۰
عباس کبریایی‌زاده نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی:

صاحبان امضاهای طلایی در حوزه دارو در رده‌های بالا قرار دارند

امضاهای طلایی عموما در ملاقات‌های سیاسی و افراد صاحب قدرت رقم می‌خورند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۴۸۰۰
صاحبان امضاهای طلایی در حوزه دارو در رده‌های بالا قرار دارند
سالم خبر: امضاهای طلایی عموما در ملاقات‌های سیاسی و افراد صاحب قدرت رقم می‌خورند.

عباس کبریایی‌زاده، نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نقش امضاهای طلایی در مافیای دارو و رانت‌های دارویی را تایید و از وزیر بهداشت و درمان برای مبارزه با آن حمایت خود را اعلام می کند اگرچه تاکید نیز می کند در این راه آدرس‌های غلط بسیار است و هوشیاری خاص می خواهد.

وی در این باره به ایسنا می گوید: اینکه آقای وزیر بهداشت در حال حاضر عزم‌شان را جزم کرده‌اند که این روابط را برهم زنند، درخور تقدیر و تشکر است، اما این روزها متاسفانه برخی افراد در این زمینه آدرس‌های غلط می‌دهند و به سراغ سیستم‌های کارشناسی و مدیران میانی وزارت بهداشت می‌روند که به اعتقاد من این نوعی آدرس غلط دادن است.

کبریایی زاده معتقد است که صاحبان این امضاهای طلایی عموما کسانی هستند که در رده‌های بالایی قرار دارند، نه کارشناسان و روسای اداراتی که در سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کنند و متاسفانه برخی از افراد آدرس غلط می‌دهند و به سراغ کارشناسان و روسای اداراتی می‌روند که نجیبانه و سالم کارشان
را انجام می‌دهند.

وی می افزاید: شواهد و قرائن آنچه که منجر به پدیده امضاهای طلایی در حوزه دارو شده است، ناپیدا نیست. این امضاها، امضاهایی هستند که منجر به واردات فوریتی و خارج از ضوابط شده و قابل رسیدگی هستند. واردات داروهای مشابه تولید داخل قابل شناسایی و رسیدگی است و پیدا کردن صاحبان این امضاها برای وزارت بهداشت، خیلی سخت نیست.

تولیدنماها و آب گل‌آلود

نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با غیرواقعی خواندن برخی مجوزهای تولید دارو عنوان می‌کند: در عین حال تولیدنمایی‌هایی که اتفاق افتاده، از طریق همین امضاهای طلایی بوده است. به‌طوری که متاسفانه شاهدیم که شماری از مجوزهای صادر شده برای تولید، تولید واقعی نبوده‌اند، بلکه تولیدنما بوده‌اند. بنابراین همه این مسائل قابل پیگرد و رسیدگی است. به هر حال اینکه آقای وزیر بهداشت وارد این موضوع شده‌اند، جای تشکر دارد، اما باید مراقب باشیم که با دادن آدرس‌های غلط همچنان منافع این فضاهای گل‌آلود به جیب آدم‌های فرصت‌طلب نرود.
 
وی تاکید می‌کند: باید توجه کرد که به دلیل وجود همین امضاهای طلایی است
که ما برای سه درصد واردات دارو، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار، ارز می‌دهیم. چرا باید با کمتر از ۷۰۰ میلیون دلار، ۹۷ درصد نیاز دارویی جامعه را تامین کنیم و برای سه درصد وارداتی این حجم ارز دهیم که بخش مهمی از آن هم برای واردات داروهای مشابه تولید داخل هزینه می‌شود. این مسائل واقعیاتی است که آقای وزیر باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

کبریایی زاده در این زمینه تاکید می‌کند که گاهی برنامه‌هایی آغاز می‌شود، اما با دادن آدرس‌های غلط، دوباره این افراد صاحب قدرت در حاشیه امن قرار گرفته و فقط کارشناسان و روسای ادارات میانی یا رده پایین مورد مواخذه قرار می‌گیرند. این در حالی است که کارشناسان و مدیران میانی از پاک ترین نیروها هستند، که نتیجه عملکرد آنها این بوده است که دارو تنها کالایی است در کشور که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در تمام نقاط کشور به دست مردم می‌رسد. این نکته مهمی است، باید توجه کنیم شعار پرداختن به رانت‌ها و امضاهای طلایی به انحراف کشیده نشود و با آدرس‌های غلط، خادمین به مردم و کشور در سیبل مهاجمان قرار نگیرند و فرصت‌طلبان برخوردار از این امضاها و فرصت‌ها در حاشیه
امن قرار نگیرند.

سرنخ تخلف خارج از سازمان غذا و داروست

وی در واکنش به برخی خبرها مبنی بر واردات لوازم آرایشی و بهداشتی با ۴۰۰ میلیون دلار ارز دارو به ایسنا، می‌گوید: در این باره اطلاع دقیقی ندارم، اما متاسفانه این موضوع در آمارهای بانک مرکزی وجود داشت. البته اطمینان دارم که سازوکار سازمان غذا و دارو به این صورت نیست و امکان ندارد که در سازمان غذا و دارو کالایی بدون اخذ کد ثبت دارو و فرآورده‌های دارویی یا همان IRC  بتواند ارز دریافت کند. بر این اساس اگر هم تخلفی شده که قابل رسیدگی است، معتقدم در خارج از سازمان غذا و دارو رخ داده است. این موضوع در دولت آقای احمدی‌نژاد هم بود؛ به‌طوریکه خانم دکتر وحیددستجردی این گلایه را مطرح کردند و بعدها مشخص شد که این ارزها به نام وزارت بهداشت داده شده است. بنابراین سازو کار و ساختار سازمان غذا و دارو آنقدر مقررات معینی دارد که امکان این نیست که بتوانید به نام دارو به فرآورده دیگری ارز اختصاص دهید. بنابراین به اعتقاد من اگر هم تخلفی اتفاق افتاده، خارج از سازمان غذا و دارو بوده است.

پول‌هایِ کثیفِ بازار دارو

کبریایی‌زاده درباره پول‌های
کثیف در بازار دارو، ادامه می‌دهد: به هر حال در تمام تجارت‌ها پول کثیف هم وجود دارد. هرکجا که داد و ستد باشد، پول کثیف هم می‌تواند وجود داشته باشد. مهم این است که بتوان ساختاری را ایجاد کرد که میزان پول کثیف را به حد ناچیز برسانیم. معتقدم سازمان غذا و دارو به رغم اینکه ما به عنوان سندیکا بعضا به برخی فرآیندها و سیاست‌های‌شان ایراداتی را می‌گیریم، اما یکی از پاک‌ترین سازمان‌های کشور است و می‌توان گفت سطوح کارشناسی و مدیریت در سازمان غذا و دارو، همواره سالم و پاک بوده و اگر هم مواردی در زمینه رانت‌ها مطرح می‌شود، عموما متوجه معامله‌گران صاحب قدرت در سطوح سیاسی و صاحبان قدرت  است.

عبده زاده از مدیران پاک و موفق است

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به استعفای اخیر دکتر عبده‌زاده، مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، می‌گوید: دکتر عبده‌زاده واقعا یکی از پاک‌ترین و موفق‌ترین مدیران اجرایی بوده که در حوزه دارو داشته‌ایم و رفتن ایشان در شرایط حاضر که در معرض تحریم‌های شدیدتر هستیم و آسیب‌پذیری زنجیره تامین دارو دو چندان است، به صلاح نیست. کمتر
مدیری داشته‌ایم که در این سطح و در شرایط بحران به وزارت بهداشت بیایند و بتوانند بر بحران غلبه کنند. حال ضوابط کشور اجازه نمی‌دهد که مدیری که در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده، در سطح مدیریت عالی وزارت بهداشت منصوب شود که البته به نظرم این شاخص، معیار مناسبی به‌ویژه در یک حوزه کارشناسی مانند وزارت بهداشت نیست. اگر قرار است اینگونه باشد اکثر مدیران بخش درمان نیز در بخش خصوصی مسئولیت دارند و همچنان در پست‌های خود فعالند، نمی‌شود دارو که یکی از حساس‌ترین پست‌های کارشناسی در وزارت بهداشت است را از حضور مدیران کاربلد و سالم به این دلیل محروم کرد و این سیاست به طور قطع به نفع کشور نیست. آنکه ضرر می‌کند، کشور است و مردم، نه مدیرانی که صاحب دانش و تجربه هستند و می‌توانند برای کشور مفید واقع شوند. آقای دکتر عبده‌زاده از روز اولی که وارد وزارت بهداشت شدند، اعلام کردند که من در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده‌ام و این موضوع مخفی نبوده است. مهم این است که دکتر عبده‌زاده هیچ‌گاه انسان اهل سوء استفاده‌ نبوده است و یکی از مدیران پاک و موفق است.
 
 
کد مطلب : ۴۸۰۰
نام شما

آدرس ايميل شما