یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی:

شیوع بیماریهای نقص ایمنی؛ یک نفر از هر 1000 نفر

25 ارديبهشت 1398 ساعت 13:31


سالم خبر: یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی اعلام کرد: در نقایص ایمنی به دلیل اینکه دستگاه ایمنی بدن نمی تواند به خوبی به نقش خود عمل کند، بدن مستعد بیماری های مختلف همچون عفونت، سرطان و بیماری های خودایمنی می شود که شیوع این بیماری ها حدود یک نفر از هر 1000 نفر است.

علیرضا شفیعی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: دستگاه دفاعی یا ایمنی بدن متشکل از اجزایی همچون گلبول های سفید و برخی پروتئین های موجود در خون است که وظیفه محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا همچکن ویروس ها، میکروب ها، قارچ ها و سلول های سرطانی را بر عهده دارد.

وی افزود: نقایص ایمنی می توانند اولیه یا ثانویه باشند. کمبود ایمنی اولیه ناشی از نواقص ژنتیکی مادرزادی است اما کمبود ایمنی ثانویه به دنبال ابتلا به سایر بیماری ها ایجاد می شوند که مهمترین نقص ایمنی ثانویه بیماری ایدز است که در اثر ویروس HIV ایجاد می شود.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: در نقایص ایمنی اولیه به دلیل نقص ژنتیکی در سیستم ایمنی، عملکرد دستگاه ایمنی مختل می شود و بدن مستعد عفونت های شدید همچون عفونت خونی،  سپسیس، عفونت مغز و مننژیت، سینوزیت و عفونت گوش می شود.

شفیعی افزود: در نقایص ایمنی اولیه بر اساس اینکه نقش در کدام قسمت از دستگاه ایمنی بدن باشد علایم و سن بروز  آن متفاوت است. انواع شدید نقص ایمنی به طور معمول مرگبار است و در اوایل نوزادی بروز می کند که یکی از درمان های موفقیت آمیز برای این بیماران پیوند مغز استخوان است.

وی بروز انواع خفیف تر را در سنین بالاتر و با عفونت های با شدت کمتر دانست و گفت: تاخیر در تشخیص این بیماری ها یا عدم اقدام درمانی مناسب می تواند منجر به بروز عوارض پایدار در اعضای مختلف بدن و افزایش مرگ و نیر در بیماران باشد.

شناسایی 400 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه 

شفیعی تصریح کرد: تاکنون حدود 400 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه شناخته شده است که کمبود پادتن یا آنتی بادی شایع ترین نوع آن ها است. بیماران مبتلا به انواع عفونت های باکتریایی هستند و جهت جبران کمبود پادتن نیاز به دریافت منظم و مداوم داروی ایمونوگلوبولین تزریقی که حاوی پادتن های متعدد استخراج شده از خون افراد سالم است، هستند.

وی بروز چهار مرتبه یا بیشتر عفونت گوش طی سال، بروز دو مرتبه یا بیشتر عفونت ریوی و سینوس  ها طی سال، بروز برفک دائم در دهان با سایر محل های پوست و... را از مهمترین علایم بیماری نقص ایمنی دانست.

شفیعی درباره پیشگیری از این بیماری گفت: برای پیشگیری از بیماری هایی که در اثر نقص ایمنی ایجاد می شوند پرهیز از ازدواج های فامیلی است و اگر سابقه خانوادگی این بیماری وجود داشته باشد قبل از تشکیل خانواده باید برای مشاوره ژنتیکی مراجعه شود.
 


کد مطلب: 4710

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4710/شیوع-بیماریهای-نقص-ایمنی-یک-نفر-1000

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com