۰
به منظور بررسی پیشرفت یکمین مصوبه جلسه پانزدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور؛

نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی سالمندان برگزار شد

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۴۷۳۱
نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی سالمندان برگزار شد
سالم خبر : بررسی پیشرفت یکمین مصوبه جلسه پانزدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی سالمندان با حضور محمدتقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی و علی‌اصغر فرشاد، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برگزار شد.
 
به گزارش سالم خبر از وبدا، در این نشست، مهین عظیمی رییس اداره سلامت سالمندان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به استانداردهای تدوینی در بحث ساختارهای دوستدار سالمند، بر لزوم برنامه‌ریزی آینده‌نگر برای این گروه از جامعه تاکید کرد.
 
 ماهرخ کشوری مدیرگروه جامع سالمندی علوم پزشکی اصفهان نیز، ضمن تشریح اقدامات انجام‌شده در تدوین چک ‌لیست و پایلوت برنامه ساختارهای دوستدار سالمند، به ارائه گزارش از دو بیمارستان دوستدار سالمند در اصفهان و اقدامات انجام شده در این زمینه پرداخت.
 
براساس این گزارش، در ادامه این نشست، احمدعلی کامرانی، هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، توجه ویژه به جنبه‌های درمانی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی سالمندان خصوصا مدیریت دارویی به منزله جلوگیری از تجویز داروهای نامناسب برای سالمندان را خواستار شد.
 
 علی دادگری عضو هیات علمی سالمندشناسی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه مشخصا به امر سالمندی پرداخته شده و این فرصت مناسبی برای پیشبرد اهداف در این زمینه است.
 
 شیما رییسی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم، به ضرورت تغییر نگرش پزشکان به فرد سالمند اشاره کرد.
 
همچنین در این نشست، دکتر داریوش پناهی‌زاده معاون اداره کل درمان و مسئول برنامه سالمندان در سازمان تامین اجتماعی نیز با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده با رویکرد سالمندی در ارائه خدمات پزشکی گفت: برای مثال، تجربه ایجاد درمانگاه سالمند در مشهد به عنوان پایلوت در نظر گرفته شد که خروجی آن طرح، ایجاد سیستم الکترونیک ارجاع در پایش بیمار بود.
 
 عباس وثوق مقدم عضو هیات علمی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هم با اشاره به حیطه خدمات سلامت شامل خدمات آموزشی، پژوهشی، درمانی، بهداشتی و توانبخشی اظهار داشت: آموزش و توانمندسازی سالمندان و پژوهش در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.
 
بنابر این گزارش، در پایان نشست نیز، دکتر علی‌اصغر فرشاد به ضرورت مستندسازی اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و در اختیار قرار دادن آن به سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت پرداخت و خواستار پیگیری دبیرخانه و سازمان برنامه و بودجه درخصوص ابلاغ آیین‌نامه به همراه شرح وظایف دو کارگروه شد. 
 
گفتنی است در این نشست، اعضای اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، تهران، شاهرود و علوم بهزیستی و توانبخشی مرتبط با موضوع، معاون دفتر امور سلامت سازمان برنامه و بودجه، نمایندگانی از سازمان بیمه سلامت، وزارت کشور، معاونت درمان، سازمان غذا و دارو و اداره کل سازمان‌های مردم نهاد و خیّرین سلامت حضور داشتند.
کد مطلب : ۴۷۳۱
نام شما

آدرس ايميل شما