كاهش مصرف نمك تنها در بزرگسالان توصيه نمي شود، بلكه با توجه به اين امر كه ذائقه هر فرد از دوران كودكي شكل مي گيرد، تلاش خانواده در جهت ذائقه سازي سالم در كودكان از اهميت به سزايي برخوردار است.
 
عبداللهی بیان کرد: مصرف زياد غذاها و تنقلات حاوي نمك زياد در كودكان سبب عادت کردن ذائقه آنها به طعم شوری شده و با گرايش آنها به مصرف نمك بيشتر، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در بزرگسالي افزایش می یابد. انواع محصولات غذايي مانند سوسيس، كالباس، پیتزا و سایر انواع فست فودها، كنسروها، خيارشور، تنقلات شور مثل چيپس و انواع پفك حاوي مقادير زيادي نمك هستند. گرايش روزافزون به مصرف غذاهاي آماده زمينه را براي بروز فشار خون بالا فراهم مي كند، بنابراين صنايع غذايي با كاهش ميزان نمك در محصولات خود، به افراد جامعه در جهت كاهش ميانگين نمك مصرفي خود كمك بزرگي مي كنند.
 
وی بیان کرد: براي پيشگيري از افزايش فشار خون و بيماري هاي قلبي، ميزان نمكي كه هنگام پخت به غذا اضافه می شود، باید کاهش پیدا کند. همچنین، بهتر است براي اجتناب از مصرف بي  رويه نمک، سر سفره از نمكدان استفاده نشود. 
 
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: غذاهاي كنسرو شده و بسياري از مواد غذايي بسته  بندي شده و آماده، داراي مقادير زيادي نمك هستند، به همين دليل بهتر است مصرف اين مواد غذايي محدود شده و براي بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك در هنگام تهيه غذاها به جاي نمك از سبزي هاي تازه و معطر، سير، ليموترش، آب نارنج، آويشن و شويد استفاده شود. همچنین، مصرف غذاهاي شور مانند آجيل شور، انواع فرآورده های غلات حجیم  شده (پفك و چاکلز) چيپس، انواع شور نظير خيار شور و کلم شور، ماهي دودي، سوسيس و كالباس و غذاهای کنسروی را كاهش پیدا کند.
 
 عبداللهی تصریح کرد: جوش شيرين كه ممکن است در انواع نان و كيك به كار رود، داراي مقدار زيادي سديم (عنصر موثره نمك) است. بنابراين در افرادي كه به علت ابتلا به بيماري محدوديت مصرف نمك دارند، مصرف مواد حاوي جوش شيرين هم بايد بسيار محدود شود.
 
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: نمك بايد به مقدار بسيار كم و در حد 5 گرم در روز مصرف شود. افرادی که سنشان بالای 50 سال است و یا مبتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی هستند، باید روزانه کمتر از 3 گرم نمک مصرف کنند و این مقدار كم نمك نيز باید فقط از نوع تصفيه شده يددار باشد.
کد مطلب : ۴۸۱۶
نام شما

آدرس ايميل شما