مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و داروی استان آذربایجان غربی هشدار داد:

79 درصد نمونه‌های دست ساز عطاری‌ها دارای ماده شیمیایی است

25 ارديبهشت 1398 ساعت 13:13


 سالم خبر : به گزارش ایفدانا از روابط عمومی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی: رحیمی‌راد مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: نتایج آنالیزهای دقیق انجام یافته با تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی نظیر GC/MS و... بر نمونه‌هایی که از تاریخ 6/6/97 لغایت 25/9/97 از عطاری‌های سطح شهر ارومیه نمونه برداری و به بخش مکمل آزمایشگاه کنترل غذا و دارو ارسال گردیده اند، نشان دهنده استفاده از ماده موثره دارویی (شیمیایی) از قبیل دگزامتازون، دیفنوکسیلات، استامینوفن، دیکلوفناک، ترامادول و مت آمفتامین (شیشه) در87 درصد نمونه‌ها می‌باشد که بیانگر وضعیت نامطلوب و هشداردهنده این فرآورده‌ها در سطح عرضه می‌باشد.
 
رحیمی‌راد تشریح کرد: با توجه به پایش و کنترل‌های ادواری مداوم و اطلاع یافتن عطاری‌ها از احتمال مورد آنالیز قرار گرفتن داروهای گیاهی دست ساز توسط آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو ارومیه، نتایج بدست آمده نشان دهنده کاهش استفاده از مواد موثره دارویی بالاخص مواد مخدر در محصولات دست‌ساز تولیدی توسط عطاری‌ها می‌باشد بطوری که آمار استفاده از مواد موثره دارویی (شیمیایی) در اواخر سال 1397 از 87 درصد به 79 درصد کاهش یافته است لیکن کاهش صد در صدی آن مستلزم فرهنگ سازی عمومی و اطلاع رسانی موثر به جامعه برای خرید محصولات دارویی از داروخانه‌های مجاز می‌باشد.
 
گفتنی است: عطاری‌ها فقط مجاز به فروش مفردات و گیاهان دارویی فرآوری نشده می باشند و همچنین اجازه ساخت و ترکیب داروهای گیاهی و شیمیایی و... را ندارند.


کد مطلب: 4709

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4709/79-درصد-نمونه-های-دست-ساز-عطاری-ها-دارای-ماده-شیمیایی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com