۰
رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر خبرداد؛

شدت بیماری‌های تیروئید در کشور کم شده است

نوزادان تحت پوشش 98 درصدی غربالگری بیماری‌های تیروئید قرار دارند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۴۷۹۳
شدت بیماری‌های تیروئید در کشور کم شده است
سالم خبر: بیماری های تیروئید در ایران به دلیل نبود ید کافی در آب و خاک کشور در رده‌های سنی مختلف افزایش یافته است.
 
شهین یاراحمدی رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه به دلیل افزایش شیوع بیماری‌های تیروئید طی سالیان گذشته نمک با ید غنی شده در دسترس همگان قرار گرفت و این مسئله موجب شد تا شدت و مشکلات تیروئیدی کمتر شود اگرچه شیوع آن کمتر نشده است.

وی تاکید بر شیوع بیماری‌های تیروئید در کشور شایع است، گفت: مدیریت، شناسایی و اطلاع رسانی این بیماری ها مهم است به همین دلیل نیز باید سواد سلامت مردم را نسبت به این بیماری و مشکلات آن افزایش دهیم تا به موقع این بیماری ها تشخیص و درمان شود.

یاراحمدی با اشاره به کمپین مبارزه با فشار خون بالا افزود: امسال به دلیل اینکه کمپین فشارخون بالا را در کشور دنبال می کنیم اطلاع رسانی هر چه بیشتر بیماری های تیروئید به مناسبت روز جهانی تیروئید به ماه های آینده
موکول شده است.

وی در ادامه به غربالگری نوزادان در راستای جلوگیری از بیماری های تیروئیدی اشاره کرد و افزود: طبق تحقیقاتی که در کشور انجام شده، از هر 650 نوزاد متولد یک نوزاد دچار کم کاری تیروئید است که در این راستا برنامه غربالگری در سال 83  راه اندازی شد و این در حالی است که در حال حاضر نوزادان متولد در سومین یا پنجمین روز در شهرها و روستاهای کشور غربالگری می شوند که ما با پوشش 98 درصدی غربالگری نوزادان در کشور روبه‌رو هستیم.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت بر غربالگری نوزادان در سومین یا پنجمین روز تولد به والدین تاکید کرد و گفت: به والدین توصیه می شود برای غربالگری نوزادان خود فقط به مراکز بهداشتی دولتی مراجعه کنند تا بیماری های تیروئیدی به موقع تشخیص و درمان شود. چون ویژگی کم کاری تیروئید این است که اگر در نوزادی تشخیص و درمان نشود نوزاد دچار عقب ماندگی ذهنی می شود.

یار احمدی یکی از عوامل موفقیت برنامه غربالگری نوزادان
در کشور را مشارکت رسانه ها دانست و گفت: همکاری خوب بین وزارت بهداشت و رسانه ها و اطلاع رسانی مناسب موجب شده که غربالگری نوزادان به عنوان یک الزام برای خانواده ها شده و پوشش 98 درصدی غربالگری نوزادان را در کشور داشته باشیم.

نوزادان در مراکز بهداشتی خصوصی غربالگری نشوند

وی گفت: در شهرهای بزرگ همچون تهران گاهی مراکز بهداشتی خصوصی که اقدام به درمان و غربالگری نوزادان می کنند احتمال خطر به دلیل عدم تشخیص بیماری
های تیروئید وجود دارد. چون کیتی که برای غربالگری نوزادان استفاده می شود مختص اندازه گیری هورمون تیروئیدی در این افراد است که اگر با دقت بررسی و تشخیص داده نشود، ضریب هوشی نوزاد دچار اختلال می شود.

مادران باردار ید کافی در مواد غذایی دریافت نمی کنند

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت بیان داشت: طبق تحقیقاتی که انجام شد، مشخص شد که مادران باردار به اندازه کافی ید در مواد غذایی خود دریافت نمی کنند. بنابراین وزارت بهداشت
به این نتیجه رسید که مکمل های حاوی ید باید در کشور تولید شود و در اختیار مادران باردار قرار گرفت.

یاراحمدی مولتی ویتامین و فولیک اسید ید دار را از مکمل های تولید شده حاوی ید ویژه مادران باردار دانست و تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با بارداری و تولد فرزندان سالم تری مواجه شویم.

حدود 95 درصد از گره های تیروئیدی خوش خیم است

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت بیماری های تیروئید را شامل کم کاری و پرکاری تیروئید، التهاب تیروئید و گره های تیروئید اعلام کرد و افزود: وقتی سلول های تیروئید بیشتر می شود، این سلول ها تومورهایی در بافت تیروئید ایجاد می کند که گره های تیروئیدی نام دارد. اما حدود 95 درصد از گره ها خوش خیم است و 3 تا 5 درصد گره ها ممکن است بدخیم شوند.

یاراحمدی گفت: گاهی گره های تیروئیدی علایم ندارند و گاهی احتمال برآمدگی در ناحیه گردن است و ما به طور تصادفی با این گره ها مواجه می شویم و احتمال جراحی است.
 
 
کد مطلب : ۴۷۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما