حمید خویی، رییس انجمن داروسازان تهران:

اقتصاد معیوب؛ داروخانه‌ها را به سمت راه‌های نجات‌بخش دیگری سوق داده است

حمایت جانانه آقای وزیر از صنعت تولید دارو در کشور جای تقدیر دارد اما این حمایت باید با سالم‌سازی اقتصاد دارو عملی شود

22 ارديبهشت 1398 ساعت 13:56


سالم خبر: اقتصاد معیوب داروخانه ها، داروخانه داران و داروسازان را مجبور کرده که به سمت راه های نجات بخش دیگری همچون ارائه خدمات آرایشی و بهداشتی که قانون اجازه آن را به آنها داده است، بروند.

حمید خویی، رییس انجمن داروسازان تهران در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: آیا اقتصاد داروخانه در شرایط فعلی اجازه می دهد که داروسازی تنها با تکیه بر عرضه خدمات دارویی و بارعایت اصول حرفه ای و سلامت کاری داروخانه خود را اداره کند و از محل درآمدهای آن زندگی خود را همچون سایر اعضای جامعه پزشکی اداره کند؟ این نقدی است بر انتقادات آقای وزیر و باید پاسخی برای آن یافت.

وی در واکنش به سخنان وزیر بهداشت در مورد پیشی گرفتن ارائه خدمات آرایشی و بهداشتی در داروخانه ها نسبت به خدمات دارویی به سالم خبر گفت: نص صریح قانون این است  در داروخانه ها علاوه بر دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات آرایشی و بهداشتی نیز به فروش برسند. اما نقد آقای وزیر از یک زاویه صحیح و از زاویه دیگر خود قابل نقد است.

این عضور هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: هرچند وظیفه اصلی داروساز در داروخانه به عنوان یک مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی، ارائه خدمات دارویی است و در این بحثی نیست. اما اینکه متاسفانه در برخی داروخانه ها وجه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی بر عرضه خدمات دارویی غلبه پیدا کرده است واقعیت تلخی است که باید آن را بپذیریم؛ و اینکه چنین شرایطی مطلوب نیست را نیز باید بپذیریم.

خویی با بیان اینکه زمانی می توان این نقد را به داروخانه ها داشت که بتوانند تنها با ارائه خدمات دارویی امورات اقتصادی خود را به شکل سالمی اداره کنند و یک سود منطقی و معقولی که سایر اصناف و حرفه های نیز از آن برخوردارند را داشته باشند، گفت: در حال حاضر داروخانه ها باید دارو را با سود 5 درصد بفروشند و یک سال بعد پول خود را از بیمه ها دریافت کنند و در چنین فضایی نقد و گلایه از داروخانه هاست که چرا خدمات آرایشی و بهداشتی ارائه می کنند.

وی افزود: بسیاری از داروخانه اگر به مدد فروش لوازم آرایشی و بهداشتی نبود بلافاصله باید فعالیت خود را تعطیل کنند زیرا هیچ کالایی در کشور یافت نمی شود که در پنج سال گذشته یا تغییر قیمت نداشته باشد یا با تغییرات بسیار جزیی همراه بوده است. شما ببینید در این سال ها نان که کالای حیاتی مردم است چقدر تغییر قیمت داشته و این تغییر را با دارو مقایسه کنید. لبنیات و سایر مواد غذایی در هفته های اخیر چقدر افزایش قیمت داشته اند. تن ماهی و خرما در آستانه ماه رمضان با چه جهش قیمتی همراه بوده اند؟

رییس انجمن داروسازان تهران ادامه داد: حمایت جانانه آقای وزیر از صنعت تولید دارو در کشور جای تقدیر و تشکر دارد اما این حمایت زمانی عملی می شود که اقتصاد دارو، سالم سازی شود و قیمت ها به سمت واقعی شدن حرکت کنند.

وی در مورد نقد وزیر و در پاسخ به این سوال که آیا این نقدها موجب بی اعتمادی جامعه به بدنه نظام دارویی کشور نمی شود، گفت: چه بسا این نقدها در جهات حمایت از داروساز و خدمات دارویی و جایگاه آن باشد. اما به هر حال باید وارد فضای عملی حمایت از این قشر و خدماتش شویم و اقتصادی را داروخانه ها حاکم کنیم که داروساز مجبور نشود برای اداره داروخانه خود به سراغ حاشیه هایی همچون فروش لوازه آرایشی و بهداشتی برود.

خویی تصریح کرد: کسانی در اصل باید نقد شوند که در ده سال اخیر نظام دارویی کشور را به سمت تیره روزی سوق داده اند که برای ادامه حیات خود به حاشیه ها تن در دهند و آن را جایگزین متن اصلی کنند.

وی گفت: این نقد هم که داروخانه های ما سنتی اداره می شوند هم نقد صحیحی است اما همین هم قابل نقد است چراکه مدرن کردن نحوه ارائه خدمات دارویی در داروخانه خود هزینه بر است و سوال اینجاست که با وضعیت فعلی داروخانه داران چگونه می توانند این هزینه را تامین کنند؟ در شرایط حاضر داروخانه ها  کمر خم کرده‌اند و دیگر جایی برای تامل برای مدرن کردن نحوه ارائه خدمات دارویی نمی ماند.

خویی ادامه داد: علاوه بر این زیرساخت های قانونی لازم است تا این سیستم مدرن شود. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا داروسازان می توانند داروهای معینی را که تحت عنوان داروی داروخانه شناخته می شود را تجویز کنند و بخشی از مسوولیت را بر عهده داروساز قرار داده اند. اما هنوز زیرساخت قانونی این کار ار در کشور خود نداریم. این در حالی است که بسیاری از داروسازان ما چنین توانمندی را دارند اما پشتوانه قانونی لازم وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بنابراین اینکه نظام عرضه دارو در داروخانه های ما سنتی است حرق درستی است اما خود داروسازان قربانی این شرایط هستند نه دلیل آن؛ چراکه سیاست های ما در این حوزه به آنها اجازه روزآمد شدن را به آنها نداده است. البته با حکم آقای وزیر در حال حاضر حق مکانیزاسیون به عنوان یک تعرفه قانونی و رسمی شکل گرفته است که این خود یک قدم در مسیر کمک به اقتصاد داروخانه ها است. 
 
 
 


کد مطلب: 4673

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4673/اقتصاد-معیوب-داروخانه-ها-سمت-راه-های-نجات-بخش-دیگری-سوق-داده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com