۰
27 هزار نفر در صف انتظار پیوند عضو به سر می برند

چرا نرخ اهدای عضو در ایران 11 پله در جهان سقوط کرده است

ایران در حالی در سال ۲۰۱۶ جایگاه ۲۶ اهدای عضو جهان را به خود اختصاص داده بود که در سال ۲۰۱۷ با وجود افزایش تعداد اهدای عضو به  رتبه 37 سقوط کرد.
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۴۷۵۰
چرا نرخ اهدای عضو در ایران 11 پله در جهان سقوط کرده است
سالم خبر: در کشور پرسانحه‌ای مانند ایران در حالی سالیانه یک هزار عضو در ایران اهدا می شود که به گفته ی مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان توان حداقل سه هزار اهدای عضو در کشور وجود دارد.

به گزارش سالم خبر،بیشترین عضو اهدایی از هر فرد مرگ مغزی در حال حاضر کلیه است چون مقاومت این عضو بدن در برابر صدماتی که مرگ مغزی ایجاد می کند بیشتر از مابقی اعضای بدن است اما اهدای سایر اعضای بدن هنوز در رتبه های پایین تری قرار گرفته اند.

ایران در حالی در سال ۲۰۱۶ جایگاه ۲۶ اهدای عضو جهان را به خود اختصاص داده بود که در سال ۲۰۱۷ با وجود افزایش تعداد اهدای عضو به  رتبه 37 سقوط کرد.

برای کاهش این رتبه دلایل متعددی وجود دارد. یکی از دلایل آن عملکرد قوی و فرهنگ‌سازی سایر کشورها در نهادینه‌سازی برنامه اهدای عضو است. اما از دیگر سو به رغم برنامه‌های موفق خدمات درمانی در کشور برای فراهم آوردن اعضای پیوندی از مبتلایان مرگ مغزی و رشد سیستماتیک آن تا سال 96 با اعمال مدیریت های سلیقه ای این رشد فعالیت در سال 97 متوقف شد.

به طوری که بر اساس اطلاعات موجود در سال 97 نرخ اهدای عضو و پیوندهای کلیه، کبد، قلب و ریه  پایین آمده است. آمار
اهدای عضو در سال های 94،95،96 در حالی بالاتر از ده درصد بوده است که در سال 97 این روند رشد مانند سال ها قبل نبوده و در برخی موارد رشد منفی به میزان 5 درصد را نیز نشان می دهد.

ضمن آنکه فرهنگسازی در این زمینه هنوز مغفول مانده و اقدامات سیستماتیک در این زمینه هنوز مستلزم توجه است.

سالانه ۵ تا ۸هزار ایرانی، "مرگ مغزی" می‌شوند

سالانه ۱۶ هزار مرگ ناشی از تصادفات اتفاق می‌افتد که شایع‌ترین علت مرگ مغزی در کشور محسوب می‌شود؛ در نتیجه حدوداً ۵ تا ۸ هزار نفر در سال به علت مرگ مغزی فوت می‌کنند که نیمی از آنها یعنی حدود ۳ هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند اما از این تعداد در سال گذشته تنها کمتر از هزار نفر به اهدا رسیدند و مابقی هنوز یا در صف اهدای عضو مانده اند و برخی عطایش را به لقایش بخشیدند و رفتند.

در حال حاضر 27 هزار نفر در فهرست انتظار پیوند عضو به سر می برند. ضمن آنکه از این تعداد هر روز هفت تا ده نفر و با محاسبه ای دیگر سه هزار نفر در سال در انتظار عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند.

هر فرد مرگ مغزی به چند نفر می تواند جان دهد؟

 کتایون نجفی،مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت و گو با سالم خبرگفت:
هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای یک تا هشت عضو شامل دو کلیه، قلب، دو ریه، کبد و لوزالمعده افرادی را از مرگ و با اهدای یک تا ۵۳ نسج تعدادی دیگر را از بیماری نجات دهد.

وی درباره اهدای عضو افراد مرگ مغزی گفت: با توجه به اینکه اهدای عضو مرگ مغزی به فرهنگ جامعه مرتبط است، تلاش واحدهای عضو کشور و ارگان های فرهنگی در این است که  به شدت در زمینه اهدای عضو فرهنگ سازی کنند.

وی افزود: قلب افراد مرگ مغزی تا چند روز در حال تپیدن است و مغز این افراد متورم، خون رسانی به مغز مختل می شود و سلول های مغز می میرد. اما قلب آن ها همچنان می تپد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه اولین اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در سال 1347 و اولین پیوند قلب و کبد در سال 1372 انجام شد، بیان داشت:  دکتر فاضل رییس سابق سازمان نظام پزشکی در سال 1368 بعد از رحلت امام خمینی(ره) فتوای مجاز بودن اهدای عضو از افراد مرگ مغزی را گرفت که این مسئله به پیوند بیماران نیازمند کمک کرد. البته اهدای عضو پس از 11 سال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و 31 اردیبهشت به عنوان روز اهدای عضو نام گرفت.

نشان اهدای عضو بر کارت های نظام پزشکی

وی به برنامه های انجمن
اهدای عضو ایرانیان و سایر ارگان های فرهنگ ساز به مناسبت 31 اردیبهشت روز اهدای عضو اشاره کرد و افزود: امسال سازمان نظام پزشکی نشان اهدای عضو را بر روی کارت ها نظام پزشکی قرار داده است و سه بانک دیگر آمادگی خود را برای اینکه این نشان را بر روی کارت های عابر قرار دهد، اعلام کردند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: قراراست  نشان اهدا بر روی کارت های دانشجویی و کارت کتابخانه قرار بگیرد.

نجفی راه اندازی دستگاه خود چاپگر در لابی وزارت بهداشت خبر داد و بیان داشت: متقاضیان کارت اهدای عضو می توانند با وارد کردن اطلاعات خود به دستگاه شاهد چاپ کارت اهدای عضو خود شوند. البته افراد از هر جایی که کارت اهدای عضو دریافت کنند، معتبر است.

وی ارسال کد ملی به شماره پیامکی 3432 و تاریخ تولد را از راه های دریافت کارت اهدای عضو دانست که بعد از 20 ثانیه کارت اهدا چاپ و اطلاعات فرد در سامانه مرکزی اهدای عضو وارد می شود.

31 اردیبهشت ماه روز اهدای عضو

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان برگزاری شهر نفس را از برنامه های انجمن به مناسبت روز اهدای عضو دانست و گفت: امسال به دلیل وقوع سیل که هموطنان ما را درگیر کرد و همچنین تحریم ها
و وضعیت نامطلوب اقتصادی مردم، خانواده های اهدا کنندگان اعضا و بیماران نیازمند پیوندی که در سیل اخیر صدمه دیدند، برای کمک شناسایی شدند.

نجفی ادامه داد: ما برای اینکه شهر نفس داشته باشیم با همه ارگان های فرهنگ ساز که در گذشته  تعامل کرده بودیم، موفق به برگزاری شهر نفس شدیم. به طوری که برای دو هفته تیزرهای تلویزیونی اهدای عضو به صورت مکرر پخش شد و در بیلبوردهای نشان دهنده روش دریافت اهدای عضو به نمایش درآمده است.

وی بیان داشت: انجمن عضو اهدای ایرانیان سفیرهایی را در راستای آموزش اهدای عضو در نقاط مختلف شهرتربیت کرده است.

پخش تیزر تلویزیونی مرتبط با فرایند اهدای عضو از صدا و سیما، پخش تیزر در پردیس‌های سینمایی، برپایی غرفه صدور کارت اهدای عضو در چهار ایستگاه متروی تهران و هفت فرهنگسرا و پخش پوسترهای مرتبط با دریافت کارت اهدای عضو در سطح شهر تهران از جمله فعالیت‌ها برای تحقق هدف اجرای شهر نفس است.

سامانه‌های انجمن اهدای عضو ایرانیان برای دریافت کارت اهدای عضو عبارتند از:
- ارسال پیامک به سامانه ۳۴۳۲
- ارسال کد دستوری #۳۴۳۲*۳*
- از طریق سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان به نشانی ehda.center
 
 
کد مطلب : ۴۷۵۰
نام شما

آدرس ايميل شما