عضو سیاستگذاری کنترل دخانیات در گفت و گو با سالم خبر:

‌وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند متولی کنترل مواد دخانی در کشور باشد

ده میلیون سیگاری در کشور به طور متوسط روزانه 100 میلیون نخ سیگار دود می‌کنند

8 خرداد 1398 ساعت 14:37


سالم خبر: عضو سیاست‌گذاری کنترل دخانیات اعلام کرد: هیچ‌گاه در ایران میزان مالیات بر دخانیات افزایش نیافته است چون شرکت دخانیات به بهانه اینکه افزایش این مالیات موجب تعطیلی صنعت دخانیات و از دست رفتن شغل می شود، از افزایش قیمت دخانیات در قالب مالیات جلوگیری می کند.

حسن آذری پور در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه مالیات در نظرگرفته شده برای دخانیات در ایران بسیار پایین است، گفت: افزایش مالیات در راهبردهای سازمان جهانی بهداشت موثرترین راهبرد کاهش مصرف مواد دخانی است که در جهان افزایش قیمت مالیات و عوارض گمرکی از راه های وارداتی مالیات بر سیگارهای تولید داخل اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد دولت در لایحه بودجه امسال برای افزایش مالیات بر مواد دخانی محقق نشده است، تصریح کرد:  بودجه ای که از سوی وزارت بهداشت مبنی بر افزایش مالیات بر دخانیات ارایه شد به میزان بسیار پایین تری در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

عضو سیاستگذاری کنترل دخانیات افزود: مهمترین مسوولیت مسوولان این است که مجلس شورای اسلامی به توجیهات وزارت بهداشت نسبت به افزایش مالیات بر دخانیات توجه و باور داشته باشد. چون وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند متولی کنترل مواد دخانی در کشور باشد بلکه نمایندگان مجلس نیز باید بر میزان افزایش مالیات مواد دخانی کنترل داشته باشند.

آذری پور ادامه داد:  12 درصد جمعیت بالای 15 سال کشور مصرف کننده مواد دخانی هستند که حدود 4 و نیم درصد مردان را شامل می شود.

10 میلیون سیگاری در کشور داریم

عضو سیاستگذاری کنترل دخانیات با بیان اینکه 10 میلیون سیگاری در کشور داریم، گفت: میانگین نخ مصرفی سیگار در کشور ۱۰ نخ است به طوری که روزانه ۱۰۰ میلیون نخ سیگار مصرف می شود و  طی سال به ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ می‌رسد.

ريسك فاكتور‌هاي مصرف دخانيات 

آذری پور تصریح کرد: يکي از مهم‌ترين ريسک فاکتورهاي مصرف دخانيات سن افراد است. در حال حاضر بيشترين افرادي که مصرف اولين نخ سيگار را تجربه مي‌کنند، در گروه سني 13 تا 19سال قرار دارند و نيز پسران بيشتر از دختران تمايل به مصرف سيگار علاقه‌ نشان مي‌دهند.‏

وي با بيان اين مطلب که در کشورهاي توسعه يافته شروع استعمال دخانيات در جمعيت زنان به اوج مصرف خود رسيده است، گفت: زنان  بيشتر در معرض خطر قرار دارند و از اين رو بايد آگاهي‌هاي بيشتري در مورد مصرف سيگار و قليان به آنان داده شود. ‏

عضو سیاستگذاری کنترل دخانیات يکي ديگر از ريسک فاکتورهاي مصرف دخانيات را وجود گروه همسالان سيگاري در ميان جوانان و نوجوانان دانست و افزود: اين گروه سني سيگار کشيدن را به عنوان نشانه بزرگ شدن و بلوغ مي‌دانند و سيگار مصرف می کنند تا دیگران متوجه شوند آن ها بزرگ شده اند.

آذری پور گفت: رفتارهای پرخطر و هیجان انگیز از دیگر ريسک فاکتور مرتبط به جوانان و نوجوانان است که دوست دارند به مصرف دخانيات روي مي‌آورند. ‏

صنعت دخانیات در بین نوجوانان و زنان، بازار مصرف ایجاد می کند

وی افزود: الگوی مصرف قلیان در جنوب کشور و در گروه سنی سالمندان شایع بوده است که  طی ۱۵ سال اخیر با آمدن تنباکوهای میوه‌ای این الگو تغییر کرده و به همه کشور گسترش پیدا کرده است. در واقع صنعت دخانیات برای خود در میان جمعیت نوجوانان و زنان، بازار مصرف ایجاد می‌کند.

عضو سیاستگذاری کنترل دخانیات گفت: این صنعت که برای پایدار ماندن سود خود باید مشتری‌های خود را حفظ کند و اجازه ندهد بازار مصرف کوچک شود، تنباکوهای میوه‌ای از جمله مواردی است که آن ها روی آن متمرکز شده‌اند. چون سیگار کشیدن برای زنان و نوجوانان در ایران زشتی اجتماعی دارد و قلیان این قباحت را از بین می‌برد و در خانواده نیز مصرف می‌شود و پدران و مادران به اشتباه فکر می‌کنند مصرف قلیان تفریح محسوب می‌شود.

آذری پور به دهم خرداد (31 may) روز جهانی دخانیات اشاره کرد و افزود: این روز از سوی سازمان جهانی بهداشت نام گذاری شده تا جامعه نسبت به خطرات دخانیات توجه و حساس شود.
 
 
 


کد مطلب: 4815

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4815/وزارت-بهداشت-تنهایی-نمی-تواند-متولی-کنترل-مواد-دخانی-کشور-باشد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com