معینی زندی نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با سالم خبر:

به مدیران لایق احترام بگذاریم و بی‌جهت آنان را نرنجانیم

وقتی توان تولید یک داروی تخصصی در کشور وجود ندارد ممانعت از ورود آن جز آسیب به بیماران نفعی نخواهد داشت

4 خرداد 1398 ساعت 12:26


سالم خبر: براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان غذا و دارو، واردات داروهایی که مشابه داخلی داشته اند در هشت ماهه اول سال 97 تنها حدود 4 تا 5 درصد کل واردات بوده است.

امیرحسین معینی زندی نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: سیستم تخصیص ارز به واردکنندگان به شدت توسط بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو کنترل می شود و در مواردی که دارو در کشور موجود است یا در اولویت نیست ارزی برای واردات آن دارو به واردکنندگان تخصیص داده نمی شود.

وی افزود: در شرایط فعلی تنها داروهایی مجوز واردات و ارز لازم را دریافت می کنند که در اولویت هستند و تولید مشابه داخلی برای آنها وجود ندارد یا کفاف بازار را نمی دهد و ممکن است در آینده به کمبود بربخورند. ضمن آنکه در ازای هر دلار ارز دریافت شده داروهایی که مجوز دریافت کرده اند از مبادی قانونی وارد کشور می شوند و تمام مراحل توسط ناظران ذی ربط کنترل و بررسی می شود و امکان سوءاستفاده از ارز تخصیصی را به صفر می رساند.

معینی زندی ادامه داد: در چنین  شرایطی اختصاص ارز برای دولت و شرکت های دریافت کننده خود یک افتخار است و نشان می دهد که آنها نگران تامین داروی مورد نیاز جامعه هستند و آن را در اولویت های خود گنجانده اند. علاوه بر این قرار داشتن شرکت های دارویی در لیست 20 شرکت دریافت کننده ارز ترجیحی نشان از توانمندی آنها دارد زیرا نشان می دهد که آنها در سخت ترین شرایط و حتی به قیمت پذیرفتن بدهی های بانکی و غیره، توانسته اند ارز مورد نیاز برای واردات داروهای حیاتی و مورد نیاز جامعه را تامین و با وجود مشکلات تبادلات بانکی این داروها را وارد کشور کند.

وی در ادامه با انتقاد از برخی اظهارنظرهای مغرضانه برخی فعالان حوزه دارو در رسانه های حاشیه دار کشور گفت: در چنین شرایطی باید از برخی پرسید که چرا با مطرح کردن ادعاهای بدون مدرک و کذب جو جامعه را ملتهب  اعتماد جامعه را به مسوولان و متولیان نظم سلامت و دارویی کشور مخدوش می کنند.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو تاکید کرد: باید از برخی پرسید که وقتی توان تولید یک داروی تخصصی در کشور وجود ندارد، ممانعت از ورود آن جز آسیب به بیماران، نفعی برای هیچ یک از زنجیره های نظام دارو در کشور نخواهد داشت.

وی درباره واردات برخی داروها مانند انسولین های قلمی یا برخی داروهای شیمی درمانی که برآورد هزینه اثربخشی آنها در شرایط فعلی به صرفه نیست گفت: در شرایط فعلی داروهایی که حیاتی یا ضروری نیستند و می توان داروهای دیگری را در روند درمان بیمار جایگزین کرد. در این موارد به نظر می رسد که اختصاص ارز دولتی عقلانی نباشد و بتوان با اختصاص ارزهای دیگری همچون نیمایی یا آزاد آنها را وارد کرد و در اختیار بیمارانی که اصرار بر استفاده آنها دارند قرار داد.

معینی زندی ادامه داد: اگر چنین داروهایی از مبادی رسمی وارد نشده و تحت نظارت سازمان های ذیربط در اختیار مصرف کندگان قرار نگیرند به دلیل تقاضایی که برای آنها وجود دارد، بیماران به سمت بازارهای قاچاق روی خواهند آورد. بنابراین هرچند نباید دارویی از دسترس بیماران خارج شود اما می توان برای صرفه جویی در هزینه نسبت ارز تخصیص یافته در تامین و پوشش بیمه ای آنها تجدید نظر کرد.

وی افزود: البته نیاز است که در شرایط فعلی آگاهی های لازم به پزشکان نیز داده شود تا توضیحات لازم را در اختیار بیماران قرار دهند و اطلاعات لازم در مورد حق انتخاب بیمار را در اختیار آنها قرار دهد.

معینی زندی در واکنش به استعفای دکتر محمد عبده زاده نیز گفت: ما در شرایط فعلی باید به بدنه کارشناسی سازمان غذا و دارو احترام بگذاریم و مدیران لایق و وطن پرست که برای تامین هرچه بهتر و با کیفیت تر داروی مورد نیاز جامعه از جان مایه گذاشته اند را بی جهت نرنجانیم و با حرکت های پوپولیستی انگیزه خدمت را در آنها پایین نیاوریم چون تبعات آن متوجه جامعه خواهد بود و سلامت مردم را به مخاطره خواهد انداخت.  
 
     
 


کد مطلب: 4772

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4772/مدیران-لایق-احترام-بگذاریم-بی-جهت-آنان-نرنجانیم

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com